galéria megtekintése

A farkas is jóllakik, a bárány is megmarad

0 komment


Zappe László

Az 1875-ben született darabot a tévelyegve, de mégis rohamtempóban kapitalizálódó Oroszország éles szatírájának szokás tekinteni. Ezt tanították róla, és ezt mondták fel az 1951-es Madách színházi bemutató kritikusai is. Valló Péter már 2008-ban, Radnóti színházbeli rendezésében is inkább a derűs kedélyt, a kiegyezéses he­piendbe torkolló kellemesen mulattató vígjátékot látta meg benne.

Járai Máté és Almási Éva. Fotó: Orosz Sándor

Teljes joggal. Alekszandr Nyikolajevics Osztrovszkij darabjában csak egy jámbor kutyát tépnek szét a farkasok – természetesen a színfalak mögött. Az emberek csak marakodnak, de mind megmaradnak. Élnek és élni hagynak.

 

Csak a patriarchális régi Oroszország omlik össze. A hatalmi hierarchiában megy végbe némi helycsere. A szenteskedő szöveg mögött pár ezer rubeles csalásokkal gazdagodó aggszűz fölé kerekedik a ravasz racio­nalista szomszéd, aki a fővárosban szerzi értesüléseit, nagyszabású vasútépítési panamában gondolkodik, és törvényesen, szabályos üzletekkel rabol, nem kicsibe és hamisított váltókkal, mint a kenetes beszédű öregasszony és famulusa, az alázatoskodó írnok.

Közben mindenki más is – kivéve az áldozatnak született ostobákat és ábrándozókat – kapar magának, amit és ahogy tud. És meg is kapja, szerzi, amit érdemel. Az ostoba és vagyonos özvegy ügyes, a pénzvilágban járatos férjhez jut, aki tud mit kezdeni a pénzével (mindkettőjükével), a költői lelkületű agglegény meg talpra esett feleségre tesz szert, aki biztos kézzel igazítja el további életét. A részeges fiatalember pedig a korábbinál is viharosabb tempóban ihatja el esze maradékát. És a vénkisasszonynak is megmarad a köztisztelet, némi politikai befolyással is kiegészítve. Az új hatalomnak szüksége van a régi tekintélyre is.

A rendező maga tervezte díszlete magas, piszkosszürkés deszkafalakkal határolja le a győri színpad hatalmas terét, ezek tövében folynak az apró emberi csatározások. Színváltozáskor érdekesen forgolódnak a magas panelek, aztán mintha megint csak ugyanott lennénk. Almási Éva most is, akár csak a Radnótiban annak idején, pontosan méri ki a tettető szenteskedést és szigort, az álságos panaszt és önostorozást, Szina Kinga lárvából kibújó pillangó életörömével veti le ájtatos álcáját, hogy belevesse magát az asszonyi praktikák élvezetébe. Mózes Anita igazi jámbor és teljesen üres fejű gazdag özvegyet alakít. Járai Máté pontosan adagolja a link fiatalember szerepének humorát, Csankó Zoltán biztos rutinnal adja a megalázkodva csaló titkárt, Sárközi József meg az áruló eszközembert. Ungvári István szakemberhez illő száraz érzéketlenséggel hajtja végre a gyógyító pénzügyi műtéteket, Rupnik Károly hatalmas műpocak mögött érzékeny, naiv lelket hordoz. Janisch Éva egy fölöslegessé vált bútordarab fájdalmával árnyalja a vidéki életképek sorát.

A. Ny. Osztrovszkij: Farkasok és bárányok
Győri Nemzeti Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.