A BBC egészségügyi szakírója szerint ez az ügy éppen azért is különös, mert Lubitz mások életét is kioltva végzett magával, a statisztikák szerint viszont a gyilkossággal kísért öngyilkosság főként családon belüli erőszak esetében fordul elő, az áldozat általában a férj és a feleség. A keddi tragédia előtt a Repülésbiztonsági Hálózat (ASN) nevű civil szervezet mindössze három olyan esetet jegyzett fel, amikor egy pilóta szándékosan zuhanást idézett elő.
1997 decemberében több mint százan haltak meg, miután egy Indonéziából Szingapúrba tartó Boeing 737-es lezuhant. A pilóta állítólag a „munkájához köthető nehézségekkel” küzdött. Két évvel később az EgyptAir New Yorkból induló járata zuhant le 30 perccel az indulás után. Akkor 217 utas vesztette életét. Ebben az ügyben nem találtak minden kétséget kizáró bizonyítékot arra, hogy a hosszú úton a kapitányt váltó pilóta szándékosan okozta a tragédiát. Legutóbb 2013-ban történt hasonló eset, Mozambik és Angola között. A 33 ember életét követelő katasztrófát a kapitány okozta, aki megvárta, míg a másodpilóta elhagyja a fülkét.
Mivel kevés ehhez hasonló eset történt, nehéz párhuzamokat találni, és azok alapján következtetéseket levonni, így szakértők szerint lehetetlen megmondani, hogy mi motivál egy-egy elkövetőt, akik az esetek többségében nem hagynak búcsúlevelet. Teljesen más a helyzet az öngyilkos merényleteknél, ott ugyanis az elkövetők fontosnak tartják, hogy a közvélemény tudja, milyen ügyért robbantották fel magukat.
|
Lubitz titkolta, hogy beteg. Ami a pszichés problémákat illeti, főleg a férfiak nyílnak meg nehezen Foto-Team-Müller / Reuters |
Simon Wessely, a brit Királyi Elmegyógyászati Akadémia elnöke szerint nem valószínű, hogy valaha kiderül, mi járt Lubitz fejében. „Lehetséges, hogy felszínre kerülnek dolgok, de az öngyilkosságok többségében az emberek hagynak valamilyen nyomot vagy üzenetet, amin el lehet indulni. Az ehhez hasonló, elképesztően ritka esetekre gyakran egyszerűen nincs magyarázat” – nyilatkozta a szakember.
A német sajtóban számos hipotézis felmerült a depressziótól a különböző krízishelyzetekig, amelyek válságot okozhattak Lubitz életében, a BBC szakértője szerint azonban különböző faktorok együttes jelenléte vezethet ilyen döntéshez. Alkoholizmus, drogproblémák, párkapcsolati gondok, személyiségzavarok, és a munkahelyi stressz mind szerepet játszhattak abban, amit Lubitz tett. A szakértők azonban egyetértenek abban, hogy a másodpilóta állítólagos depressziójának középpontba helyezése nem szerencsés, mivel a depresszióval küzdő emberek többsége nem okoz kárt senkiben, az egyetlen kockázatot saját maguk számára jelenthetik, de ez sem általános jelenség.
„Ezreknél diagnosztizáltak depressziót, olyanoknál, akik nagy felelősséggel járó munkát végeznek – sokan közülük pilótaként dolgoznak –, és mégsem jelentenek semmilyen veszélyt senkire” – állítja a Sane, egy pszichés problémákra specializálódott alapítvány vezetője, Marjorie Wallace. A szakember szerint félő, hogy az eset miatt megbélyegzik a depressziós embereket, és sokan nem mernek majd segítségért fordulni a környezetükhöz és a szakemberekhez sem.
|
A montaubari ház, amelyben Lubitz lakott. A depresszióra hárítani a felelősséget egyoldalú magyarázat lenne Kai Pfaffenbach / Reuters |
„A gyilkossággal kísért öngyilkosság eseteiben az elkövetők 40-60 százalékánál állapítottak meg korábban depressziót” – mondja Paul Keedwall pszichiáter, aki szintén úgy véli, a pszichés problémák nem adnak választ a történtekre. Keedwall szerint a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy a panaszokat észlelők csak nagyon ritkán fordulnak szakemberhez, így nem is kapnak megfelelő kezelést – akárcsak Lubitz, aki az utóbbi időben munkáltatója előtt is titkolózott –, és a tapasztalatok szerint különösen a férfiak nyílnak meg nehezen. Az Egyesült Királyságban az öngyilkosságot elkövetők 75 százaléka férfi.