galéria megtekintése

Édes Katinkánk!

3 komment


Sándor Tünde

Elfeledett, rég nem játszott dalok bukkanhatnak elő a hatvanas évekből, újból koncertezni indulhatnak a régi sztárok, és saját nótáikat forgalmazzák majd egyes előadók. Mostantól bármi megtörténhet a honi zenei életben is, miután az Európai Uniótól átvett szabályok értelmében ötven évről hetvenre nő a hangfelvételek védelmi ideje.

Ezzel párhuzamosan lehetővé vált, hogy a – felmenőrendszerben – védetté váló felvételek előadói szerződést bonthassanak kiadójukkal, amennyiben az már nem forgalmazza dalaikat.

Érdekes láncreakciót indíthat el az előadóművészek számára a szerzői jogokhoz közelítve 70 évre növekvő védelmi idő.

Mindeddig a hangfelvétel elkészültétől számított 50 évig voltak kötelesek a kiadók jogdíjat fizetni a zenészeknek és énekeseknek. Amikor ez az idő letelt, akkor kiderült, hogy fél évszázad is úgy tud elrepülni, hogy a hajdani slágerek még mindig népszerűek, vagyis kereskedelmileg is értékes művek maradtak, viszont még az előadók is bőven az élők sorában vannak.

 

Mielőtt a Beatles meg a Rolling ­Stones és a hatvanas évek világsztárjainak felvételei szabadon felhasználhatóvá váltak volna, az előadóművészek és kiadóik észbe kaptak. Kiharcolták, hogy a korábbinál húsz évvel hosszabb védelmi idő illesse felvételeiket.

A szerzői jog maga a szerző halála után 70 évig él, vagyis rajta kívül akár két generáció is élvezheti a nagy előd munkájának gyümölcsét.

Az EU-ban öt éve fogadták el ezt a szabályt, Magyarországon – és a többi tagállamban – két éve került be a szerzői jogi törvénybe a változtatás.

Koncz Zsuzsa is nyer
Koncz Zsuzsa is nyer
Fotó: Módos Gábor

A Metro, az Illés, az Omega repertoárjának nagy része, valamint Szécsi Pál, Koncz Zsuzsa vagy a Záray–Vámosi páros hajdani slágerei is érintettek az 1963–64-ben készült felvételek után járó kifizetésekben.

Hogy pontosan mennyi pénzről, hányszor, hol játszott és forgalmazott régi slágerekről van szó, csak hónapok múlva derül ki,

amikor a kiadóktól beérkeznek az adatok az Előadó-művészi Jogvédő Iroda Egyesülethez, amelynek jogtanácsosa, Békés Gergely az új jogszabályok kapcsán az egyik legizgalmasabb kérdésnek azt tartja, vajon hány régi felvétel kerül elő újra immár az előadók menedzselésében.

A hatvanas években még a legnépszerűbb előadók sem szerződhettek piaci alapon a kiadókkal. Minden bizonnyal vannak köztük olyanok, akik most saját kézbe veszik műveik sorsát, és maguk menedzselik azokat.
A régen hallott fél évszázados felvételek közül biztosan lesznek olyanok, amelyek a mai magyar közönséget is meghódítják, és akár egy új retroláz kitöréséhez is hozzájárulhatnak.

Fizetős slágerek

A kiadók tavalytól egy új, kiegészítő jellegű díjat is kötelesek fizetni a több mint ötvenéves felvételek után. Például Koncz Zsuzsa Chapel of Love című daláért az előadónak; illetve Szécsi Pál örököseinek az általa előadott Én édes Katinkám után. Hasonló a helyzet Németh Lehel Melodie d’amourja vagy Záray–Vámosi Ne hagyd el soha azt, ki téged szívből imád című felvétele esetében. Az idén újabb régebbi magyar slágerekkel bővül majd a kiegészítő jogdíjban részesülő felvételek és előadók listája.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető