A közzétett nyilatkozatban azt írják, nem akadtak búcsúlevélre egyik lakásban sem. Nem találtak arra utaló bizonyítékokat sem, hogy a férfi vallási vagy politikai indítékból követte el a tettét – írja a Guardian.
Az Independent azt írja, a német szövetségi légügyi hivatal is megerősítette, hogy Lubitz neve mellett a nyilvántartásban „SIC” megjegyzés szerepelt, mely azt jelenti, hogy rendszeres orvosi felülvizsgálatokat írtak elő számára.
A Germanwings pénteken közleményben tudatta, a sajtóból értesültek az orvosi papírok létéről, soha sem látták őket.
Lubitz a montabauri LSC Westerwald repülőklub tagja is volt, amelynek elnöke, Klaus Radke csütörtökön azt nyilatkozta, tavaly ősszel találkozott a pilótával, aki épp akkor újította meg repülési engedélyét: „Nagyon lelkes volt a munkájával kapcsolatban. Nem emlékszem semmi olyasmire, ami gyanús vagy furcsa lett volna vele kapcsolatban".
A Német Pilótaszövetség is elhamarkodottnak tartja azon következtetés levonását, miszerint Lubitz szándékosan vezette neki egy hegynek a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát a francia Alpokban. Ilja Schulz, a szövetség elnöke szerint hiba részinformációk alapján kijelentéseket tenni. „Ahhoz, hogy megtudjuk, mi okozta a tragikus balesetet, minden szükséges információt meg kell vizsgálni” – idézi az Independent.
Egy péntek esti bejelentés szerint a Lufthansa utasonként 50 ezer eurós fájdalomdíjat ígért az áldozatok hozzátartozóinak.
|
Andreas Lubitz a hamburgi Airportrace félmaratonon 2009 szeptemberében REUTERS/Foto-Team-Mueller |
Március 24-én a francia Alpokban lezuhant a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata 150 emberrel – 144 utassal és hatfős személyzettel – a fedélzetén. A légiszerencsétlenséget senki nem élte túl. Rendőrségi közlések szerint a helyszínen eddig 400-600 testrészt gyűjtöttek össze. Pénteken Barcelonában több száz ember vett részt azon a gyászszertartáson, amelyet egy fedélzeten utazó család emlékére rendeztek. Ennek a családnak három generációja veszett oda az incidensben. Tartottak megemlékezést Düsseldorfban is a 72 német áldozatért.
Nem találtak búcsúlevelet
Csütörtökön a nyomozók két helyszínen tartottak házkutatást, a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt. A házkutatásokra azért volt szükség, mert a francia hatóságok feltételezése szerint a másodpilóta szándékosan vezette katasztrófába a gépet.
|
Német rendőrök Lubitz szüleinek montabauri házában Kai Pfaffenbach / Reuters |
A hatóságok lefoglalták Lubitz számítógépét, és jó néhány tárgyat magukkal vittek, melyeket hamarosan alaposan átvizsgálnak. A Spiegel szerint arra utaló információkra derült fény a kutatás során, hogy a másodpilóta lelki betegségben szenvedett, részleteket azonban nem közöltek. A német hatóságok annyit árultak el, hogy egyik ingatlanban sem találtak búcsúlevelet.
Baltával próbálta betörni az ajtót a pilóta
Német sajtóértesülések szerint a pilóta, Patrick Sondenheimer egy balta segítségével próbált visszajutni a pilótafülkébe, miután a másodpilóta kizárta őt. A Germanwings légitársaság tájékoztatása szerint ez az eszköz része a fedélzeti mentőfelszereléseknek.
A Wizz Air már lépett
A Wizz Air új eljárást vezet be, amely biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy. Ha az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az eljárást jóváhagyta a magyar légügyi hatóság – közölte pénteken Daniel de Carvalho, a légitársaság szóvivője.
Nincs arra utaló jel, hogy terrorizmusról vagy merényletről lenne szó
Brice Robin marseille-i ügyész a csütörtöki sajtótájékoztatón azt mondta, egyelőre semmi sem utal arra, hogy terrorcselekmény történt volna. „Nem nevezhetem öngyilkosságnak, de legitim a kérdés” – fogalmazott az ügyész.
|
A második fekete dobozt még mindig keresik Emmanuel Foudrot / Reuters |
Thomas de Maiziere német belügyminiszter is azt mondta, Lubitz nem volt ismert a rendőrség vagy a titkosszolgálatok előtt, a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terrorista kapcsolatai. A belügyminiszter arról is beszélt csütörtökön, hogy a lezuhant gép személyzetének valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy terrorizmusra utaló jelet.
Nincs meg a második fekete doboz
Pénteken tovább folyik a kutatás a a második fekete doboz után. A repülési adatrögzítőnek (FDR) csak a borítását találták meg, magát a műszert egyelőre nem. A keresőcsapatok tovább folytatják a helyszínelést és az áldozatok maradványainak kiemelését.
A kedden délután megtalált CVR-ből, a fedélzeti hangrögzítő elemzése során kiderült, a marseille-i irányítótoronnyal Lubitz korábban minden kapcsolatot megszakított, a becsapódás előtti utolsó tíz perc alatt a pilótafülkében néma csend honolt. A fedélzeti hangrögzítőn csak Lubitz normális, egyenletes légzését lehet hallani.
Nem hagyják egyedül bezárkózni a pilótákat
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az összes légitársaságnak azt javasolja, hogy változtassa meg szabályait, és ezentúl mindig a repülőszemélyzet két tagja tartózkodjon a pilótafülkében. A javaslatot egyelőre nem hagyta jóvá az Európai Légitársaságok Szövetsége, de a Lufthansa több német légitársasággal közösen bejelentette, hogy azonnali hatállyal új szabályokat vezet be. Ezentúl mindig két embernek kell tartózkodnia a pilótafülkében.
A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság, a brit EasyJet és az Air Canada már korábban úgy döntött, hogy a német gép katasztrófája után biztonsági okokból péntektől minden járatukon kötelezően két embernek kell lennie a pilótafülkében.