galéria megtekintése

Ma a trafikokat rabolják ki, holnap a raktárakat

5 komment


Batka Zoltán

A dohányellátás közelgő központosítása újabb többletterhet ró a gyér üzletmenetre panaszkodó trafikosokra, s könnyen lehet, hogy a kereskedők nem ússzák meg dohányraktár bérlése vagy létesítése nélkül. Sokan attól tartanak, hogy a raktárak az eddiginél is csábítóbb célpontok lehetnek a rablóknak. A Nemzeti Trafikellátó viszont nagyot kaszál.

Újabb és talán az eddigieknél is komolyabb érvágást hozhat a kisebb trafikoknak a dohányellátás szep­temberre ígért központosítása – állítják a lapunk által megkérdezett trafikosok.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság

A kormány által nemrég elfogadtatott törvény szerint ugyanis egy vagy több „megbízható dohánykereskedő" fogja a trafikoknak kiszállítani a dohánygyártóktól az árut. Méghozzá álomszerű feltételekkel: amíg a trafikosnak két héten belül ki kell fizetnie a megrendelt árut, addig a Nemzeti Trafikellátónak csak 60 nappal később kell elszámolnia a gyártókkal.

 

Szakmai számítások szerint a dohány nagykereskedelmi árrése és a náluk pihentetett készpénz miatt

évente akár tízmilliárdos is lehet a monopolhelyzetbe hozott ellátócég verseny nélkül megszerezhető, biztos haszna.

A trafikosok szemszögéből nézve messze nem ilyen mesés a történet. Eddig egy-egy jól menő trafik – főleg Budapesten és környékén, illetve az osztrákok vásárlóereje ­miatt Sopronban és annak környékén hallani ilyenekről – üzemeltetője naponta két-háromszor is áruért ment, különösen, hogy hat-hét helyről vadászták össze a polcokra kerülő dobozokat.

Mivel a Nemzeti Trafikellátó a nyereségrátájának növelésében lesz érdekelt, kézenfekvő, hogy minimalizálja a kiszállításokat. Ilyenformán viszont a szakmai szereplők biztosra veszik, hogy

a trafikosoknak rövidesen raktárhelyiségekre lesz szükségük, ahol a több napra elegendő árut tárolhatják.

A mai, kisebb alapterületű trafikok azonban nem tudnak az üzletből erre a célra helyiséget leválasztani, vagyis a bolt környékén kell raktárat bérelniük. Az ismétlődő – és sajnos immáron halállal is végződő – trafikrablások nyomán lassan a közvélemény is tisztában lesz azzal, hogy a trafikokban vajmi kevés bevételre lehet számítani, de a boltok melletti dohányraktárak valóban csábító célpontjai lehetnek a bűnözőknek.

Így aztán biztonságtechnikai berendezésekre is szükségük lesz a boltosoknak, s ez komolyan megnöveli az egyébként is igencsak megugró költségeiket.

Nyílt titok, hogy a központosításra a multik szarvának letörése miatt van szükség. Gyakori panasz, hogy a nagy cégek az amúgy jól fogyó slágertermékeik megvonásával büntették az esetenként renitens – vagy éppen gyengébben teljesítő – trafikokat.

Több mint kérdéses, hogy a központi dohányellátó szeptember elsejéig el tud-e indulni.

A területért felelős nemzetgazdasági tárca akár pályáztatással, akár anélkül kijelölhet egy számára kedves céget, ahogy arra már volt példa tavaly, amikor is a „megbízható kaszinótulajdonos" címet Andrew Vajnával azonosították, sokmilliárdos garantált üzletet nyújtva neki. Egyelőre az NGM nem nyilatkozik a Nemzeti Trafikellátó körüli ügyekről.

Bár erre csak a legnaivabbak számítanak, de ha mégis tiszta feltételek mellett pályáztatnák meg a nyerő üzletet, úgy a szeptemberi kezdés eleve lehetetlen, mivel a nyertesnek elvileg már régóta szerveznie kellene a piacot. Szakmai becslések szerint ugyanis legalább 6 hónapra lenne szükség a több mint hatezer trafikot lefedő ellátóhálózat kialakítására.

Ennél kevesebb szervezőmunka kell, ha olyannak szánják az üzletet, aki már vagy régóta a pályán van

– ilyen lehet a Tabán Trafik nagykereskedelmi cége révén a Lázár János köreihez sorolt Continental, vagy a szintén kormányközeli esélyesek között emlegetett Vimpex.

A „megbízható trafikkereskedő" ismérvei meglehetősen sajátosak a törvényben, így többek között beleírták, hogy a cég nem kaphatott húszmillió forintnál nagyobb bírságot. Minő furcsaság, épp ekkora büntetést rótt ki a fogyasztóvédelmi hatóság a Philip Morrisra, míg a BAT már korábban is kapott egy ennél jóval nagyobb büntetést, így a két multi logisztikai cégei kapásból kiestek a versenyből.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.