galéria megtekintése

Meghalt a náci kincsek őrzője

4 komment

NOL

Nyolcvanegy éves korában a München-Schwabingban elhunyt Cornelius Gurlitt német műgyűjtő, akinek rejtélyes kollekciója nemzetközi vihart kavart az év elején.

Gurlittot azzal gyanúsították, hogy jogtalanul van nála a több mint ezer, apjától örökölt kép, amelynek egy része a nácik által zsidóktól elrabolt műtárgy. A képeket 2012 februárjában foglalta a müncheni rendőrség. Várhattak volna, amíg meghalok – mondta a Spiegelnek a botrány kitörése után az idős férfi, aki anyja és nővére halála óta magányosan élt. Bevallása szerint szenvedélyesen rajongott a festményekért. „Semmit nem szerettem jobban a képeimnél” – fogalmazott.

A salzburgi ház. Semmit nem szeretett annyira, mint a festményeit
A salzburgi ház. Semmit nem szeretett annyira, mint a festményeit
Dominic Ebenbichler / Reuters

Gurlitt ellen eredetileg adócsalás gyanúja miatt kezdtek nyomozni, ekkor derült fény a fantasztikus - Matisse-tól Picassón át Liebermannig főként modern festők műveiből álló - titkos gyűjteményére. Később találtak egy kisebbfajta kollekciót Gurlitt salzburgi házában is.

 

Apja, Hildebrandt, aki a gyűjteményt megalapozta, a hitleri Németország kormányának is dolgozott: a nácik által „elfajzott művészetnek" nevezett modern festők műveit vásárolta vagy szerezte meg, többségükben menekülésre kényszerített zsidóktól. A festményeket külföldön kellett volna értékesítenie, hogy a befolyó pénzből a háborús költségvetést támogassa, a képek közül azonban sokat ő maga vásárolt meg – egyes szakértők szerint ezzel mentve meg őket az utókornak. A több mint 1300 műtárgy közül becslések szerint 500 lehet a zsidóktól elrabolt vagy tisztázatlan körülmények között megszerzett darab.

Amikor a háború után a német hatóságok érdeklődtek a festményekről, Hildebrandt Gurlitt azt állította, az egész gyűjteménye odaveszett az 1945-ös drezdai tűzvészben. Ami a fiát és örökösét, Corneliust illeti, a szomszédok nemigen ismerték, állításuk szerint alig járt a lakásban. Nem volt bejelentve Münchenben, nem volt munkahelye, társadalombiztosítása és nyugdíja sem. Mintha nem is létezett volna.

Az idős férfi némi huzavona után megállapodott az ausburgi ügyészséggel, hogy rendelkezésükre bocsátja a kollekcióját. Április elején pedig megegyezés született Gurlitt ügyvédje és az ügyészség között, hogy a férfi visszakaphatja a festményeket, amint az erre összehívott bizottság megvizsgálta az eredetüket.

A Die Zeitnek korábban nyilatkozó ügyvéd, Claudia von Selle már figyelmeztetett rá, hogy nem lesz egyszerű érvényesíteni az örökösök jogait. Az 1998-as washingtoni szerződés aláírói (Németország és 43 másik állam) ugyan kötelezték magukat, hogy felkutatják és azonosítják a náci idők alatt elkobzott műkincseket, és igyekeznek megtalálni az örökösöket, akikkel tisztességes és igazságos megoldásra törekszenek, ám ez önkéntes és jogilag nem kötelező érvényű vállalás. Állami tulajdon esetében a legtöbb német múzeum erkölcsi okokból hajlik a visszaadásra, még ha berzenkedik is amiatt, hogy az örökösök egy része kizárólag pénzt akar látni a művészetből. A magángyűjteményeknél azonban más a helyzet.

A festmények most a bajor állam egy raktárában várják a sorsukat. A szakértői bizottság egyesével vizsgálja meg őket és dönt a sorsukról. Ez akár évekig is eltarthat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.