galéria megtekintése

Széles Gábor elbukta Sármelléket?

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 17. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Kétszázmillió forinttal ajánlott többet Linusz Imre, mint Széles Gábor cége a sármelléki reptér működtetéséért folytatott küzdelemben: 800 milliót a 603 millióval szemben, vagyis első blikkre a milliárdos gyáros elbukta a versenyt.

A felszámolót nem érdekli más, csak hogy legyen, aki megveszi a vagyonelemeket
A felszámolót nem érdekli más, csak hogy legyen, aki megveszi a vagyonelemeket
Szabó Barnabás

A repteret Hévíz önkormányzata üzemelteti, a vagyonelemeket (épületeket, egyes berendezéseket) azonban két felszámolás alatt álló cég birtokolja. A társaságok felszámolási eljárását intéző szervezet ezeket a vagyonelemeket próbálja értékesíteni, az egyik csomagot minimum ár mellett, a másikat a nélkül.

A milliárdos vállalkozó tudta, hogy kevesebbet ajánlott, mint a másik induló, ráadásul nem is akarta megadni az előzetesen kért minimum árat sem, annak ellenére, hogy a felszámoló mindkét tényezőre felhívta a figyelmét.

 

Széles ehelyett saját lapjában támadta a felszámoló Vectigalis Zrt.-t, valamint a vele ellentétben a minimál árat elfogadó vevőt is. Aki viszont minél előbb szeretne szerződni. Széles Gábor a Magyar Hírlapban kifejtette: soha nem találkozott az eljárás során Linusz Imrével – igaz, az nem is feltétele a pályázatnak, hogy az indulók ismerjék egymást.

Széles hosszasan részletezte, hogy Linusz öt kisvállalkozása közül négy felszámolás alatt van, egyet pedig márciusban alapítottak, vagyis csak pusztuló és vadonatúj kisvállalkozásai vannak, ergo biztos nem lehet annyi pénze, hogy kifizesse a nyolcszázmilliós vételárat.

Ha a vevő fizet, akkor akár egész Bollywood is felvonulhat

Széles azt is kétségbe vonta, hogy a nyertes, mint azt állítja, angol befektetőt képvisel. Az egyik Linusz Imre társaságában jelen lévő indiai kinézetű, magát üzletembernek kiadó úr a névjegykártyája alapján inkább színész lehet, mint üzletember – véli Széles. A névjegyén szereplő egyik telefonszám egy csalókkal foglalkozó kínai honlapon is felbukkan, másik hívószáma pedig egyiptomi érdekeltségre is utalhat – magyarázta lapjának adott interjúban,majd nemzetbiztonsági és belügyi vizsgálatokat sürgetett az ügyben.

Széles Gábor a 2014-es kampány alatt
Széles Gábor a 2014-es kampány alatt
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Magyar Hírlapban megjelent névjegykártya valóban felvet kérdéseket, s nem szokványos, hogy komoly üzletemberek ilyen kártyával járjanak: szembetűnően gyenge minőségű a grafika, a cég elnevezése nincs feltüntetve, céges e-mail helyett privát hotmailes elérhetőség szerepel rajta. Az is igaz, hogy az értékesítéshez kapcsolódó pályázatban az indiai származású úr nem volt ügyfél, Linusz Imre magánszemélyként pályázott.

Lapunk megkereste Péter Mártát, a felszámoló képviselőjét, aki elmondta: a Magyar Fejlesztési Bank cége, az állam vagyona fölött őrködő Magyar Követeléskezelő Zrt. (MKK), amely az FB Airport esetében zálogjogos hitelezőnek számít, 400 millió forintos minimális eladási árat határozott meg az FB Airport vagyonelemei esetében. Vagyis ez alatt a felszámoló nem adhatta el őket.

A másik dobra vert cég, a Cape Clear Aviation vagyonelemei esetében nem volt ilyen minimumár. Míg Széles Gábor cége 603 millió, addig Linusz Imre 700 millió forintos ajánlatot tett az első körben.

Amikor a felszámoló ismertette a felekkel az MKK minimum elvárását, Linusz megemelte az ajánlatát 800 millióra, Szélesék azonban nem módosítottak az ajánlati áron. Iparági információink szerint a 800 milliós ár egyébként szép summa a sármelléki reptér vagyonelemeiért.

Péter Márta hozzátette: felszámolóként neki elsődleges szempont a hitelezők érdeke, hogy minél több pénzhez jussanak a cég vagyonából. A vevő kilétének vizsgálata nem feladata. A nyertes pályázó befizette a 36 millió forint bánatpénzt, amelyet el fog bukni, ha nem fizeti ki a vételárat. Nemfizetés esetén a felszámoló új pályázatot ír ki.

Ha a vevő fizet, akkor akár egész Bollywood is felvonulhat ezek szerint. A sármelléki reptér helyzete speciális, mert működtetéséhez az FB Airport és a Cape Clear Aviation vagyonelemeire is szükség van: előbbi a cargo, utóbbi a terminál épületet tulajdonolja. E cégek üzemeltették és fejlesztették hitelből korábban a sármelléki repteret, mielőtt a felszámolás lett a sorsuk. A mostani vevőnek meg kell állapodnia az érintett önkormányzatokkal is, hiszen jelenleg a Hévíz város által alapított cég bérleti konstrukcióban üzemelteti a repteret – és bukik rajta évente 100-200 millió forintot, hiszen fejlesztés híján az utasok sem özönlik el a repteret.

Linusz Imre lapunknak elmondta: minél hamarabb nyélbe szeretnék ütni az üzletet, s további terveikről csak azután nyilatkoznak, hogy megkötötték az adásvételi szerződést és kifizették a vételárat. Mint mondta, angol állampolgárokat képviselt a pályázaton, akik akkor jelennek meg a nyilvánosság előtt, ha birtokon belülre kerültek. A szakmai kérdéseinket Linusz Imre elhárította, arra hivatkozva, hogy ezekre majd a befektetők válaszolnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.