Így lesz feminista himnusz az egyszerű popdalból: húsz év után született újjá a Spice Girls slágere.
Amikor 1996 nyarán megjelent a Spice Girls első kislemeze, a Wannabe, sokan azzal vádolták a menedzserek által gondosan összeválogatott együttest: tönkretette az egyébként valóban nagy korszakát élő, gitárzenékben tobzódó popipart. A butuskának titulált bandának kérészéletet jósoltak, csakhogy Mel B, Emma, Mel C, Geri és Victoria sorra ontották a slágereket, mozifilmet forgattak, s közben branddé lettek: nevük rákerült a nyalókától a fényképezőgépig mindenre.
A Spice Girls mottója, a Girl Power utat nyitott napjaink feminista popsztárjai előtt, így ma aktuálisabb, mint valaha Kieran Doherty / Reuters |
A Spice Girls fenekestül forgatta fel a merchandising hagyományokat, elképesztő sikere pedig utat nyitott a könnyűzene populáris változatában is a feminizmusnak, amely így napjainkra beért a fősodorba. Az egykor a Wannabe-ért pocskondiázott zenekar pedig joggal érezhet elégtételt: idén az egyenjogúságért küzdő Global Goals (Globális Célok) kampánynak ez lett a himnusza. A mozgalom célkitűzései világosak: szűnjön meg a nők elleni erőszak és a gyerekházasság, kapjon minőségi oktatást minden lány, azonos munkáért pedig járjon azonos bérezés.