galéria megtekintése

A nők felsőbbrendűek

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 04. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Rob Reiner az a színész, akinek remek alakításai fel sem tűnnek – ismerjük, de a neve nem biztos, hogy beugrik. De ha azt mondjuk, hogy olyan filmek rendezője, mint a Tuti dolog, A szerelem a Fehér Házban vagy a Bakancslista, akkor Hollywood egyik legfontosabb direktoraként kell említenünk.

Rob Reiner
Rob Reiner
Lucas Jackson / Reuters

Korábban csak úgy ontotta a vígjátékokat ismeretlen szereplőkkel, akikből nagy sztárok lettek. De mostanában olyan legendákkal dolgozik együtt, mint Michael Douglas vagy Diane Keaton.

Persze, de nem ez a legfontosabb. Az olyan filmeket, amelyeket én szeretek készíteni, ma már egyre nehezebb tető alá hozni. Ha ma kopogtatnék egy olyan régi sikerem forgatókönyvével, mint a Tuti dolog, akkor páros lábbal rúgnának seggbe. Senkit sem érdekelnek most az emberi történetek és érzések, ne adj isten, a párkapcsolatok. Ami most megy: az animáció és a szexorientált komédiák. Ennyi. Manapság, ha már egy thrillert akarsz csinálni, rád sütik, hogy különc vagy, és művészkedni akarsz.

 

Mit gondol, miért van ez?

Mert manapság a mozi szórakoztató élmény, egyre távolodik a kultúrától. A stúdiók hasonló koncepció alapján működnek, mint Disneyland. Effektekre és élményekre fizetünk be.

Maradjunk akkor a romantikus komédiáknál. A műfaj alapjai klisék: össze nem illő emberek egymásba szeretnek, és elkerülhetetlen a happy end. Hogyhogy nem unta meg?

Ugyan a definíciója helytálló, de én nem így fogom fel a romantikus komédiáimat. Elsősorban ugyanis mindig történeteket mesélek.Másrészt sosem készítettem kettő ugyanolyat. De közös pont van a műveimben: a nőket mindig felsőbbrendűnek ábrázoltam a férfiaknál. De hát ez természetes, mivel érettebbek, mint egy azonos korú férfi, az érzelmeiket sokkal erősebben meg tudják élni. Hovatovább sokkal fontosabb is nekik, így drámaibb lépésekre képesek, vagy ha úgy tetszik, emocionálisan fogalmazzák meg, mi a fontos az életben. A férfiaknak pedig legtöbbször csak meg kell próbálniuk felzárkózni. Ha sikerül, akkor jön a happy end magától.

Tudna olyan színésszel komédiát forgatni, akinek nincs humorérzéke?

Nem hiszem, de egy komédia esetében nem előfeltétel, hogy a színész humorzsák legyen. Igaz, mivel őszintén kell játszani, hamar kiderül, hogy ha valaki „nincs képben” a humor terén. Értenie kell a lényegét, ha már színésznek állt.

Michael Douglas sem arról volt híres eddig, hogy humorista lenne.

Persze, ő remek drámai színész, de higgye el nekem: neki aztán van humorérzéke. Ugyanakkor nagyon komolyan vette a szerepet, amely arról szól, hogy hogyan találja meg egy igazi mizantróp a benne rejlő emberséget. Ha megnézi a pályafutását, láthatja, hogy nagyon sokszor formálta meg az önmagához visszataláló embert.

Michael Douglas és Diane Keaton a mától itthon is látható Szerelem a végzetem című Rob Reiner-filmben
Michael Douglas és Diane Keaton a mától itthon is látható Szerelem a végzetem című Rob Reiner-filmben

Mindketten többgenerációs művészcsaládból származnak…

És sokat is dumáltunk Michaellel, hogy sokkal nehezebb dolgunk van, mintha csak a semmiből kerültünk volna elő. Nagyon kellemetlen, ha az embert folyamatosan az apjához hasonlítják: a saját hangodat nagyon nehezen akarják meghallani.

Egyszer azt mondta, hogy az Állj mellém! az első igazi filmje. Mit értett ezalatt?

Azt, hogy a legszemélyesebb mozim. Ez a film áll legközelebb az érzékenységemhez és a személyiségemhez. Tudja, végigvonul benne a melankólia… Amikor elkészült, és siker lett, meghatározta a pályafutásomat. Ekkor derült ki, hogy érdemes olyan filmeket forgatnom, melyeket jómagam is élvezek.

Azóta mindig a saját feje után ment?

Rendezőként igen. Különösen, hogy ez tervezhető karrier, mert persze színészként is érik örömök az embert, de a felkérések esetlegesek és sokszor véletlenszerűek.

Azért A Wall Street farkasában nyújtott alakításával színészként is újra reflektorfénybe került.

És ezt köszönhetem Martin Scorsesének és az ő generációjára jellemző ars poeticának. Az, hogy ő nem történetet akar mesélni, hanem olyan karaktereket filmezni, amelyeken keresztül kiderül a sztori, minden színész számára maga a mennyország. Különösen, hogy még az improvizációt is ambicionálja.

Emlékszik arra, hogy hányszor mondta ki a fuck szót ebben a filmben?

Nem számoltam!

Van saját bakancslistája?

Igen, de csakis polgári. Szeretnék például eljutni Kínába. Szakmailag azonban nincs olyan vágyálom, amely beteljesületlen maradt volna.

Tényleg?Még olyan őrültség sem, hogy színpadon eljátssza Hamletet?

Azt biztosan nem, mert borzalmas lennék. Ne értsen félre: imádok színészkedni és rendezni, de ha többé semmi nem jönne össze, azt sem bánnám már.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.