Hogy az Uber rövid magyarországi története ellenére sem súlytalan szereplő, azt az mutatja, hogy a cég ügyvezetőinek kézbesítési megbízottja a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda, amely a jelenlegi igazságügyi miniszterhez, Trócsányi Lászlóhoz köthető.
Orbánéknak sem tetszik az Uber
Bepróbálkozik az Uberrel a gazdasági tárca. A taxis szervezetekkel egyeztető minisztérium új szabályozást szeretne. Erről bővebben itt olvashatnak.
Információnk szerint az Uber a személyszállító és a diszpécserszolgáltatókra vonatkozó előírásokon változtatna. Előbbi esetében ugyanis a jelenlegi tervezet alapján szétválasztanák a személyszállító tevékenységet „személytaxi-szolgáltatásra” és „személygépkocsis személyszállító szolgáltatásra”. A két kategória között jelentős különbségek vannak. A taxiszolgáltatás esetében kötelező a taxióra használata és „leegyszerűsítve”: az érvényes engedélyek megszerzése után a tevékenység bármikor végezhető az adott területen belül. Az utóbbi esetben viszont nincs óra, a szolgáltatók kialkudott díjak alapján működnek.
|
Az Uber miatt „parkoltatják” a rendeletet Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Ennél fontosabb különbség, hogy „személygépkocsis személyszállító szolgáltatást” kizárólag valamilyen egyéb tevékenységekhez kapcsolódóan lehetne végezni, vagyis például valamilyen turisztikai, idegenforgalmi, sport- vagy kulturális eseményhez kötve. Az Uber viszont ezt a korlátozást nem szeretné. Amennyiben a fuvarozást valamilyen egyéb tevékenységhez vagy eseményhez kötés nélkül végezhetnék, akkor az Uber sofőrjei immár legálisan működhetnének. A piacot ismerők szerint azonban ezzel az Uber szolgáltatása még nem válik szabályossá, mert a sofőrök egy engedélyköteles tevékenységet mégiscsak mindenféle engedély nélkül végeznének.
Máshogy fizettetnek Budapesten, mint Londonban
Meglepetés érheti azt az Uber-felhasználót, aki azt hiszi, az okostelefonos taxis alkalmazás hasonló elven számítja a fuvardíjat, mint a sárga taxik. Utánanéztünk, mennyi az annyi.
Az amerikai cég szeretne módosítást a diszpécserszolgáltató kérdésében is. Az ehhez szükséges követelményeket a rendelettervezet hosszan sorolja, így például az ilyen diszpécserszolgáltatóhoz kapcsolódó autók utáni vagyoni biztosítékot is meghatározza. Ennek mértéke például 200 autón felül már 20 millió forint lenne. (Ez a pont azért is érdekes, mert az Uber soha nem adja meg, hogy a rendszeréhez mennyien csatlakoztak, csak azt, hogy átlagosan mennyi idő alatt érkezik meg a kocsi a megrendelőhöz.) Az Uber javaslata viszonylag egyszerű: azt szeretnék, ha a digitális vagy online közösségi utazásmegosztó szolgáltatást végzőkre nem vonatkoznának a diszpécserszolgálattal kapcsolatos előírások, követelmények.