Hogy mekkora a piac, azt megbecsülni is alig lehet: nincsenek egzakt adatgyűjtések az utazási piacon, ami a szakember szerint nehezíti a munkájukat. Csak a szakmai beszélgetésekre és a légitársaságok adataira támaszkodhatnak, ez alapján az mondható: néhány tízezer ember teheti meg, hogy télen elutazzon nyári klímájú országba.
Az egzotikus utakat megfizetni képes magyar közönség aprónak számít a régióban:
a válság előtt még voltak charterjáratok, míg ma a menetrend szerinti járatok képesek kiszolgálni az igényeket, igaz, az általuk nyújtott kapacitás több mint duplája a válság előttinek. Bécsben, Prágában azért egy-két kisebb charter-légitársaságot eltartanak a nyaralók.
A szakember szerint változatlan a népszerűsége a Seychelle- és a Maldív-szigeteknek, minden évben nagyon megy Thaiföld, Malajzia, az indonéziai Bali szigete és Dominika. A közelebbi, de kellemes éghajlatú úti célok közül Ciprus, Madeira és Dubaj vonzza az utazókat. Kivált utóbbi, hiszen a Wizz Air diszkont-légitársaság és a prémiumnak számító Emirates is repül ide. – Az az úti cél, amelyik közvetlen járattal elérhető, mindig sokkal népszerűbb – mondja Molnár Judit.
Mauritius nagyon népszerű, s új feltörekvő célállomás Madagaszkár, amelyet egyelőre kevesek engedhetnek meg maguknak. S egyre többen utaznak az Indiai-óceán déli részén található Srí Lankára is – tudtuk meg a török légitársaság hazai szakembereitől. Ezt erősíti a kaposvári Jetwing statisztikája is.
Míg 2010-ben csak 836 utasunk utazott Srí Lankára, ez 2012-re közel megduplázódott, tavaly pedig már 2955 fő utazott az Indiától délkeletre fekvő országba
– tudtuk meg Wimal Morapitiye ügyvezetőtől, aki elmondta: náluk szinte száz százalékban a szervezett, csomagként értékesített utakat veszik igénybe az utazók, mert helyismeret nélkül sokkal nehezebb megfelelő szolgáltatásokhoz jutni. Leginkább a természeti látnivalók és a kulturális örökségek miatt utaznak az országba. S az utasok egyre többet költenek is: nemcsak jó szállodákra, hanem kulturális programokra, így az utazások átlagára ma már meghaladja a hatszázezer forintot.
|
Thaiföldre sokan mennek úgy, hogy maguk szerveznek meg mindent Arthur Jones Dionio / Reuters |
Thaiföldön ezzel szemben durván bővül az egyénileg szervezett utak aránya. Igaz, az ottani turisztikai ipar rá is állt a külföldiek közvetlen kiszolgálására – tudtuk meg az egyik öböl menti légitársaság képviselet-vezetőjétől. Számaik szerint Bangkok a legnépszerűbb ázsiai célállomás. Rengetegen akkor is iderepülnek, ha csak átszállnak. – Minél magasabb az utak ára, annál magasabb az utazási irodák szerepe a szervezésben.
Leginkább az árérzékeny réteg szervezi önállóan az útját és az a szűk réteg, aki a szabadságot szereti,
mindent helyben szervez, de hosszabb időre utazik – mondta egy másik, szintén öbölbeli légitársaság utazási irodákkal foglalkozó szakembere.