galéria megtekintése

Fischer Ádám: Imádom a multikultit

0 komment

Szemere Katalin

Tíz éve a magyar főváros egyik legnagyobb kulturális élménye a Fischer Ádám vezette rendezvény a Müpában, már úgy nevezik, hogy a Duna-parti Bayreuth.

Kezdetben hány évet adott a Wagner-napoknak?
Nem igazán gondolkodtam ezen. Szeretném, ha túlélne engem. Nem akarom azt a hibát elkövetni, hogy a fesztivál személyhez kötött legyen. Szeretnék fiatal karmestereket hívni, de muszáj gazdaságosan és gyorsan próbálni. És én gyorsabban felújítom a darabokat, mivel a rádiózenekarral ezen már tíz éve dolgozunk. Jövőre még valószínűleg nem lesz új karmester, de két év múlva mindenképpen kell.

A Ringet már le akarták venni, mégis játsszák tovább. Miért?
Az egész világon azt mondják, ez egy érdekes Ring, érdemes megtartani, ez determinálja a Wagner-napok műsorát. Ha fel akarjuk építeni a kicsi Bayreuthot, több előadást kell adnunk, de a mostani Ring-díszlet ezt lehetetlenné teszi. Két nap a beépítése és újabb két nap a bontása, díszlet nélkül meg nem is lehet próbálni. Azt szeretném, hogy a fesztivál ideológiája az legyen, amit Wagner mondott: a jót meg kell tartani, a rosszat kijavítani.

A siker dacára miért tartanak hamarosan szünetet a Ringben?
Bayreuthi tapasztalat, érdemes Ring-szünetet tartani, mert megterheli a többi előadást. Eredetileg 2017-re terveztük ezt, de 2018-ra halasztjuk, akkora a sikere! A Ringen kívüli darabokra – a Trisztán és Izolda kivételével – kétszer akkora kórusra van szükség. A bayreuthi vendéglátó-ipari egységek is tudják, forgalmuk húsz százalékkal csökken, ha A bolygó hollandi megy, mivel nincs benne szünet.

 
Fischer emberi jogokért és szabadságért kiálló zenei ünnepet vezényel Düsseldorfban és Bécsben is
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Van olyan énekes, akit itt, a Wagner-napok tíz éve alatt fedeztek fel?
A szereposztásnál figyelembe veszem a Müpa adottságait. Azokat a művészeket akarom ideszoktatni, akik itt jobbak, mint máshol. Nálunk a színészi tehetség fontos, a mimikát jobban lehet érezni, mint mondjuk a New York-i Metropolitan hatalmas termében, nem is kell ide olyan nagy hang. Christian Franz – most vezényeltem Bécsben – jobb itt, mert kamatoztathatja a színészi képességeit. A nagy sztárok közül szintén akad, aki úgy érzi, a Müpában jobban énekel, például Waltraud Meier. De hogy válaszoljak a kérdésére: Elisabet Strid tavaly játszott A bolygó hollandiban. Már látszik, hogy nagy művész lesz.

A Wagner-napok után az idén újra vezényli a civilek közös éneklését a Szabadság téren. Ez miért fontos önnek ekkora strapa után?
Emberi jogokért és a szabadságért kiálló zenei ünnepet nemcsak itthon vezénylek, hanem Düsseldorfban is. Sőt, a bécsi szimfonikusokkal jövőre a Heldenplatzon lesz ilyen koncertünk. Az éneklés magyar specialitás, aki énekelni akar, jöjjön el Pestre, ezt mindig mondom. Fontos, hogy legyen, most különösen, mivel kérdés: a britek kilépnek-e az unióból. Ha igen, megrendül az EU, és veszélybe kerül minden, amiért a mi generációnk fellépett. Amit persze Magyarországon is veszélyeztetnek. Piti belpolitikai játszmákra használják, és az unió támadása hálás dolog, mivel az emberek úgysem ismerik. Ezt csinálják a szlovákok, a lengyelek, kezdődik Hollandiában és Csehországban is. Az EU tele hibával, mégis a legnagyobb vívmánya az európai társadalmaknak.

A menekülthelyzet mennyire nyomta rá a bélyegét a zenei életre?
A bécsi opera nem örül, hogy az előadásom napján érkezem „külföldről”, mondván: Schengen veszélyben van. Ez felháborít!

És Düsseldorfban, ahol él?
Nem ott élek, ott van az állásom.

Akkor hol él?
Ez jó kérdés, ha az adóhatóság kérdezi, akkor Hamburgban. Megszületett a harmadik unokám Berlinben, oda is szoktam járni, Hamburgból két és fél óra az út.

Németországban hogy látja a menekülthelyzetet?
Kifizetődő a kevésbé informált emberek ijesztgetése. Hamburgban olyan helyen élünk, ahol szemben van egy mecset, és körülbelül nyolc nemzet étterme van a házunkban, például afgán, iraki, perzsa, kínai… Remekül lehet ott enni, és nagyon jóban vagyunk mindenkivel. Imádom a multikultit.

Fischer Ádám

A 67 éves Kossuth-díjas karmester a világ operaházaiban vezényli a legnevesebb zenekarokat. A Magyar Rádió Zenekarának és az Operának fő-zeneigazgatója volt. Rendszeresen dirigált Bayreuthban, ahol a Ring-tetralógiával debütált 2001-ben. 2006-ban indította el a Müpában a Budapesti Wagner-napokat.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.