galéria megtekintése

Megtalálhatták az egyiptomi utasszállító roncsait

4 komment

NOL

Elsőként Francois Hollande francia elnök jelentette be, hogy csütörtök hajnalban minden jel szerint lezuhant az EgyptAir egyiptomi légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata. Krétától 425 kilométerre roncsokat találtak.

„Sajnálattal kell tudatnunk, hogy a rendelkezésünkre álló információk – miniszterek, kormánytagok és természetesen az egyiptomi hatóságok közlése – szerint a repülőgép lezuhant. Elveszett” – mondta az államfő. Hollande sietve hozzátette, hogy a zuhanás okát még nem állapították meg. Az MS804-es járat 66 emberrel, 56 utassal és a 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23:09-kor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint csütörtök hajnalban 2:39-kor tűnt el a radarról.

Az eltűnt gép: az EgyptAir SU-GCC lajstromjelű Airbusa a düsseldorfi repülőtéren, 2009 augusztusában
Ken Fielding / Wikipédia

A keresésben részt vevő Görögország hatóságainak a közlése szerint délután roncsdarabokat – két henger alakú tárgyat – találtak 230 tengeri mérföldre (átszámítva 425 kilométerre) nyugatra. Ez meglepő, hiszen a helyszín 185 kilométerre fekszik attól a területtől, ahol az eddigi feltételezések szerint az MS804-es lezuhant. Egy egyiptomi C-130-ös repülőgép szúrta ki őket, most pedig – tette hozzá Vasszilis Beleciotisz, a görög védelmi minisztérium szóvivője – mentőhajókat küldenek a helyszínre. A roncsdarabok megtalálásáról szóló információkat az egyiptomiak egyelőre nem erősítették meg.

 

Az EgyptAir először még azt a tájékoztatást adta, hogy a repülőgép mintegy 80 mérföldre, nagyjából 10 percre az egyiptomi légtértől tűnt el, majd ezt pontosítva azt írta: a repülőgép 10 mérföldet tett meg Egyiptom légterében, mielőtt eltűnt. 37 000 láb, körülbelül 11 300 méter magasan repült, amikor nyoma veszett.

A flightradar24.com járatkövető honlap adatai szerint az eltűnt repülő egy 2003-ban gyártott Airbus A320-as, utolsó ismert helyzete pedig a Földközi-tenger felett volt. A honlap adatai megerősítik, hogy a gép 37 000 láb magasan repült. Utolsó ismert sebessége 534 csomó, ami körülbelül 990 kilométer óránként.

A légitársaság azt írta, hogy a mentő- és kutatóegységek már elindultak, hogy kiderítsék, mi történt az eltűnt repülővel. Úgy tudni, a repülőgép nem adott le vészjelzést, csak egy jelet, Serif Iszmail egyiptomi miniszterelnök délben legalábbis azt mondta, az egyiptomi hadsereg rögzített egy jelet a repülőgép eltűnése előtt. Iszmail szerint a mentőegységek folytatják a kutatást azon a területen, ahol a járatnak nyoma veszett. A keresésben részt vesz Görögország is.

A francia politikusok kezdenek hallhatóan ingerültek lenni a szórványosan érkező hírek miatt. „Ezekben a rendkívül feszült pillanatokban a hozzátartozókat itt hagyják mindenféle hír nélkül azután, hogy a repülőgép landolás előtt 20 perccel eltűnt a szeretteikkel” – jegyezte meg Jean-Marc Ayrault külügyminiszter a Charles de Gaulle repülőtéren. Franciaország mindenre kiterjedő vizsgálatot ígért az ügyben – beleértve a repülőtéri személyzet érintett képviselőinek az életét is.

Az MS804-es járat fedélzetén az 56 utason kívül a kapitány, az első tiszt, 5 főnyi légiutas-kísérő és 3 légi marsall tartózkodott. Az utasok többségében egyiptomi állampolgárok voltak – 30-an –, rajtuk kívül 15 francia, 2 iraki, illetve egy-egy brit, belga, kuvaiti, szaúdi, szudáni, csádi, portugál, algériai és egy kanadai állampolgár volt.

