Elméletileg van módjuk a nagyvonalúságra, hiszen 2013-ban 13 százalékkal tudták növelni a profitot és az árbevételt is, sőt még az egy utasra jutó bevétel is nőtt 2012-höz képest, 57-ről 62 euróra. Csakhogy az enyhítő intézkedések mellett az üzemanyagáremelkedés miatt is szükségük van extra bevételekre, feltéve hogy a növekedési ütemet tartani kívánják. Már csak azért is,mert a szakmában nem bíznak abban, hogy az utasszámot továbbra is olyan intenzíven tudja növelni az európai piacon vezető fapados, mint a korábbi években.
A 300 repülőgépes flottát üzemeltető és tavaly 81,5 millió utast szállító Ryanair, mondhatni, újra felfedezte magának az internet nyújtotta lehetőségeket. A kilencvenes évek végén ők voltak az úttörők az értékesítés internetre vitelében, de a netes jelenlétük ma már inkább avíttnak mondható. O’Leary vezérigazgató is, aki a londoni Design Museumban tartott bemutatón hosszasan szórakoztatta a megjelent újságírókat azzal, hogy maga sem tudott eligazodni a saját rendszerükben, nemes egyszerűséggel semmirevalónak nevezte cége korábbi honlapját, amely szavai szerint olyan bonyolult, hogy csoda, hogy meg tudják tölteni a gépeiket.
A most megújult új site a remények szerint növeli az eladott jegyek számát. A foglalási rendszer azonosítja, hol van a felhasználó, s azonnal az onnan elérhető legolcsóbb járatokat mutatja meg. Ha konkrét úti célunk van, akkor árgrafikonokat hoz elő; ha nincs, akkor azt mutatja meg, hová a legolcsóbb repülni – vagyis a Ryanair az impulzusvásárlókra megy rá, azokra, akik nem feltétlenül akarnak elutazni, de egy jó árú repülőjegy láttán mégis előkapják a bankkártyájukat.
A járatkeresés során a rendszer elsősorban ár szerint rendezi a járatokat, ha egy nap több is elérhető két város között, akkor a legolcsóbbat teszi előre. A különböző grafikonokból, vagy nézetekből közvetlenül ugorhat az ügyfél annak a járatnak a foglalására, amit kiválaszott. A légitársaság közlése szerint nem a SkyScanner technológiáját használják, hanem a saját foglalási rendszerükből nyerik a folyamatosan változó adatokat, mindenesetre, a bemutatott megoldás hasonlított az említett foglalási rendszerre.
|
Az új foglalási rendszer egyszerűbben kezelhető, és segít a pénzköltésben |
A cég a növekvő bevételek és a jobb internetes láthatóság érdekében a Google-lal közös foglalási rendszert is fejlesztett, s járataik immár elérhetők a Travelport rendszert használó utazási irodákban is. Érkezik az ingyenes új mobilalkalmazásuk is, amelyik immár mobil beszállókártyát is kínál, s ebben ingyen foglalhat az utas, bármilyen szolgáltatást, amit egyébként az interneten is. A rendszer, feltéve hogy a felhasználó engedélyezte a cookie-kat, felismeri azt is, hogy az illető milyen járatokat keresett más internetes helyeken, s már amikor az illető behívja a Ryanair honlapját, már ennek megfelelő járatokat mutat meg neki.
A cég megpróbálja kihasználni a közösségi hálózatok előnyeit is: a foglalási rendszerből azonnal posztolni lehet, ki hová és mennyiért vett repülőjegyet, ezzel ösztönözve az utas ismerőseit a jegyvásárlásra. O’Leary elmondta: az új digitális szolgáltatások a leghatékonyabb és legolcsóbb marketinget és reklámot jelentik a társaságnak. Hogy mekkora extra bevételhez segíti őket az új rendszer, azt a vezérigazgató a Népszabadság kérdésére nem kívánta számszerűsíteni, de mint mondta, az egyszerűbb járat-, hotel- és autóbérlés-foglalások hatalmas bevétel lehetőségét rejtik.
Hogy tényleg sok legyen a foglalás, növelik a 9,99 euróért vagy fontért elérhető helyek számát. Várakozásaik szerint a következő években ennek köszönhetően a jelenlegi 81,5-ről 110millióra nő az utasszám. A hat európai országban (Olaszország, Spanyolország, Belgium, Írország, Lengyelország, Portugália) már piacvezető légitársaság flottája 400 gépre nő, s több elsődleges reptérre repülnek majd Németország, Belgium, Románia és Csehország területén, ahol elsősorban az üzleti forgalmat szolgálnák ki.