galéria megtekintése

Orbánék máris elmeszelték a Szuhoj-légitársaságot

3 komment


Varga G. Gábor

Már működő légitársaságoknak ad pénzt a kormány, hogy balkáni járatokat üzemeltessenek Budapestről. A veszteségeket megtérítik és még egy tisztes profitot is biztosítanának. Orbán Viktor moszkvai látogatásai idején tehát idehaza az derül ki, hogy a Szuhoj orosz repülőgépgyár által megálmodott légitársaságnak lényegében nincs esélye, hiszen a járatokat hamarabb pályáztatják, mint ahogy az új légitársaság megalakulhatna.

Ha a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon múlik, aligha lesz esélye annak az orosz-magyar légitársaságnak, amit a Szuhoj repülőgépgyár szorgalmaz. Bár a múlt héten még Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj vezérigazgató-helyettese a köztévében arról beszélt, hogy gépeket és akár pénzt is adnának egy hatgépes, regionális útvonalakra repülő, budapesti központú légitársaság létrehozásáról, s erről pozitívan nyilatkozott Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára is, tárcája mai közlése alapján kijelenthető: aligha fog létrejönni ez a légitársaság.

Szófia esetében az uniós szabályok szerinti közszolgáltatási kötelezettség előírása, míg a nyugat-balkáni célállomásoknál – Podgorica, Tirana, Szkopje, Pristina – egy koncessziós beszerzési eljárás megindítása mellett döntöttek. A tárca tájékoztatása szerint a nyilvános pályázaton nyertes légitársaságok monopolhelyzetben szolgálhatják ki az érintett útvonalakat és az állami kompenzáció "kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és egy ésszerű profit biztosítására szolgálhat" – írja a minisztérium. Ebből az is következhetne, hogy ki van kövezve az oroszokkal közös új légitársaság útja, de nem.

 

A tárca tájékoztatása szerint ugyanis a pályázatok már a következő hetekben megjelennek az Európai Unió hivatalos közlönyében. Az eljárásokon az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamai és az Európai Közös Légiforgalmi Térséghez tartozó országok légitársaságai vehetnek részt. Vagyis bármely uniós légitársaság pályázhat, de a gyakorlatban a Wizz Airnek áll a zászló. Esetleg a szlovén Adria Airwaysnek, amely a közelmúltban még fontolgatta a budapesti bázisnyitást, s rendelkezik is olyan kisebb repülőkkel, amelyekkel ezekbe a városokba racionális járatokat lehet indítani.

Vagyis a magyar-orosz légitársaság nem, hiszen addig jó eséllyel meg sem alakul. S mivel a kormány lényegében az összes értelmezhető balkáni útvonalra monopol-jogot ad egy uniós légitársaságnak, ebből az következik, hogy ezután megalapítani sincs sok értelme (hacsak nem Lengyelország, Csehország és Románia felé repülne a cég - feltéve, hogy uniós többségi tulajdonban lesz.)

Az útvonalak pályáztatása nincs összefüggésben az orosz repülőgépgyártó által szorgalmazott légitársasági törekvésekkel. A cég tavaly késő ősszel kezdeményezett egyeztetéseket, amelyek csupán kezdeti fázisban vannak, kimenetelük előre meg nem jósolható - írta lapunknak küldött válaszában a tárca, hozzátéve, hogy a pontosított orosz ajánlat megérkezését követően a magyar érdekek mentén döntenek majd.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető