galéria megtekintése

Megnyitják a pénzcsapokat, Lázár bevállalta a százmilliárd forintos büntetést

A Miniszterelnökséget vezető miniszter elrendezte az aszfaltügyet, ennek eredményeképp körülbelül ötszázmilliárd forint eddig visszatartott uniós pénz érkezik az országba néhány napon belül. Hatszázmilliárd helyett. 2013-ban azért álltak le az utalások, mert Brüsszel szerint szabálytalanok voltak a közbeszerzések.

Lázár János csütörtökön megegyezett az Európai Unió illetékes biztosával, Corina Cretuval a Magyarország számára útépítésre adott, ám mintegy két éve beragadt forrásokról. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ezzel 500 milliárd forint érkezik az országba be­látható időn belül, a hatszázmilliárdnyi forrás helyett, tehát százmilliárdnak búcsút intett a kormány.

Lázár János és Corina Cretu, az Európai Unió regionális politikáért felelős biztosa. Megállapodtak
Lázár János és Corina Cretu, az Európai Unió regionális politikáért felelős biztosa. Megállapodtak
Bruzák Noémi / MTI

Igaz, a bizottság is jelentősen engedett a 25 százalékos korrekcióból, amihez már két éve határozottan ragaszkodott – hívta fel a figyelmet az informá­ciót elsőként közlő 444.hu. A korrekció egyébként annyit tesz, hogy a vitatott pályázatok említett hányadát nem fizeti ki Brüsszel, ellenben más, hasonló célú pályázatokra – ebben az esetben útépítésre – még el lehet költeni.

 

A bökkenő azonban az volt, hogy 2015 végére minden beruházást le kellett zárni, így a kormánynak ez a megállapodás nem volt opció. Messze nem olyan fényes a helyzet, mint ahogy azt a miniszter vázolta. Az alku szerint az egyedi szerződések alapján kötött útépítések esetében 10, a keretszerződéses beruházások eseté­ben viszont 25 százalék lesz a korrekció – vélik az ügyre rálátó források, vagyis végső soron a kormány mintegy százmilliárdról kénytelen lemondani.

A nagy kérdés, hogy miért­ ment bele egy olyan alkuba a kormány, amelyet eddig kategorikusan elutasított. Az aszfaltügyhöz hasonló viták miatt 775 milliárd forintot tart befagyasztva Brüsszel, és ebből az aszfaltügyhöz kapcsolódott messze a legnagyobb tétel. Ezt a hiányzó összeget hitelből adták oda a pályázatok győzteseinek, ami nem tett jót az államadósságnak. A kormánynak tehát nagyon kell ez a pénz Brüsszeltől, s ez volt a leggyorsabb módja, hogy megkapják.

Az emlegetett aszfaltügy még 2013-ban robbant ki. Akkor az Euró­pai Bizottság arra jutott, hogy Magyarországon szabálytalanul zajlanak a vonatkozó közbeszerzések. Szerintük az volt a problémás pont a pályázatokban, hogy csak olyan cég indulhatott 2007–2013 között tendereken, amelynek a beruházástól számítva 50 kilométeren belül saját aszfaltkeverője volt. Ezt a protekcionizmusnak értékelték Brüsszelben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.