galéria megtekintése

Fónagy a taxisokról: Sok az eszkimó, kevés a fóka

0 komment


Varga G. Gábor

A taxisokat és az Ubert egyaránt a szabályok betartására késztetné Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára. Szerinte a 21. századi fejlesztések terjedését megállítani nem lehet, de a budapesti személyszállító piacnak nemcsak az Uber a problémája, hanem az is, hogy sok a taxis.

– A taxis dzsungelharcos, neki mindennap életben kell maradnia. Nehéz olyan szabályokat hozni, amiket hajlandó betartani – árnyalta a taxis–Uber problémát egy mai háttérbeszélgetésen Fónagy János, aki azt szeretné elérni, hogy egységes, mindenkire érvényes szabályozás legyen a személyszállítási piacon, amit be is tartanak a szereplők. Ez pedig fontos a „békéhez”, mert az államtitkár magánvéleménye, hogy a taxisdemonstrációk a kelleténél több kényelmetlenséget okoznak a fővárosiaknak, és finoman szólva sem segítik a taxisok iránti szimpátia fejlődését.

Überkedő taxisok a Hősök terén
Überkedő taxisok a Hősök terén
Kovács Klára / Népszabadság

Az államtitkár szerint nem kérdéses, hogy az Ubert vezetők nem felelnek meg a budapesti szabályoknak, az adózási gyakorlatuk sem kifogástalan. A kormányzat ezért egyre nagyobb szigorral kíván érvényt szerezni a szabályoknak. Ám mint mondta, a taxisok között is van egy jól körülhatárolható csoport, akiken lenne mit számon kérni.

 

– Budapesten sajnos az is baj, hogy sok az eszkimó és kevés a fóka – utalt az államtitkár arra, hogy 5,5 ezer fővárosi drosztengedélyt tartanak nyilván, miközben London Cityben kétezerrel kevesebbet. A tíz és fél ezer magyar taxisnak tehát több mint a fele Budapesten dolgozik. Ez pedig azt mutatja, hogy az Uber egyébként is egy olyan piacba tenyerelt bele, ahol a megjelenésétől függetlenül jövedelmezőségi problémák vannak. Fónagy János véleménye, hogy ez hosszú távon nem tartható, és azt is meg kell vizsgálni, hogy nem túlszabályozott-e a budapesti taxispiac. Azaz minden feltétel, amelynek ma egy taxisnak meg kell felelnie, feltétlenül szükséges-e a biztonságos és a jó minőségű személyszállításhoz.

Folyamatosan egyeztetnek a Nemzetgazdasági Minisztériummal arról, hogy a taxisok online adófelügyeletét hogyan lehetne megteremteni, ahogy a kiskereskedők esetében történt az online kasszák bevezetésével – válaszolta a Népszabadság kérdésére Fónagy. Közel sem biztos azonban, hogy új, online taxiórák beszerzésére kell rákényszeríteni a sofőröket. Elképzelhető megoldás az is, hogy a fuvarszervezők központját kötik össze az Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. Döntés azonban várhatóan csak azt követően születik erről az ügyről, hogy rendezték az engedélyek számával és a szabályok felülvizsgálatával kapcsolatos kérdéseket, hogy ne verjék újabb értelmetlen költségekbe a sofőröket.

Fónagy überel

Ahhoz képest, hogy milyen visszafogottan beszélt most Fónagy az Uberről, nem árt felidézni legutóbbi hivatalos nyilatkozatát az ügyben: „A kormány szerdán elfogadta, s hétfőn a parlament elé kerül a személyszállítási törvénynek azon módosítási javaslatsora, amely mentén az Uber és a hasonló, illegálisnak tartott személyszállítással foglalkozó fuvarszervezők okostelefonos alkalmazásainak és honlapjának elérhetősége letiltható”. Részleteket itt olvashatnak:>>>

A huszonegyedik századi fejlesztéseket igénylik az emberek, ezért minden taxiscéget arra biztat Fónagy, hogy fejlesszen olyan alkalmazást, amely tudja ugyanazt, mint az Uber. – Tudom, hogy már van olyan taxiscég Budapesten, amely fejlesztett ilyet – tette hozzá az államtitkár.

Jut pénz a HÉV fejlesztésére

Mintegy hetven-nyolcvan milliárd forintos vagyont jelent az elővárosi közlekedés egyik gerincét képező, a jelenleg még a BKV-hoz tartozó HÉV-üzem, amely hamarosan a MÁV-hoz kerül egy kormánydöntés értelmében. 1200 ember dolgozik a HÉV-ek üzemeltetésén, évente majdnem nyolcvanmillió utast szállítanak. A BKV egy cégbe szervezi ezt az üzemet, és ezt veszi majd át az állami vasúttársaság – vázolta a legvalószínűbb forgatókönyvet az államtitkár. A HÉV átvétele az államtitkár szerint azzal az előnnyel is jár, hogy a MÁV a kötöttpályás uniós fejlesztési forrásokból fordíthat a városhatáron áthaladó három vonal korszerűsítésére is, míg Budapestnek erre nem lett volna módja az uniós támogatások szabályozása miatt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.