galéria megtekintése

Most értették meg Wagnert

2 komment


Csákvári Géza

A walkür vasárnapi premierjével folytatódik a Magyar Állami Operaház tavaly elindított sorozata, Richard Wagner Ring-tetralógiáját M. Tóth Géza, az elsősorban animációs filmrendezőként ismert művész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora állítja színpadra. Próbaszünetben kérdeztük Wagnerről.

- Érdemes annak is bekapcsolódnia, aki nem látta A Rajna kincsét?

- Abszolúte, de ez nem az én érdemem, hanem Wagneré. A Siegfried és Az istenek alkonya inkább a tetralógia olyan darabjai, amelyekbe nem biztos, hogy bármiféle előkészültség nélkül érdemes bekapcsolódni. A walkür viszont teljesen önálló egység. Dramaturgiailag úgy van felépítve, hogy az előtörténet a darab során kiderül. Az, hogy vajon Fricka és Wotan viszonya hogyan mérgesedett idáig, talán nagyobb magyarázatra szorul, de amúgy minden további nélkül érthető.

- Rengeteg animált és vetített része van a produkciónak. Nehéz volt elnyomni a filmes énjét?

 

- Szerencsére számos műfajban kipróbálhattam már magam és mindig azt nézem, hogy az adott szituáció mit kíván. Már csaknem húsz éve, 1998-ban a Trafó nyitásakor hoztuk létre Mándy Ildikó koreográfussal közösen az első több projektoros, vetített képet, élő zenét és színpadi játékot egyidőben alkalmazó produkciót, az XYZ-t, 2005-ben, a MÜPA nyitására is élő zenét és vetített képet egyszerre alkalmaztunk a Csodálatos mandarinban. De volt több hasonló tapasztalatom, úgyhogy megtanultam, hogy az efféle alkalmazásoknál törekedni kell rá: a vetített mozgókép ne filmként akarjon működni. A vetített kép a zenével erős szinkronban lévő állandóan mozgó vizuális közeget hoz létre a szereplők körül.

 M. Tóth Géza
M. Tóth Géza
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság



- Az opera világában a rendezőnek a karmesterrel szorosan együtt kell működnie. Ez is megy?

- Korrekt a viszonyom Halász Péter dirigenssel. Azon túl, hogy a karmester fő feladata az, hogy jól szóljon, nekem meg, hogy jól nézzen ki a produkció, mindkettőnknek az egészre is figyelnie kell, folyamatosan kompromisszumokat kell tennünk. Ha egy rész akusztikai szempontból nagyon kényes vagy fontos, akkor az énekes nem állhat tíz méterre a súgólyuktól, tehát ezt akkor „képileg" is úgy kell megoldani, hogy zeneileg működjön. Ugyanakkor a karmesternek el kell fogadnia a színpadi műfajból adódó sajátos hangzásokat.

- A Rajna kincse kapcsán azt mondta: Wagner művében egyfajta társadalomkritikát lát.

- Arra, ami a tizenkilencedik században inspirálta Wagnert, és ezért a komponálás során belekerült a darabba, nem a társadalomkritika a legjobb szó. Inkább szkeptikus, aggódó hangnak mondanám, amely az elmúlt kétszáz éve folyamatosan jelen van a fogyasztói társadalom fenntarthatóságával kapcsolatban. Ennek a kételynek az alapjai benne vannak a teljes tetralógiában.

„A szívek szörnyű viharzása, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünnhilde csodás álmáig
„A szívek szörnyű viharzása, amely csak fokozatosan nyugszik le Brünnhilde csodás álmáig" – írta Wagner apósának, Liszt Ferencnek a partitúrájáról. Siegmund szerepében Kovácsházi István
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

- Külföldi énekesek is szerepelnek A walkürben.

- Ez a produkció óriási élmény mindenkinek, a magyar és a külföldi énekeseknek egyaránt. A Wotan szerepét alakító Tomasz Konieczny és a Brünnhilde szerepét megformáló amerikai szoprán, Linda Watson a világ legjobb Wagner-énekeseinek számítanak. Már nagyon sokszor léptek színpadra A walkürrel, de volt olyan jelenet, melyre a próbák során azt mondták, most kerültek hozzá igazán közel. Például, azt a részt, amikor Brünhilde találkozik Wotannal a 2. felvonásban, eddig mindig sok pátosszal kérték Linda Watsontól, én inkább értetlenséget, sőt, az ebből eredő tehetetlen dühöt kértem tőle. Egyetértett a javaslattal, sőt, azt mondta: most értette meg igazán ezt a részt. Ezek nagy pillanatok a számomra. Majdnem olyanok, mintha Bruce Willis félrehívna egy forgatáson és azt mondaná: végre érti, hogy is kell hitelesen tartani a pisztolyt a kamera előtt.

Névjegy

M. Tóth Géza Oscar-díjra jelölt filmrendező, a KEDD Animációs Stúdió alapítója és vezetője, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.