galéria megtekintése

Cannes-ban már mindenki elkönyvelte, hogy a Toni Erdmann lesz az új Saul fia

0 komment


Csákvári Géza

Napok óta a Maren Ade rendezte Toni Erdmann című német filmről beszél mindenki Cannes-ban. Bármilyen jó filmeket is vetítenek egymás után, valószínűleg nem lesz olyan, amelyik verné a ká-európai hangulatot árasztó mozit.

A fesztivál kétharmadán túl már egyértelmű, hogy az idei, 69. Cannes-i Filmfesztivál hivatalos versenyprogramja nagyon rég nem volt ilyen erős. Eddig csak egyetlen filmet fütyültek ki az újságírók és a kritikusok, az Olivier Assayas rendezte Personal Shoppert, melyben az amúgy remek alakítást nyújtó Kristen Stewart egyfajta médiumként próbál kapcsolatot teremteni a halott ikertestvére szellemével, miközben egy gyilkossági ügybe is belekeveredik. Nem egyértelműen rossz a film, elvégre neves kritikusok, mint Nick James, a brit Sight and Sound főszerkesztője zseniális szellemtörténetnek nevezte percekkel a vetítés után Twitter-bejegyzésében. (Egyébként elképesztő szerepe van a „csiripnek”, filmek tudnak megbukni vagy mennybe menni öt-tíz perc alatt. Az idén az utóbbi szinte mindennapos eset.)

Az állandó visszatérő téma az egész fesztivált sokkoló német film, a Toni Erdmann. Bár a pletykák szerint Thierry Frémaux művészeti igazgató egyik favoritjaként került be a Maren Ade rendezte film a versenyprogramba, igazából senki sem számított ilyen átütő reakciókra: a Screen International nemzetközi zsűrije – melynek a tagjai egytől négyig pontoznak – 3,7-es átlagot hozott ki a filmre: ilyen magas pontszám példátlanul ritka.

De miről is szól? Egy idősödő német férfiról (Peter Simonischek), egy igazi mókamesterről, aki elhatározza, közelebb kerül a világtól elhidegült, Bukarestben élő lányához. Kivesz egy hónap szabadságot, és meglepetésszerűen odautazik hozzá. Folyamatosan próbál lánya kedvében járni, annak viszont csak a munkája fontos. Az apa hát német konzulnak adja ki magát, és elkezd úgy viselkedni a lányával, mintha idegen volna. A csaknem háromórás játékidőt végig lehet nevetni, a főszerepet alakító Sandra Hüller helyzetkomikumra építő játéka kifogástalan. Íve van annak, amit csinál: a helyzetgyakorlatszerű abszurdon keresztül – van egy szürreális házibuli-jelenet, ahol mindenki meztelen – az intim pillanatokig mindenre képes.

 

A Toni Erdmann vígjátékként képes mély lenni, és olyan erős életigenlés árad belőle, hogy napokig nem lehetett más filmről hallani a fesztiválon. Sokan már odaadták előre az Arany Pálmát Maren Adénak, mások az idei év Saul fiaként a nagydíjat jósolják neki. Nem mellékesen a bukaresti környezet és a hangulat miatt még egy kicsit káeurópainak is tekinthetjük a filmet.

Sandra Müller Peter Simonischek (a lány és az apa), a Toni Erdmann főszereplői
Sandra Hüller és Peter Simonischek (a lány és az apa), a Toni Erdmann főszereplői

Egyébként a román jelenlét ezenkívül is bitangerős Cannes-ban. Cristi Puiu Sierranevada című drámája is igazi mestermű, egyáltalán nem unalmas annak ellenére, hogy három órán át egy lakásban játszódik. Fergeteges családi vita krónikája nagyrealista stílusban tálalva. Amikor a 178. percben végre leülnek megenni a töltött káposztát, bizony mi is nagyon megkívánjuk ezt a fogást...

A legjobban fogadott filmek közé tartozik a Jim Jarmusch rendezte Patterson, amely a rendezőre jellemző szuperértelmiségi munka, ugyanakkor bájos és lenyűgöző mozi. Lírai alkotás egy pattersoni buszvezetőről (Adam Driver remek színész, elképesztő jelenléttel oldja meg a karaktert), aki amúgy igen tehetséges költő. abból a fajtából, amelyik soha nem mutatja meg az írásait senkinek. Van egy tündéri, szuperkreatív felesége, aki mindenben rém tehetségtelen a főzéstől a gitározásig. És ott van még Marvin, a kicsi buldog, amely egyenrangú szereplő a filmben, mindenről van véleménye. A Patterson gyönyörű film a művész és alkotás viszonyáról, közben Jarmusch talán most volt képes a legegyszerűbben megfogalmazni az élet értelmét.

Egészen más volumenű film, de a maga nemében meghökkentően erős a belga testvérpáros, Luc és Jean-Pierre Dardenne legújabb filmje, Az ismeretlen lány, amelyet szerda este mutattak be Cannes-ban. Hőse liege-i háziorvosnő, aki egyik este annyira fáradt, hogy nem nyit ajtót a csengetésre. Másnap megtudja, hogy egy fekete lány ért volna segítséget. Holttestét a közelben találják meg.

Maren Ade
Maren Ade
Reuters

A bűntudat és a lelkiismeret-furdalás hajtja a doktornőt, hogy legalább a nevét megtudja az áldozatnak, és a családját értesíthesse. Az egész világ ellene van: a rendőröket nem igazán érdekli egy menekült halála, az alvilágban sem örülnek a sok kérdezősködésnek. Végül a doktornő sikerrel jár, megtudja a teljes igazságot, és szembesülnie kell azzal a ténnyel, hogy egészen más egy emberi élet értéke, mint addig azt ő hitte. Csendes, de lelkileg igen megdolgoztatja az embert ez a Dardenne-mozi, mely tapintható közelségbe hozta a mai, átalakuló Európát.

Az ördögűző nem csak fikció

Az intelligenciát keresem egy színészben – mondta az amerikai rendezőlegenda, William Friedkin szerda délután Cannes-ban tartott mesterkurzusán. A filmes szerint ilyen kevés van, mert Marlon Brando terjesztette el azt a technikát, hogy a dialógusokat nem kell megjegyezni, hanem elég valahonnan felolvasni. Mondjuk egy másik színész vagy statiszta homlokáról. Hozzátéve: Brando utált színészkedni. Friedkin amúgy igen jó hangulatban volt, például elmondta, hogy akkor csodálkozott el a legjobban, amikor a Francia kapcsolat című filmje Oscart kapott a forgatókönyv kategóriában, mivel egyáltalán nem is volt forgatókönyv. Nem volt engedélye leforgatni az autós üldözést sem, így azt üzeni a fiatal rendezőknek, hogy ne várjanak engedélyekre, csak forgassanak, és kész. Szóba került Az ördögűző is, ennek kapcsán elmondta: nemrég a római katolikus egyház felkérte, hogy filmezzen le egy igazi ördögűzést Rómában. „Sokkolóan kevés különbség volt az én filmemhez képes, melynek a forgatása előtt soha nem láttam ilyen eseményt” – húzta alá Friedkin.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.