galéria megtekintése

Sok a csalódott devizahiteles

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 05. számában
jelent meg.

2 komment

Munkatársunktól
Népszabadság

Összességében több százmilliárd forinttal csökkent a devizahitelesek tartozása, sokan mégis elégedetlenek az elszámolással. Panaszt első körben bankjuknál tehetnek az ügyfelek, majd a Pénzügyi Békéltető Testület következik, és végül jöhet a bíróság.

Minél többen kapják kézhez a tájékoztató levelet, annál több az elszámolással elégedetlen devizahiteles. Sokan arra panaszkodnak, hogy nem tudják értelmezni a levelek tartalmát, nem értik, hogyan, mi alapján jöttek ki a számok. Mások azért dühösek, mert még mindig igen sokkal tartoznak bankjuknak, többel, mint gondolták, illetve nagyobb összeg visszatérítésére számítottak.

Az ügyfelek többsége a héten kapja kézhez a tájékoztató levelet
Az ügyfelek többsége a héten kapja kézhez a tájékoztató levelet
Teknős Miklós / Népszabadság

A csalódottság egyik oka valószínűleg az elszámolást megelőző felfokozott várakozás: a kormányoldal komoly kommunikációs kampánnyal harangozta be a folyamatot, a törlesztőrészletek átlag 20-30 százalékos mérséklését valószínűsítve. A devizahitelesek tartozása ugyan valóban jelentősen, összesen mintegy 650 milliárd forinttal csökkent, ám ez átlag 17 százalékos arányt jelent, amely elmarad a várttól. Emellett nyilván sok olyan devizahiteles van, aki a 30 százalékos mérsékléssel sem lenne elégedett, és csak azt tartaná elfogadhatónak, ha a bankok az árfolyam változásából adódó teljes veszteséget megtérítenék, amiről viszont nincs – és a Kúria korábbi döntése alapján nem is lehet – szó.

 

Ugyanakkor az is igaz, hogy az elszámolásnak nevezett folyamat igen összetett számításokat igényel, és a pénzintézetek sem tudják minden esetben hiba nélkül teljesíteni az elvárásokat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folyamatosan ellenőrzi a bankokat, és bár az elszámolás metódusában, a számításokhoz használt programokban, illetve képletekben eddig nem talált hibát, a tájékoztatással összefüggő szabálytalanságok miatt már 146 esetben kellett figyelmeztetnie pénzintézeteket, nyolc ügyben pedig azonnali intézkedésre is szükség volt. A legtöbb hiányosság az elszámolási levélminták kialakítása, a honlapokon elhelyezett tájékoztatás és a fogyasztói minőséggel kapcsolatos levelek tartalmát érintően merült fel – derült ki az MNB közleményéből.

Az adósok ugyan – az elszámolás összetettsége miatt – túlnyomórészt nincsenek abban a helyzetben, hogy megítéljék a kiküldött tájékoztató megalapozottságát, de ez nem jelenti azt, hogy ne tehetnének panaszt, ha nem értenek egyet bankjuk kalkulációjával. Első körben egy részletes tájékoztatót kell igényelni a pénzintézettől – bár ez valószínűleg nem sokban segíti majd a megértést. Aki ezután is úgy látja, hogy nem stimmel valami, az a bankjánál tehet panaszt. Amennyiben a pénzintézet ezt elutasítja, akkor az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülettől lehet jogorvoslatot kérni. Aki ezzel sem elégedett, a bíróságon támadhatja meg a döntést.

Erre szükség is lehet, hiszen csak a devizahitelek után közel kétmillió levelet küldenek ki a bankok. Az elszámolások nagy részét a héten kapják kézhez az ügyfelek, hat pénzintézetnél azonban a peres eljárások elhúzódása miatt nem április végéig kell postára adni a leveleket.

Ez összesen több mint százezer elszámolást érint, amelyből négy társaságnak még májusban, kettőnek pedig júniusig kell kiküldeni a tájékoztatókat. Az OTP Bank és az OTP Jelzálogbank már postázta az elszámolásokat, míg a KDB Bank, a K & H Bank, az OTP Ingatlanlízing és a Porsche Bank ügyfeleinek még várni kell pár napot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.