„Élem az aktív nyugdíjasok életét” – összegzett a színész-író-rendező, ami esetében inkább hiperaktivitásnak tűnik. Kezdte azzal, hogy hosszú évek óta folyamatosan járja az ország művelődési házait egy ugyancsak jól csengő nevű szabadúszókból összeállt kompániával – mások mellett Németh Kristóffal, Gregor Bernadettel, Cseke Katinkával – és három örökzöld produkcióval, Feydeau Bolha a fülbe, Camoletti Francia négyes és Ray Cooney Délután a legjobb, avagy a miniszter félrelép című vígjátékával. Mindemellett egymaga is gyakran nekivág a honi tájnak, egyrészt Babitsról, Kosztolányiról, Radnótiról ad elő iskolásoknak rendhagyó irodalomórák keretében – a történetekbe szőtt versek legtöbbjét máig fejből fújja –, van továbbá egy saját musicalje (zene: Siliga Miklós és Gyarmati István), a Mártírok című darab, amely pesti tinédzserek sorsán keresztül eleveníti meg az 1956-os józsefvárosi történéseket a mai tizenévesekre kalibrálva. Harsányi úgy érzékeli, ennek is igen jó a fogadtatása.
Hosszú évek óta karácsony táján idősgondozókban lép fel, emellett évente néhány jeles alkalommal Frankfurtban is megfordul, az ott élő magyar közösség kisebb gyerekeit örvendezteti meg játékos-színjátszós programokkal. A produkciókat a Frankfurtban élő (egyik) lánya segít megszervezni, de közreműködik is. A színművész leánya ugyan végzettségét nézve vegyészmérnök, de szépen kitanulta a drámapedagógia számos csínját-bínját. Másik lánya itthon él és dolgozik, például a Harsányi névhez kötött kommunikációs készségfejlesztő iskolában, pontosabban iskolákban. Az intézmény tizenkét éve alakult Újpesten, nemrég kettő lett belőle, az egyik Nagytétényben, a másik Angyalföldön fogad. A speciális helyzetgyakorlatokra bazírozott kurzusokat mindenekelőtt azoknak a gyerekeknek szánják, akik a meglévőnél magasabb szinten szeretnék kifejezni magukat, esetleg egy kis pluszönbizalomra szorulnak, netán viselkedési zavarokkal küszködnek.
És ha még ez sem elég: az elmúlt évtizedekben hét könyvet és ugyanennyi színdarabot írt, és már javában készül a nyolcadik mű, amely a Színház vagy szex? munkacímet viseli. 2009-ben Börtönszínház néven háromszereplős prózai darabot írt a hatalomról, a tehetségről és ezek harcáról. A Tivoliban futott előadást egy magyar kötődésű amerikai művésztanár is megnézte, és annyira magával ragadta, hogy lefordította és önhatalmúlag benevezte egy rangos nemzetközi Off-Broadway fesztiválra. A szervezők befogadták a darabot – 200 aspiráns közül 45-en maradtak fenn a szitán –, amelyet Harsányiék tisztességesen betanultak angolul, és annak rendje-módja szerint elő is adtak a 38. utcában.
És láss csodát: a Börtönszínház vitte el az első díjat.
Azóta évente négy-öt alkalommal járnak New Yorkba játszani. Harsányi komolyan tartott az angol nyelvű színjátszástól, annál is inkább, mert egyszer látott Pesten egy orosz társulatot, amely a hozott Csehov-darab egy részét merő udvariasságból magyarul adta elő, és ez egészen borzalmas volt. Ilyen kellemetlenséget nekik nem kellett megélniük. Megjegyezte: a produkció anyagilag egyelőre tragédia, és ez mindaddig így lesz, amíg legalább az egyik szerepet nem bízzák ismert amerikai színészre. Reméli a legjobbakat.
|
Harsányi Gábor, a hiperaktív nyugdíjas Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Régi nagy filmjeit (Bors, Egy óra múlva itt vagyok, Jó estét nyár, jó estét szerelem stb.) időnként újranézhetjük az ismétlésben erős csatornákon, szinkronizál is elég sokat, de mozifilmszerepben bő harminc éve nem láthattuk, a tévében, friss darabban 2006-ban bukkant fel utoljára, habár – súgta meg – nemrég főszerepet kapott egy még be nem mutatott produkcióban. Azt mondja, persze, hogy hiányzik neki a forgatás, de voltaképpen így van rendjén,
legyen a fiataloké a terep.
De megosztotta egy titkos tervét: több filmes potentátnak is felvetette már, hogy megírná Az egy óra múlva itt vagyok korunkra adaptált folytatását. Az új epizódokban a naná, hogy általa alakított Láng Vince hajléktalanként élné a 2010-es évek mindennapjait – mondta Harsányi Gábor, mintha mi sem lenne természetesebb.