„Kukorelly Endre magyar író, költő. 1951-ben született. Még nem halt meg. De meg fog.” Az idézet Farkas Zsolttól származik, aki húsz éve írt egy monográfiát róla, s megerősített abban: Kukorelly az egyik legeredetibb kortárs költő, akit ismerek. A mondatai, szavai, sőt szótöredékei azonnal fölismerhetők: akár verset olvasok tőle, akár prózát, lebilincsel.
Kamaszkoromban sokáig csak lapokban, folyóiratokban olvastam, az első kötet, amit megvettem tőle, az 1993-ban megjelent Egy gyógynövény-kert volt, a válogatott verseit tartalmazta, ma is érzem a lúdbőrt, amit az akkori élmény okozott – akkor lettem hű olvasója. Olyan költészet az övé, amely legszívesebben még az eget is mikroszkóppal figyelné e mottó jegyében: tárgylencsére a csillagokkal! Megfigyel, elemez, megrág, leír, kihúz, megint megrág, megint elemez, majd egy hajtűkanyarral visszatér a megfigyelt tárgyhoz, és kétségbe vonja, hogy létezik.
„Rendkívüli műgond, kitartó mérlegelések, állandó aggodalmas pepecselés a legutolsó névelővel is – ez jellemzi alkotói módszerét. Ha máshonnan nem, a többször megjelentetett és mindújra átírt daraboknál látszik ez; azon a kényszerességen – és ez, tegyük hozzá, a saját, korábbi szövegekhez való meglehetősen ritka alkotói hozzáállás –, hogy belenyúl a régebbi szövegekbe, pofozgatja, javítgatja, átrendezi őket.” Ezt is Farkas Zsolt írta, mennyire pontos! Hiszen a pontatlanul pontos Kukorelly-szövegvilágnak éppen az az egyik fő tétele, hogy semmi sem biztos, de ha valami biztosnak tűnik, fogjunk gyanút.
Rejtelmes lírát művel, szókimondó és szóelharapó egyszerre, egyszerre távolságtartó és a legszemélyesebben közeli. Olvasói bizonnyal megörülnek a hírnek: megjelenés előtt új kötete – „egy nagyon kompetitív könyvem”, mondta ő –, a címe Porcelánbolt, s arról szól, hogyan látja a kortárs irodalmat, a hátterét, a kánonalakulást. Kukorelly Endrével abból az apropóból beszélgettem, hogy ő írja Az Év Könyve sorozatunk következő heti Gulliver-jelentését.