galéria megtekintése

„Uberelnék” a taxirendeletet

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 03. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Csúszik a személygépkocsival díj ellenében végzett személyszállításról szóló országos jogszabály, vagyis a taxirendelet elfogadása. A novemberi szakmai egyeztetésen elhangzott január, majd a területgazda Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által mondott február is eltelt, a taxirendeletre azonban még mindig várni kell.

Nem szeretik a konkurenciát
Nem szeretik a konkurenciát
Mike Blake / Reuters

Forrásaink szerint a késlekedés oka az amerikai, magát közösségi utasmegosztóként definiáló Uber, amely a készülő rendeletet szeretné úgy a képére formálni, hogy működésének minden eleme legális legyen. Az Uber szolgáltatása ugyanis több ponton ütközik az általunk megismert jogszabálytervezettel. Ezt – a hírek szerint – több fórumon is jelezte az amerikai vállalat és egyben azt is, mit szeretne, ha a kormány módosítana a dokumentumon.

 

Hogy az Uber rövid magyarországi története ellenére sem súlytalan szereplő, azt az mutatja, hogy a cég ügyvezetőinek kézbesítési megbízottja a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda, amely a jelenlegi igazságügyi miniszterhez, Trócsányi Lászlóhoz köthető.

Orbánéknak sem tetszik az Uber

Bepróbálkozik az Uberrel a gazdasági tárca. A taxis szervezetekkel egyeztető minisztérium új szabályozást szeretne. Erről bővebben itt olvashatnak.

Információnk szerint az Uber a személyszállító és a diszpécserszolgáltatókra vonatkozó előírásokon változtatna. Előbbi esetében ugyanis a jelenlegi tervezet alapján szétválasztanák a személyszállító tevékenységet „személytaxi-szolgáltatásra” és „személygépkocsis személyszállító szolgáltatásra”. A két kategória között jelentős különbségek vannak. A taxiszolgáltatás esetében kötelező a taxióra használata és „leegyszerűsítve”: az érvényes engedélyek megszerzése után a tevékenység bármikor végezhető az adott területen belül. Az utóbbi esetben viszont nincs óra, a szolgáltatók kialkudott díjak alapján működnek.

Az Uber miatt 'parkoltatják' a rendeletet
Az Uber miatt „parkoltatják” a rendeletet
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Ennél fontosabb különbség, hogy „személygépkocsis személyszállító szolgáltatást” kizárólag valamilyen egyéb tevékenységekhez kapcsolódóan lehetne végezni, vagyis például valamilyen turisztikai, idegenforgalmi, sport- vagy kulturális eseményhez kötve. Az Uber viszont ezt a korlátozást nem szeretné. Amennyiben a fuvarozást valamilyen egyéb tevékenységhez vagy eseményhez kötés nélkül végezhetnék, akkor az Uber sofőrjei immár legálisan működhetnének. A piacot ismerők szerint azonban ezzel az Uber szolgáltatása még nem válik szabályossá, mert a sofőrök egy engedélyköteles tevékenységet mégiscsak mindenféle engedély nélkül végeznének.

Máshogy fizettetnek Budapesten, mint Londonban

Meglepetés érheti azt az Uber-felhasználót, aki azt hiszi, az okostelefonos taxis alkalmazás hasonló elven számítja a fuvardíjat, mint a sárga taxik. Utánanéztünk, mennyi az annyi.

Az amerikai cég szeretne módosítást a diszpécserszolgáltató kérdésében is. Az ehhez szükséges követelményeket a rendelettervezet hosszan sorolja, így például az ilyen diszpécserszolgáltatóhoz kapcsolódó autók utáni vagyoni biztosítékot is meghatározza. Ennek mértéke például 200 autón felül már 20 millió forint lenne. (Ez a pont azért is érdekes, mert az Uber soha nem adja meg, hogy a rendszeréhez mennyien csatlakoztak, csak azt, hogy átlagosan mennyi idő alatt érkezik meg a kocsi a megrendelőhöz.) Az Uber javaslata viszonylag egyszerű: azt szeretnék, ha a digitális vagy online közösségi utazásmegosztó szolgáltatást végzőkre nem vonatkoznának a diszpécserszolgálattal kapcsolatos előírások, követelmények.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.