galéria megtekintése

Így trükköznek az autógyártók a törésteszteken

2 komment


Boros Jenő

Nemcsak az üzemanyag-fogyasztással és a károsanyag-kibocsátás mérésével trükköznek az autógyártók, de a jobb eredmény érdekében olykor a szabványos töréstesztekre is különlegesen felkészített modellváltozatokat delegálnak.

Demokratizálni kell az autók biztonságát, és globálisan egységesíteni kell a törésteszteket. Az Európában húsz éve bevezetett és többször szigorított előírásoknak még mindig nem felelnek meg az Afrikában, Ázsia egyes részein és Dél-Amerikában értékesített modellek, melyek olcsóbbak ugyan, de hiányzik belőlük a komplett utasvédelem, például az elektronikus menetstabilizáló rendszer, de olyan is van, melyet egyetlen légzsák nélkül árulnak.

A gyártók nem tehetik ­kockára milliók életét és nem tekinthetik őket másodosztályú polgároknak, amikor életmentő utasvédelmi rendszerekről van szó – nyilatkozta a Global NCAP elnöke. Max Mosley szerint a fejlődő országokban minden évben több millió olyan új ­autót adnak el, amelyek nem teljesítik az ENSZ által előírt minimális törésteszt-követelményeket sem, a szervezet célja, hogy 2020-ig egységesítsék a különböző kontinensek biztonsági előírásait.

Az árverseny ­miatt nem csak a fejlődő piacokon trükköznek a gyártók. Az észak-amerikai piac legsikeresebb és évtizedek óta listavezető F150-esét olyan merevítőkkel küldte a Ford az IHS töréstesztjére, mely egyébként csak a legdrágább kivitelű dupla kabinos változathoz jár, de az olcsóbb modellekhez felárért sem kapható.

 
Éves összesítésben a Volvo XC90-es szerepelt legjobban a gyári és az Euro NCAP-törésteszteken
Gyártó

Európában is kapkodhatja a fejét az a vásárló, aki az autók biztonsága alapján akar választani, hiszen az újdonságok többsége maximálisan teljesít a törésteszteken. Volt olyan sorozat, melynél a kiosztható száz pontból 96 elfogyott az Euro NCAP- (European New Car Assessment Programme) értékelésnél, melynél a kontinensen nagy számban forgalmazott új autókat vizsgálták.

A törésteszteken azt tesztelik, hogy mekkora védelmet nyújt utasainak a legolcsóbb autó a leggyakrabban előforduló ütközéseknél. A költséges teszteknek köszönhetően a fogyasztók összehasonlíthatják a különböző típusok biztonságát. Hét éve három helyett már négy összetevőből áll az értékelés: felnőtt- és gyermek­utas-védelem, gyalogoselütés súlyossága és aktív biztonsági rendszerek vizsgálata. Idesorolhatók a vezetőtámogató eszközök, például a sávtartó asszisztens, a koccanásgátló, az ütközést érzékelő és a védőberendezéseket aktivizáló pre-safe, valamint az elalvásra figyelmeztető rendszer. A szigorítás után csak az a modell kaphatott öt csillagot, melynek legolcsóbb kivitelében és valamennyi uniós piacon is szériafelszerelés az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), és az utasvédelemnél értékelik a fejtámlák ostorcsapásos sérülések elleni hatékonyságát is.

2015-ben negyven autótípust tesztelt a Euro NCAP, a legjobb értékelést (97%) a Volvo XC90-es érte el, ezzel a nagy kategóriás sportterepjáróknál is első lett. A svéd acél maximális pontszámot kapott vezetőtámogató biztonsági rendszereire, utasvédelmét 97, gyerekbiztonságát 87, gyalogosvédelmét pedig 72 százalékosra értékelték. A kisebb hobbiterepjáróknál a Mercedes-Benz GLC, a nagyobb családi autóknál a Jaguar XE, a kisebbeknél az Infiniti Q30-as, szupermini kategóriában a Honda Jazz lett az első.

A nagyobb egyterűeknél a Ford Galaxy, a kisebbeknél a Volkswagen Touran bizonyult a legbiztonságosabbnak. A sportkocsiknál a Mazda MX5-ös megelőzte a BMW Z4-et, valamint a győri Audi TT-t, és mindegyik csak négy csillagot kapott, ami nem meglepetés, hiszen a kétüléses roadsterek nem babahordozónak készültek, így a törésteszteken a gyermekutas-­védelemből 70 százalék alatt teljesítettek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.