galéria megtekintése

„Vajna felesége olvassa a forgatókönyveket, minket nem kérdeznek”

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 04. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Az idén 90 éves Makk Károlynak nemrég jelent meg Szeretni kell című visszaemlékezése, amelyben nemcsak azt meséli el, hogyan élt Psota Irénnel, Krencsey Marianne-nal, Margitai Ágival és Dőry Virággal, milyen volt barátsága Marina Vladyval, hanem a XX. századi magyar filmtörténetet is első kézből kapja az olvasó.

A filmezés megszállott bolondjának tartja magát
A filmezés megszállott bolondjának tartja magát
Teknős Miklós

– A filmkészítés szenvedély. Önnél gyerekkori szerelemmel kezdődött?

– Nagyon szerencsés ez: amikor elkezdtek rólam cikkeket írni, mindenki megkérdezte, hogyan lettem filmrendező. Ilyenkor szokás kitalálni valami frappáns sztorit, de nekem nem kellett, mivel a szüleimnek Berettyóújfalun volt egy mozijuk, amit ők maguk építettek. Gyerekként nagyon sok időt töltöttem ott, de így sem tudom biztosan, mi ösztökélt arra, hogy a rendezői pályát válasszam, és megszállott bolondja legyek az ügynek. 1944-ben, tizennyolc éves koromban jöttem fel édesapámmal Pestre, miután családom nagy kétségbeesések közepette vette tudomásul, hogy nem leszek mérnök. Apámnak voltak filmes kapcsolatai, a New York kávéházban találkoztunk velük, ahol elmondták, hogy a filmrendező a létező leglinkebb foglalkozás. Beiratkoztam művészettörténet-esztétika szakra, és bekerültem a filmgyárba és a filmirodába, így az álomvilágom hamar valósággá vált. Mivel ’44-ben német produkciókon kívül nem vetíthettek más külföldit, hihetetlen érdeklődés volt a magyar film iránt: ötvenkét, egész estés mozi készült el abban az évben! Aztán a háború után a teljes családi vagyont elveszítettük, megszokhatatlan szegénységbe jutottunk, én viszont bekerültem Radványi Géza Valahol Európában-stábjába, és a főiskolára is. Ettől kezdve Radványi az 1986-os haláláig szinte családtagként tekintett rám, ha forgatott, elhívott.

 

– De miért csak 1954-ben rendezte meg a Liliomfit?

– Kirúgtak a főiskoláról, mert megcsináltuk a betiltott úttörőfilmet Bacsó Péterrel és Banovich Tamással. Fel kellett volna járnom a pártközpontba udvarolni, de én ezt ellazsáltam. Később elküldtem a francba a filmközpont akkori igazgatóját, akit a Röltexből helyeztek éppen oda, és egy ideig traktorosként kellett dolgoznom. Nem bántam meg, nagy barátságok születtek. Aztán visszatérhettem első asszisztensként. Sztálin halála kultúrpolitikai irányváltást is hozott, az addig erőltetett munkástémákon túllépve, szórakoztató film is jöhetett. Elhurcoltak a Madách Színházba megnézni Szigligeti Ede Liliomfiját, Bacsó ötlete volt, hogy ebből remek filmvígjáték készülhetne.

– Az Egymásra nézve annak idején több mint forradalmi volt. Hogy sikerült átvernie a rendszeren?

– A nagy robbanás tulajdonképpen 1971-ben volt. A Déry Tibor-novellákból leforgatott Szerelem előkészítette a helyzetet, utána mintha bármit elnéztek volna nekem. Pedig szinte érthetetlen, hogyan mehetett át a nyilván ’56-os börtönéből szabadult főhős története. A film egyik nemzetközi bemutatója után egy újságíró meg is kérdezte, melyik országban forgathattam le. Ez után jött még az Erkölcsös éjszaka és a Macskajáték. Szóval már-már várták tőlem a következő tabudöngetést. Amikor Galgóczi Erzsébettel megírtuk a forgatókönyvet, a minisztériumban szó nélkül rábólintottak.

Első gondolatom az volt, hogy Törőcsik Marival és talán Psota Irénnel forgatok, de az elképzelhetetlen és hihetetlen lett volna, hogy ők ketten egymást megcsókolják.

Ezért mentem Lengyelországba színésznőt válogatni. Az Egymásra nézve már a negyedik filmem volt Cannes-ban. Gilles Jacob fesztiváligazgató Pestre jött megnézni a még nem is kész művet, és volt egy kérése: amikor Andorai Péter lelövi Grazyna Szapolowskát, ne ürítse bele mind a hat golyót. Belementem. Óriási siker volt, de itthon nem engedték, hogy Oscarra nevezzük.

Teknős Miklós / Népszabadság

– Számos filmes rendszerváltást élt meg, mi a véleménye az aktuálisról?

– Levegőben lógó kérdés ez. Zseniális emberek, mint Gothár Péter vagy Jeles András, fuldokolnak. Amikor én és generációm készítette a filmeket, négy stúdió működött. Ezen belül voltak művészeti tanácsok, ahol rágtuk a forgatókönyveket. Ezekbe a műhelyekbe mindig bevettünk fiatalokat. Ezt a rendszert szétlőtték, és jött a szlogen, hogy el kell szakadni a politikai filmektől. A főiskolán elkezdték azt a szemléletet oktatni, hogy „csak arról csinálj filmet, amit átéltél”, ebből elképesztő belterjesség következett. A Moszkva tér egy szimpatikus főiskolai vizsgafilm, de nem volt senki Török Ferenc mellett, hogy megmondja neki, mik a hibái. Ezért az új filmjét, a Senki szigetét már csak pár ezren nézték meg. Szász János elkészítette A nagy füzetet, melyben hemzseg az emberi kegyetlenség iránti tisztelet és vágy. Rossz helyen keresgélnek. A jó képességű művészeknek is szükségük volna szakmai párbeszédre.

Most pedig Andy Vajna a szuverén főnök, hazaviszi a feleségével elolvastatni a forgatókönyveket, minket pedig senki sem kérdez meg, pedig nála jobban tudjuk, hogyan kell az amerikai dramaturgiába becsempészni némi magyarságot.

– Akkor mi lesz itt?

– Harcolunk, hogy legyen egy másik ablak a Vajnáé mellett, mert most minden nála összpontosul. Mi, vagyis Szabó István, Gothár, Sára Sándor, Jankovics meg én, akiket beválasztottak a nemzet filmművészei közé, megpróbálunk közösen tenni valamit. De a helyzet nagyon nehéz. Régen volt egy szakma, mindenki mindenkivel beszélt. Volt rangja.

Névjegy

Makk Károly Filmrendező, forgatókönyvíró, a Nemzet Művésze, 1925. december 23-án született Berettyóújfalun. A modern magyar film egyik legjelentősebb, mégis, tán legtalányosabb életműve az övé. Főbb művei: Liliomfi (1954), Ház a sziklák alatt (1959), Elveszett paradicsom (1962), Szerelem (1971), Egymásra nézve (1982), Egy hét Pesten és Budán (2003). Több forgatókönyvön is dolgozik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.