„a legvalószínűbb forgatókönyv” az, hogy a Buk rakétát szeparatista területről lőtték ki.
Az viszont nem derül ki a kiszivárgott következtetésekből, hogyan került ukrán területre (a feltételezések szerint a Donyeckhez közeli Sznizsne környékére) a maláj gép és a rajta utazó 298 ember – főleg holland, maláj és ausztrál állampolgárok – pusztulásáért felelős rakétaállás, és ki kezelte azt. Akad olyan feltételezés, hogy a fegyver Oroszországból jött, oda is vitték vissza, és orosz állampolgárokból állt a személyzete.
A most közölt értesülések voltaképpen már korábban kiszivárogtak, mint ahogy az is, hogy Moszkva visszautasítja őket. „Több a kérdés, mint a válasz” – kommentálta a több száz oldalas holland jelentést Oleg Sztorcsevoj, a szerencsétlenség körülményeiről ugyancsak írásos elemzést készítő orosz légügyi hatóság, a Roszaviacija vezetője. Az FBI megfelelőjének is tartott orosz nyomozóbizottság szóvivője, Alekszej Markin kijelentette: szakértői vélemények és tanúvallomások alapján az ő első számú verziójuk továbbra is az, hogy a Boeinget egy vadászgépről kilőtt, nem orosz gyártmányú rakéta semmisítette meg.
|
Virágok, emléktárgyak a katasztrófa helyszínén Maxim Zmeyev / Reuters |
Moszkva azt a határozattervezetet is ellenzi, amelyet Malajzia terjesztett be az ENSZ Biztonsági Tanácsa elé arról, hogy hozzanak létre nemzetközi törvényszéket a szerencsétlenség okozóinak felelősségre vonására. Várhatóan a jövő kedden szavaznak a javaslatról, amelyet Vlagyimir Putyin orosz elnök „korainak és kontraproduktívnak” nevezett csütörtökön, amikor telefonon beszélt Mark Rutte holland kormányfővel.
Oroszország hangsúlyozza: előbb a szerencsétlenség kivizsgálásáról szóló BT-határozatot kell végrehajtani, és azt is nehezményezi, hogy az orosz szakértőket kizárták a nyomozásból. Bár a BT állandó tagjaként Moszkva biztosan megvétózza a törvényszék tervét, bírósági ügy így is lesz a tragédiából.
Mint arról a Daily Telegraph brit napilap beszámolt, 18 áldozat hozzátartozói Chicagóban beperelték a donyecki szakadárok volt „védelmi miniszterét”, Igor Girkint. Ő volt az, aki elsőként a lázadókra terelte a gyanút, amikor alig fél órával azután, hogy a maláj gép eltűnt a radarok képernyőjéről, a Twitteren – később sebtében eltávolított – bejegyzésben azt írta: lelőttek egy ukrán katonai gépet. Egy másik perben egy áldozat özvegye a Malaysia Airlinest citálná bíróság elé. Úgy véli, hogy a légitársaság is felelős a katasztrófáért, mert nem módosította a gép Kelet-Ukrajna fölött vezető útvonalát. Hasonló következtetést a holland jelentés is tartalmaz: megállapítja, hogy a malájok nem vették figyelembe azoknak a légitársaságoknak a javaslatait, amelyek akkor már elkerülték az ukrajnai konfliktusövezet fölötti légteret.
Kijev támogatja egy ENSZ-különbíróság felállítását
Az ukrán államfő szerint Kijev határozottan támogatja egy nemzetközi különbíróság felállítását az egy évvel ezelőtt Kelet-Ukrajnában lezuhant maláj utasszállító tragédiájának kivizsgálására és a felelősek megbüntetésére. Petro Porosenko a CNN hírtelevíziónak adott interjúban beszélt erről csütörtökön, és bírálta Moszkvát amiatt, hogy ellenzi az ENSZ-törvényszék felállítását. Porosenko szerint Oroszország reagálása várható volt, és helytelen. Kifejtette, hogy a nyomozati szakasz után a felelősségre vonásnak kell következnie. „Határozottan támogatjuk a nemzetközi törvényszék létrehozását, amit jóvá kell hagynia az ENSZ Biztonsági Tanácsának. Úgy gondoljuk, hogy ha valaki le akarja állítani ezt a folyamatot, akkor magára vállalja a felelősséget” – mondta Porosenko. (MTI)