galéria megtekintése

Így jártunk: máshogy fizettetnek Budapesten, mint Londonban

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 24. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Meglepetés érheti azt az Uber-felhasználót, aki nagyvonalúan tájékozódott, s úgy véli, az okostelefonos taxis alkalmazás hasonló elven számítja a fuvardíjat, mint az egységesen sárga taxik. A privát sofőröknél az idő és a távolság tarifája ugyanis összeadódik. Így annak néztünk utána, mennyi az annyi.

A budapesti taxik esetében a tarifatáblázat szerint 450 forintról indul az óra, míg kilométerenként 280 forintot, várakozási díjként pedig percenként 70 forintot kell fizetni. A lényeg éppen az utóbbiban van. Az óra ugyanis akkor vált a két tétel között, ha az autó sebessége 16 kilométer alá csökken. Vagyis, egy nagyobb dugóban az utasnak nem a 280 forintos kilométerdíjat kell fizetnie az araszolás idejére, hanem a 70 forintos percenkénti költséget. Egy teljesen szabályosan működő taxióra esetében ezt a két díjat egyszerre sohasem fizetheti az utas.

Gépies nyomkodás helyett érdemes figyelni, mit ír ki a telefon
Gépies nyomkodás helyett érdemes figyelni, mit ír ki a telefon
Mirkó István

Felületes szemlélő az Uber publikált tarifatáblája alapján azt hiszi, a privát sofőröknél is így kalkulálják a fizetendő pénzt. Az Ubernél az alapdíj 300 forint, 130 a kilométerdíj és 25 a perctarifa.

 

A lapunkhoz érkezett jelzések alapján arról érdeklődtünk, hogy a budapesti cégekhez hasonló árszisztéma működik-e az amerikai társaság rendszerében is? Olvasóink szerint ugyanis a levont összegek alapján a válasz nem egyértelmű.

A cég közölte, hogy a „Distance and time” ár lényege, hogy a kilométer- és a percdíj állandó jelleggel számlálódik az út folyamán, a sebességtől függetlenül, majd a végén a három tétel, az alapdíj, a kilométerdíj és a percdíj összegét számolják fel. Az Uber így is hirdeti a szolgáltatásait, ám a jelek szerint sokan félreértik ezt, s azt gondolják, a taxik mintájára számolnak. Mindebből következik: kilométerekre vetítve az utas sosem fizeti az Uber tarifatáblázatában megadott 130 forintot, amely jóval kedvezőbb a budapesti hatósági árnál. A privát sofőrök árelőnye még így is óriási.

Egy, az interneten talált blogbejegyzésben – szabadataxi.blog.hu –, arról értekeznek, hogy Budapesten, és az általuk lefedett városok nagyobb részénél ezzel a díjszabással dolgoznak. A például Londonból érkező turistákat azonban megtévesztheti ez a helyzet. Ott ugyanis a sebességfüggő megoldást használják. Az UberX (és a többi kategória esetében) szolgáltatásban 11 mérföldes (18 kilométeres) tempó alatt 0,28 fontot (120 forint) kell fizetni percenként, e fölött viszont életbe lép a távolságalapú számlázás.

Nagy félreértésekre azonban az Uber nemigen adhat okot, csak ha az utas gépiesen nyomkodja a telefonját. Rendeléskor ugyanis az Uber közli a helyi tarifát, sőt mielőtt kocsit rendelne valaki, az alkalmazással kiszámolható az utazás várható költsége is, adott forgalmi viszonyok alapján. Hogy hol, milyen indokok alapján döntenek egyik vagy másik tarifa mellett, azt nem tudjuk.

Szabályozáspártiak

Az Uber a konstruktív párbeszéd híve, szabályozáspártiak vagyunk – mondta a Világgazdaságnak Rob Khazzam, az Uber magyarországi bevezetésének felelőse a várhatóan heteken belül, de akár még februárban megjelenő rendelettervezet kapcsán, amely engedélykötelessé tenné a fuvarszervezést. A cég, melynek szolgáltatását a taxisok aggódva figyelik, komoly akadályokkal szembesülne, ha tevékenységét engedélykötelessé tennék.

– Nem akarunk találgatni, de bízunk benne, hogy a törvényhozók szem előtt tartják azokat az utasok, az autósok és a helyi lakosok számára is fontos előnyöket, amelyeket az Uber utazásmegosztó platformjával kínál – mondta a lapnak a szakember. Jelenleg Budapesten egy autó átlagos érkezési ideje a belvárosban 4,5 perc – kezdetben 6,5 perc volt –, azon dolgoznak, hogy közelítsenek a 3 perchez.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.