galéria megtekintése

Már 2008 óta súlyos depressziós volt Andreas Lubitz

0 komment

NOL
NOL

Annyira félt a vakságtól, hogy az utolsó időkben már csak két órát volt képes aludni éjszakánként Andreas Lubitz, aki szándékosan lezuhant tavaly március 24-én a Germanwings német légitársaság 9525-ös járatával a francia Alpokban. A katasztrófában 150 ember vesztette életét.

A tragédia után két nappal a férfi pszichiátere azt mondta a Bild német bulvárlapnak: nem hiszi el, hogy ez az ember tényleg repülhetett. A katasztrófáról készült végleges jelentését idén március 13-án teszik közzé Franciaországban, de annak első részleteit már szombaton közölte a BEA, a baleset ügyében nyomozó francia hatóság.

Andreas Lubitz a hamburgi Airportrace félmaratonon 2009 szeptemberében
Andreas Lubitz a hamburgi Airportrace félmaratonon 2009 szeptemberében
REUTERS/Foto-Team-Mueller

Az, hogy a katasztrófát okozó pilóta súlyos pszichés gondokkal küzdött, már napokkal a 150 ember halálát okozó öngyilkos akció után tudni lehetett. Mára a vizsgálatoknak köszönhetően egy meglehetősen árnyalt személyiségrajz és kórtörténet áll rendelkezésre a másodpilótáról.

 

Mint a Bild am Sonntag vasárnapi lap megírta, Andreas Lubitz († 27) már 2008 óta olyan beteg volt, hogy nem szabadott volna pilótafülke közelébe engedni. A fiatalember súlyos depressziótól szenvedett, egy lakhelyváltozás is annyira felzaklatta, hogy pszichotróp szereket kellett szednie. Öt év alatt 41 orvosnál járt, az utolsó időkben pedig már annyira rettegett egészségi állapota romlása miatt, hogy éjszakánként maximum két órát volt képes egyhuzamban aludni. Erről tanúskodik egy a pszichiáterének írt e-mailje is, amit hetekkel a katasztrófa előtt küldött el.

A Bild birtokába került orvosi jelentés szerint Andreas Lubitz már röviddel azután is aggasztó tüneteket mutatott, hogy elkezdte a képzést a Lufthansa brémai iskolájában 2008-ban.

A fiatal férfi álmatlanságra, ízérzék-, hallás- és szaglásvesztésre panaszkodott, továbbá a fülét is fájlalta. A jelentés szerint Lubitzot megviselte az otthonról való elköltözés és első szerelmének elvesztése. Drága lakása a városnak egy olyan pontján helyezkedett el, ahol nemcsak nappal, de éjszaka is magas volt a zajszennyezés a közlekedés miatt, ezért a férfi alig tudott aludni, s erre még rájött a pilótaiskolával járó stressz is, így Luibitz két erős antidepresszánst (Mitrazapin és Cipralex) kapott. Orvosai szerint a férfi életének ez egy mélydepressziós etapja volt.

Emlékezés az áldozatokra a szerencsétlenség helyszínén
Emlékezés az áldozatokra a szerencsétlenség helyszínén
Eric Gaillard / Reuters

Christof Wellens ügyvéd, aki kollégájával, Elmar Giemullával együtt a katasztrófa áldozatainak 71 hozzátartozóját képviseli, a Bildnek azt nyilatkozta:

„Szóhoz se jutok, hogy egy ilyen már kialakult pszichés problémákkal rendelkező pilótajelölt folytathatta a kiképzését. Ha nem tudott megbirkózni egy költözéssel, hogyan is viselte volna el a folyamatos lakhelyváltozást, ami a szakmával együtt jár?”

A francia ügyészség szerint 2015 tavaszára már egyértelmű volt, hogy Lubitz komoly válságban volt. Homályos látásra panaszkodott, és halálosan rettegett attól, hogy meg fog vakulni. A látásromlásnak azonban nem voltak szervi okai, a probléma lelki eredetű volt, ám egyetlen orvos sem jelezte a Germanwings vagy a légi közlekedés biztonságáért felelős szervezet felé, hogy a fiatal pilóta alkalmatlan a munkája elvégzésére.

A súlyos szakmai mulasztást támasztja alá az is, hogy gyógyszert írtak fel Lubitznak. A másodpilóta maradványaiból vett minták toxikológiai vizsgálata altatókat, nyugtatókat és szorongáscsökkentőket mutatott ki, melyek már önmagukban is rontják a koncentrációs és vezetési képességet. A Citalopram és a Mirtazapin nevű szereket többek közt öngyilkossági kockázat esetén írják fel, de a Bild értesülései szerint bizonyos körülmények között ronthatnak is a beteg állapotán.

Az áldozatok hozzátartozóinak ügyvédei azt tervezik, hogy a vizsgálat hivatalos lezárása után beperelik azt az amerikai pilótaiskolát (a Lufthansa leányvállalatát), ahová Lubitz járt. A kártérítési igény áldozatonként ötmillió dollár.

Nem sok maradt a lezuhant gépből
Nem sok maradt a lezuhant gépből
Gonzalo Fuentes / Reuters

Jövő szombaton az áldozatok hozzátartozói összegyűlnek Bonnban, amikor a végleges vizsgálati eredményeket közzéteszik. Tizenöt család azonban nem fog megjelenni az eseményen, mivel még mindig annyira traumatizált állapotban vannak, hogy nem képesek szeretteik halálának szörnyű részleteivel szembesülni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.