Az EgyptAir egyik munkatársa a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren
Az EgyptAir egyik munkatársa a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren
Christian Hartmann / Reuters

Panosz Kammenosz görög védelmi miniszter fél kettőkor sajtótájékoztatón azt közölte, a repülőgép helyi idő szerint csütörtök hajnali 2 óra 48 perckor kapta meg az engedélyt a görög légtér elhagyására. Pilótája jókedvű volt, görögül köszönte meg az együttműködést az irányításnak. 3 óra 27 perckor megpróbálták felvenni a kapcsolatot vele, de nem válaszolt. 3 óra 29-kor érte el a görög légtér végét Egyiptom felé, és tíz perccel később, 3 óra 39-kor tűnt el a radarokról. Kammenosz elmondása szerint két perc, a 3 óra 27 és a 3 óra 29 perc közötti kritikus időszak az MS804 sorsa szempontjából, ekkor ugyanis a gép 90 fokban balra kanyarodott, aztán tett egy 360 fokos fordulatot – mintha ki akart volna kerülni valamit –, majd az utazási magasságról, 37 ezer lábról pedig 15 ezer lábig (körülbelül ötezer méterig) zuhant, mielőtt háromezer méteres magasságban eltűnt volna. A görögök F-16-os vadászgépekkel keresik a roncsokat a délkeleti sziget, Karpathosz partjainál. 

Délután kiállt egy sajtótájékoztatóra Serif Fati, az egyiptomi civil légi közlekedésért felelős miniszter is. Ő előre jelezte, eltűnt repülőgép fordulattal fogja említeni az MS804-est, amíg ki nem derül, mi történt. Fati szerint nem zárható ki sem a baleset, sem a merénylet lehetősége, de ami a találgatásokat illeti, önmegtartóztatásra kérte a sajtót az ügyben. Ennek a felszólításnak oka lehetett, hogy az interneten közben terjed egy felvétel, amely tűzgömböt mutat az égen ott, ahol állítólag az MS804-es járatnak kellett volna lennie, de kiderült, hogy átverésről van szó, a felvétel december 22-én készült. Érdemi kérdésekre Fati egyébként nem válaszolt, csak azt hajtogatta, szolgálni fog tényekkel, amikor tud.

A BBC-nek közben nyilatkozott egy brit pilóta, aki egy Boeing 747-essel akkor repült át az érintett terület felett, amikor az MS804-es is arra haladt. Carter „csaknem tökéletes” repülési viszonyokról számolt be, hozzátéve, a légi irányítással folytatott kommunikációt sem zavarta semmi.

A lapunknak nyilatkozó szakértő a korábbi évek tapasztalatai alapján valószínűsítette, hogy robbanás történt, mivel a gép vészjelzés nélkül tűnt el a térképről. Gépeltérítés esetén a radaron továbbra is követhető a gép útja, műszaki meghibásodás esetén pedig a személyzet vészjelzést adott volna le. Erre még abban az esetben is lett volna lehetőségük, ha mindkét hajtómű leállása miatt zuhannak. A kommunikáció teljes megszakadása arra utal, hogy a repülőgép nagyon hirtelen maradt áramforrás nélkül.  



A zuhanás okaival kapcsolatban a Guardian emlékeztet, hogy mindeddig egyetlen terrorszervezet sem vállalta magára a felelősséget az ügyben. Amikor az orosz utasszállító, a Metrojet 9268-as járata október 31-én reggel lezuhant a Sínai-félszigeten, délután az Iszlám Állam már jelentkezett is a merénylet végrehajtójaként. Az oroszok most azt állítják, hogy az EgyptAir járata minden valószínűség szerint terrortámadás áldozata lett.

Úszó tárgyak a tengerben

A görög hatóságok feltehetően a hajnalban lezuhant egyiptomi utasszállítóból származó „úszó tárgyakat” találtak a Földközi-tengeren – közölte a kairói légi közlekedési minisztérium és Egyiptom párizsi nagykövete csütörtök este. Iháb Badavi, Egyiptom franciaországi nagykövete közölte, a görög hatóságok tájékoztatták athéni kollégáját arról, hogy az EgyptAir repülőgépek színeinek megfelelő fehér és kék színű roncsdarabokat találtak. A nagykövet hozzátette, nem tudja megerősíteni, hogy a roncsok a lezuhant utasszállítóé lennének, azonban véleménye szerint indokolt ezt feltételezni. (MTI)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.