galéria megtekintése

Százmilliárdokba kerül, hogy szépüljenek a statisztikák

11 komment


F. Szabó Emese

A munkahelyvédelmi akciótervre és a közmunkára összesen évi 475 milliárd forintot költ az állam. A rendszer hatékonyságát azonban mindeddig nem vizsgálták, annak ellenére, hogy minden jel szerint e rendszerek nem hatékonyak. Úgy tűnik, ennyibe kerül az, hogy szépüljenek a statisztikák, s ne romoljon érdemben a foglalkoztatottság.

A statisztikák szerint immár stabilan 4,2 millió munkavállaló termeli a GDP-t Magyarországon, de meglepő, hogy egynegyedük után támogatást fizet az állam. Több mint egymillió munkavállalóról van szó – 900 ezer alkalmazottról és 250 ezer közmunkásról. Utóbbiak juttatása nem klasszikus értelemben vett támogatás, de attól még közpénzből fizeti az állam és az önkormányzati szektor.

Millió kedvezmény

Évente 900 ezer ember munkabérének kigazdálkodásához járul hozzá az állam azzal, hogy a munkahelyvédelmi akcióterv keretében kedvezményeket ad. A munkaadó kisebb járulékot kell, hogy fizessen, ha 55 év feletti, korábban tartósan munka nélküli, pályakezdő vagy gyesről visszatérő munkavállalót alkalmaz. Külön támogatás jár a szakképzetlen munkakörök betöltésekor, ekkor azonban nem a személy, hanem az álláshely után jár a kedvezmény.

 

Az akcióterv célja – ahogyan annak elődje, a Start-programé is – az, hogy a pályakezdők és az idősek körében csökkenjen a munkanélküliség, hiszen különösen a válság után ezt a két csoportot az átlagnál nagyobb mértékben sújtotta a munkanélküliség. Ma azonban már semmi nem támasztja alá e programok hatékonyságát.

Az MTA Közgazdaságtudományi Intézete még 2014 végén készített kutatást a közmunkaprogram hatásairól, s ebben a kutatók megjegyezték: teljes mértékben hiányzik a témában a megkérdezésen, személyes interjúkon alapuló felmérés.

A tanulmány lesújtó megállapításokat tesz elsősorban a közmunka, szőrmentén pedig a munkahelyvédelmi akcióterv hatásáról. E szerint a közmunka intézményesítése magában hordozza azt a veszélyt, hogy a magyar munkaerőpiac duálissá válik, azaz a hagyományos munkaerőpiac mellett kialakul a közmunkások piaca, úgy, hogy közben az átjárás lehetősége minimális. Noha a közmunkaprogram eredeti célja a szólamok szerint a hosszú idő óta inaktívak visszavezetése volt a munkaerőpiacra. A tanulmány szerint annak elkészítésekor a közmunkások mindössze nyolc százalékáról volt elmondható, hogy esélye van a „normális munkaerőpiacon" – ma már ez az arány magasabb, 13 százalék, ám még mindig rendkívül alacsony. Ez a kormány számára sem újdonság, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter több ízben is kifejtette változtatási szándékát, ám a hogyan nem világos.

Közmunkások építkezésen. Gödörben ragadtak
Teknős Miklós / Népszabadság

A válság után

A munkahelyvédelmi akciótervvel az a gond, hogy összességében nincs munkahelyteremtő hatása, legfeljebb abban lehet szerepe, hogy a támogatott körben nem emelkedik a munkanélküliség. Ez rendkívül fontos volt a válságot követő időszakban, ma már kérdéses: kell-e még munkahelyek megőrzésére 135 milliárd forintot szánni évente. Ha igen, az komoly gazdaságszerkezeti problémákra utal, elvégre egy egészséges gazdaságban bizonyosan nem kell állami támogatás minden negyedik munkahelyhez.

Kétséges hatékonyság

A programot kritizálók szerint nem hatékony a rendszer, mert például azok is megkapják a támogatást, akiket egyébként is felvettek volna. Tehát a zseniális hatvanas mérnök vagy az ifjú titán után is fel lehet markolni a támogatást. Másrészt mivel a kedvezményt csak a munkaadó érvényesítheti, a munkavállalót nem sarkallja arra, hogy aktívabban keressen munkát.

A statisztikák jól mutatják, hogy nem látszik foglalkoztatásbővülés a támogatott korcsoportban. Bár mind a 15–24, mind az 55 feletti körnél lehet látni a fokozatos emelkedést a foglalkoztatotti létszámban, vagyis több a munkát vállaló fiatal és idős egyaránt, ám nem tudni, mi is ennek az oka.

A két csoportban ugyanis megváltozott a korhatár: 2012 óta a tanköteles kort 16 évre szállították le, ami szükségszerűen duzzasztja a korcsoportot, az 55 év felettiek eseté­ben pedig a nyugdíjkorhatár emelése zavar bele a képbe. Arról nem beszélve, hogy ez az adat a közmunkásokat is tartalmazza. Vagyis valójában hiába tartja sikeresnek a kormány a programot, nem tudja alátámasztani, hogy valóban sikertörténetről van-e szó, vagy csak arról: elképesztő pénzeket szánnak nem kellően hatékony eszközökre.

A munkahelyvédelem tavaly 135 milliárd forintot emésztett fel, a közmunkaprogram pedig 270 milliárdot. A tervek szerint ráadásul az idén 340 milliárdig is felkúszhat utóbbi kiadás. Ez összesen 475 milliárd forint költséget feltételez az idén a költségvetés számára. Könnyű belátni: meglehetősen kis hatékonyságú az a program, amely évente a GDP jóval több mint egy százalékába kerül, de nem hoz létre új munkahelyeket vagy konzerválja a munkaerőpiac töredezettségét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.