Az "arculati kézikönyv" bevezetője szerint "az Otthonteremtési Programmal kapcsolatos összes nyomtatott, írásbeli vagy elektronikus, számítógépes felhasználásra készített anyagon kizárólag az Arculati kézikönyvben megjelenített emblémák alkalmazhatók, a kézikönyvben meghatározott paraméterek szigorú betartásával. Az arculati elemeknek ki kell terjedniük az új lakás csok-támogatása, a használt lakás csok-támogatása és az otthonteremtési kamattámogatás reklámjai, hirdetési felületei használatára". Az alkalmazási területek lehetnek például közterületi hirdetések, nyomtatott sajtóhirdetések, elektronikus sajtóhirdetések, közösségi médiahirdetések, termékismertető szórólapok, plakátok, brosúrák, online és nyomtatott direktmarketing-levelek, televíziós reklámszpotok, rádiószpotok, egyéb nyomtatott vagy elektronikus reklámeszközökön megjelenő hirdetések, ismertetők és reklámok. A biztonság kedvéért hozzáteszik, ez nem a teljes lista. Szóval ne gondolja semmilyen, a sötétben zughirdetgető ellenbank, hogy oda nem ér el Rogán arculati kézikönyvének keze. Mindenki legyen nyugodt, mindenhova elér.
A brosúra nem él a feltételek holmi nyegle körülírásának eszközével. Nem: a jelek szerint nem bíznak a bankok kreatív csapataiban. Így konkrét képeket közölnek és tesznek kötelezővé. Mi több: olyan grafikákkal is szembesítik a gyanútlan olvasót, ami tilos. Amit Rogán semmiképp se fogad el.
|
Ilyeneket nem szabad Magyar Közlöny |
A bankoktól elvárt alaplogón a magyar címer alatt azt olvashatjuk, hogy "a magyar reformok MŰKÖDNEK!", alatta pedig azt, hogy "otthonteremtési program". Kétségkívül minimalista-konstruktivista, egyszersmind félreérthetetlen kompozíció. Ugyanez szerepelhet sötét háttér előtt is. Igaz, Rogán sötét háttere a kék ezer árnyalatában játszik. Kérdés, ez mennyire gyártható le pontosan ugyanígy.
A logót körülvevő legkisebb térre egy képletet találunk. Eszerint az ábra körül legalább ötször akkora üres területet kell hagyni, mint amekkora a szöveg és a keret közti rés. Azt is megtudhatjuk, milyen az egyszínű logó, az egyszínű háttér, illetve amikor a szöveg fehér és a többi egyszínű.
Ezen túlmenően megtekinthetjük azt is, milyen a "logó használata fotóalapon", amit konkrétan akként mutatnak be, hogy három fotóra - két tengeresre és egy felhősre - ráhelyezték a saját ábrájukat. Értelemszerű kérdésként merül fel, hogy a logó mögött a bankok kizárólag a két tengeres és az egy felhős képet használhatják, avagy az "Arculati kézikönyv" szerkesztői három ábrán is bemutatták nekünk, milyen egy kép közepébe illesztett másik kép.
Ezután jönnek az ellenpéldák. Szembesülhetünk azzal, milyen lenne, ha egy alattomos bank széltében-hosszában elnyújtaná a logót. Úgyszintén
nem lehet a szöveg lila, mert az "nem arculati szín".
Úgyszintén nem hagyható el az eredeti szövegből semmi. Erre úgy mutatnak példát, hogy elhagynak az eredeti szövegből ezt-azt. Nem arculati színű alapon nem használható a logó keret nélkül se.
De nem menekül az a bank, amely még ezután is a kijátszási lehetőségeken törné a fejét. Azt a - magyartalan - szöveget is
kötelező ugyanis feltüntetni, hogy "a hirdetésben szereplő családi otthonteremtési kedvezmény Magyarország Kormánya által nyújtott támogatás".
De ezt se szabad csak úgy odavetni. Kötelező a használt háttérhez képest a legalább 3:1 kontrasztarány, a minimum tízpontos méret és a leírással megegyező betűtípus. (Ezt a nyomaték kedvéért meg is ismétlik.) A mondat a termékismertető első bekezdésébe illesztendő, tévé- és rádióreklámok esetén pedig az utolsó 5 másodpercben kell bemondani. (Nekünk kicsit hosszabb időbe tellett a nyugodt felolvasás, így alighanem mindenki számára érezhető lesz a szöveg kötelező jellege.) Az arculati kézikönyv a tévébe szánt logó közlésével válik teljessé.
Az új szabályok vasárnap életbe is lépnek. Tehát ha valaki már legyártatta, kinyomtatta, elkészítette a saját csokos hirdetését, és nem tudott előre Rogánék szándékairól, akkor így járt.
A brosúra rendkívül alapos műhelymunkát tükröz az újonnan létrehozott Miniszterelnöki Kabinetiroda részéről. (Bár a szövegre azért ráfért volna egy helyesírás-ellenőrzés.) Mégis, mondhatjuk, már megérte a propagandatárca létrehozása. Most aztán bank legyen a talpán, amely az előírások alól ki tud bújni!
Először a közműcégekre sújtott le a rezsiököl
Három éve a közműcégeket kötelezték arra, hogy a számlában saját költségen csapjanak hírverést a kormánynak. Az akkor közzétett ábrákon lapunk több mint száz nyelvtani, nyelvhelyességi, mondattani hibát azonosított. Ráadásul a színeket se pontosították. Ezután a számlaképelőírások folyamatos módosításának emberpróbáló feladatát a tőle megszokott lendülettel Németh Szilárd vette át. A Fidesz rezsibiztosa először szövegesen írta körül az új feltételeket, majd kikötötte, hogy a fogyasztóknak hibás számlánként jár 10 ezer forint. Pontosan meghatározta a társasházakban kifüggesztendő rezsihirdetmény anyagát, méretét, betűtípusát és tartalmát is. (Utóbbit durva helyesírási hibával.) A fogyasztóvédők szigorú vizsgálatokat indítottak a megfelelő betűtípusok és színárnyalatok betartásának ellenőrzésére. A rövid határidők és a pontatlan előírások miatt lett is baj. Csak addig büntették a rezsiboksz narancssárgától eltérő színét, amíg a rezsibiztos engedékenységet nem mutatott e tárgyban. Az eljárások elsősorban az önkormányzati távhőcégeket küldték padlóra a költségvetésük jelentős hányadára rúgó több tíz- vagy százmilliós büntetésekkel. Néhány távhő- és más energiacég fizetett, de több ügy bíróságra került, ahol rendre a közműcégek győztek. Az Elmű ügyében ítélkező bíró ki is mondta, hogy nem lehet a társaságokat nyilvánvalóan eltúlzott büntetésekkel sújtani. Németh Szilárd ezalatt is rendszeresen finomítgatott a számlák kötelező elemein. Így mára minden közműre pontos, kötelező ábrák érvényesek. A gördülő számlaforradalom azóta lecsengeni látszik: a rezsibiztos csendben töröltette a "hibás" számlánkénti 10 ezer forintos büntetésről szóló szabályt is.