galéria megtekintése

A betű ereje

1 komment


Csákvári Géza

Erős és lenyűgöző Tom McCarthy ötödik nagyjátékfilmje. De még fontosabb: hiteles. Ezt pedig készpénznek veheti mindenki tőlem, mert „rólunk" szól: tollforgatókról, zsurnalisztákról. (Tegnap még a Watergate-ügyes Carl Berstein is elismerte hitelességét nyilatkozatában.) Az újságírás egyik fontos – és talán a legizgalmasabb – folyamatát mutatja be: az oknyomozást. És igaz a sztori, a Boston Globe című napilap riportereinek szenzációs munkáján alapszik. A film ráadásul bizonyítja, lehet még klasszikus elbeszélésű, szimplán emberekre fókuszáló – értsd: nem szuperhősöket felsorakoztató – drámát készíteni. És mivel Oscarra jelölték a legjobb film kategóriában, még csillog is a reflektorfényben.

Az amerikai lap 2002 januárjában kezdte meg azoknak az iktatókban mélyre elásott vallomásoknak és bírósági dokumentumokon alapuló cikkeknek a közlését, amelyekből katolikus papok gyermekekkel szembeni sorozatos szexuá­lis visszaéléseire derült fény Bostonban. Nem volt szimpla ügy: a társadalmi dogmák és megkövesedett szokásrendszer a bűnösöket védte. A filmen egy évvel előbb kapcsolódunk be, amikor a Globe pozíciója kezd meginogni. A nyomtatott sajtó utolsó nagy jelentőségű korszaka ez, az ajtón már kopogtat az új kor, a netes kiadványok gyors információs – és ennek megfelelően felszínesebb – forradalma. Új főszerkesztő érkezik, válságmenedzser Marty Baron (Liev Schrei­ber) személyében. A változtatások során sosem látott témák feldolgozását sürgeti. Ilyen a pedofil papoké is.

Egy mellékszál rávilágít: az áldozatok már nemegyszer megkeresték a lap munkatársait, de mindig „elmentek mellette" a szerkesztők. Most főszerkesztői parancsra a Spotlight nevű oknyomozó rovat teljes erővel rááll a témára. Látjuk az amúgy a valós életben hosszadalmas oknyomozás legfontosabb pillanatait, szemünk előtt életre kel egy nyomtatott napilap szerkesztősége. És a motiváció, amit eddig főleg csak romanticizálva ábrázoltak a filmesek: a zsurnaliszták szenvedélye táplálja a drámaiságot, nem a botrányos háttértörténet. Az információszerzés öröme, e szakma képviselőinek a társadalommal szembeni felelőssége, mintsem a manapság divatos moralizálás.

 

Hiteles szerkesztőség Bostonból
Hiteles szerkesztőség Bostonból

Több egyenrangú karaktert mozgat McCarthy, végül a Mike Rezendenst alakító Mark Ruffalót emeli központi figurává: ő az, aki „kiborul", ha úgy tetszik, egy tollal (klaviatúrával) felforgatná a világot. A másik hálás szerep Michael Keatoné, ő alakítja a higgadt csapatkapitányt, Walter „Robby" Robinsont, aki viszont csak akkor hozná le a sztorit, amikor már minden egyes apró információ a helyére került.

Miért érdekes ez egyáltalán? Erre ad szinte megfoghatatlan választ a film. Az igazságot fedezzük fel az újságírókkal együtt. Hiányoznak a hollywoodi klisék és a hatásvadászat, mintha csak egy dramatizált valóságshow peregne a vásznon. Elképesztően erős megfogalmazása a felelősségnek és az azzal járó erőnek. Az igazság diadalának.

Spotlight

Egy nyomozás részletei

Forgalmazza az InterCom

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.