Már működő légitársaságoknak ad pénzt a kormány, hogy balkáni járatokat üzemeltessenek Budapestről. A veszteségeket megtérítik és még egy tisztes profitot is biztosítanának. Orbán Viktor moszkvai látogatásai idején tehát idehaza az derül ki, hogy a Szuhoj orosz repülőgépgyár által megálmodott légitársaságnak lényegében nincs esélye, hiszen a járatokat hamarabb pályáztatják, mint ahogy az új légitársaság megalakulhatna.
Ha a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon múlik, aligha lesz esélye annak az orosz-magyar légitársaságnak, amit a Szuhoj repülőgépgyár szorgalmaz. Bár a múlt héten még Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj vezérigazgató-helyettese a köztévében arról beszélt, hogy gépeket és akár pénzt is adnának egy hatgépes, regionális útvonalakra repülő, budapesti központú légitársaság létrehozásáról, s erről pozitívan nyilatkozott Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára is, tárcája mai közlése alapján kijelenthető: aligha fog létrejönni ez a légitársaság.
Szófia esetében az uniós szabályok szerinti közszolgáltatási kötelezettség előírása, míg a nyugat-balkáni célállomásoknál – Podgorica, Tirana, Szkopje, Pristina – egy koncessziós beszerzési eljárás megindítása mellett döntöttek. A tárca tájékoztatása szerint a nyilvános pályázaton nyertes légitársaságok monopolhelyzetben szolgálhatják ki az érintett útvonalakat és az állami kompenzáció "kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és egy ésszerű profit biztosítására szolgálhat" – írja a minisztérium. Ebből az is következhetne, hogy ki van kövezve az oroszokkal közös új légitársaság útja, de nem.