galéria megtekintése

Még lábszagot is érezni a Rolling Stones-kiállításon

Ötszázötven ereklye idézi fel a világ legrégebben működő rockzenekara, a Rolling Stones eddigi ötvennégy éves pályafutását. Az életmű-kiállítás azonban még véletlenül sem jelenti azt, hogy a veterán rockzenészek fontolgatnák a visszavonulást.

Nagy titokban készítette elő az IEC (International Entertainment Consulting) a tegnap nyílt Rolling Stones-kiállítást az elegáns Chelsea kerület Saatchi Galériájában. A kortárs művészet PR-guru mecénása, Charles Saatchi által 1985-ben alapított intézmény általában a feltörekvő nemzedéknek biztosít a látogatók szempontjából ingyenes bemutatkozási lehetőséget, amit időnként luxustermékek show-jával kompenzál, mint amilyet például nemrégiben Patek ­Philippe óráknak szentelt.

Az Art Newspaper tudomása szerint a Saatchi Gallery adott otthont az elmúlt öt évben tizenhétnek a húsz leglátogatottabb londoni tárlat közül.

 

Az örökzöld Rolling ­Stones munkásságát áttekintő kiállítás talá­lóan az Exhibicionizmus címet vi­seli. Biztos kasszasikernek ígérkezik, noha e sorok írója nem is emlékszik olyan londoni mú­zeumi eseményre, melyért 19 fontot (7600 forintot) kellett volna lepengetni. Egy friss interjúban a csapat vehemensen tagadta, hogy a retrospektív egyben a visszavonulását jelentené. Mick ­Jagger hangsúlyozta, hogy változatlanul dolgoznak és fellépésekre készülnek. Röviddel a történelmiként emlegetett, félmillió néző által követett havannai koncert után Ronnie Wood joggal állíthatta, hogy „ez az intézmény soha nem fogja abbahagyni a dübörgést".

Négy exhibicionista egy csapatban: Rolling Stones
Négy exhibicionista egy csapatban: Rolling Stones
Rolling Stones Archive

Ha egyáltalán, az Exhibicionizmus kiállítás leginkább a Viktória és Albert Múzeum ikonikus David Bowie-blockbusterével hasonlítható össze, azzal a különbséggel, hogy míg az év elején elhunyt sztár híresen titkolózó volt, a Rolling Stones élete nyitott könyvnek tűnik.

Új album

Ronnie Wood, az együttes gitá­rosa megerősítette, hogy még ebben az évben új lemezt ad ki a Rolling Stones. A zenész azt is elárulta a londoni kiállítás megnyitóján, hogy a lemez új anyaga bluesos lesz. Az együttes, amelynek tíz éve nem jelent meg új lemeze, tizenegy dalt rögzített a közelmúltban, köztük olyan blueselőadók dalainak feldolgozásait, mint Howlin' Wolf vagy Little Walter. (Cs. A.)

A vezető kurátor, Ileen Galla­gher, aki a következő négy évben tizenegy nagyvárosba költözteti át a tárlatot, nem kronológiai sorrendben halad előre, hanem egyes vonatkozásokat ragad ki a zenekar működéséből.

A teljes múzeumot magába foglaló 1750 négyzetméteres bemutatás, amelyből olyan celebritások is kivették a részüket, mint Martin Scorsese, Tommy Hilfiger vagy a bluesénekes Buddy Guy, tartalmazza többek között a Stones első, történetesen ugyancsak chelsea-i, Edith Grove-i lakásának replikáját. Ennek rendetlenségét, beleértve az itt nőtt gombát, legfeljebb az autentikusan utánzott erős illatok (büdös zoknik, sör és cigaretta szaga) múlják felül. A hét szoba egyike, a Ladies and Gentlemen névre hallgató, az együttes világturnéit idézi felé. Az Experience (tapasztalat, élmény) című terem félkör alakú falát borító hatvan képernyőről a Rolling Stones pályafutásának termékei, zenei felvételei futnak.

A kiállításnak semmi köze a nyugdíj gondolatához, csak egy adalék az utazó cirkuszhoz. Keith Richards, aki Jaggerrel együtt az 1962-es alapítók közé tartozik, úgy gondolta, „ha valakit érdekelnie kellene, mikor hagyjuk abba, az a Stones maga, ám minket ez egyáltalán nem foglalkoztat”.

Nem csalódnak azok a Stones-fanatikusok sem, akik az imponáló mennyiségű, 29 albumot produ­káló stúdió világába szeretnének bepillantani. Az együttes tagjai és rajongói számos, az elmúlt évtizedekben koptatott hangszerüket ásták elő.

Három turné, köztük a Voodoo ­Lounge színpadképe makett formájában tárul a nézők elé. Alighanem minden fan megtalálja az érdeklődésének leginkább ­megfelelő relikviát, de különösen izgalmas az átalakuló divatot tükröző gazdag ruhatár, benne a fellépésekre hirtelen előkapott egyszerű trikóktól és kezeslábasoktól a legmenőbb dizájnerek, köztük Alexander McQueen, Yves Saint-Laurent, sőt Mick Jagger 2014-ben öngyilkosságot elkövetett élettársa, L'Wren Scott tervezte darabokig. A szinte korlátlan tér lehetőségeit kihasználva a rendezők egy különtermet biztosítottak furcsa ritkaságoknak, mint például Charlie Watts köntösének vagy egy kitömött szamárnak.

Exhibicionizmus: A Rolling Stones

Saatchi Galéria, London

Nyitva: szeptember 4-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.