Szakmai számítások szerint a dohány nagykereskedelmi árrése és a náluk pihentetett készpénz miatt
évente akár tízmilliárdos is lehet a monopolhelyzetbe hozott ellátócég verseny nélkül megszerezhető, biztos haszna.
A trafikosok szemszögéből nézve messze nem ilyen mesés a történet. Eddig egy-egy jól menő trafik – főleg Budapesten és környékén, illetve az osztrákok vásárlóereje miatt Sopronban és annak környékén hallani ilyenekről – üzemeltetője naponta két-háromszor is áruért ment, különösen, hogy hat-hét helyről vadászták össze a polcokra kerülő dobozokat.
Mivel a Nemzeti Trafikellátó a nyereségrátájának növelésében lesz érdekelt, kézenfekvő, hogy minimalizálja a kiszállításokat. Ilyenformán viszont a szakmai szereplők biztosra veszik, hogy
a trafikosoknak rövidesen raktárhelyiségekre lesz szükségük, ahol a több napra elegendő árut tárolhatják.
A mai, kisebb alapterületű trafikok azonban nem tudnak az üzletből erre a célra helyiséget leválasztani, vagyis a bolt környékén kell raktárat bérelniük. Az ismétlődő – és sajnos immáron halállal is végződő – trafikrablások nyomán lassan a közvélemény is tisztában lesz azzal, hogy a trafikokban vajmi kevés bevételre lehet számítani, de a boltok melletti dohányraktárak valóban csábító célpontjai lehetnek a bűnözőknek.
Így aztán biztonságtechnikai berendezésekre is szükségük lesz a boltosoknak, s ez komolyan megnöveli az egyébként is igencsak megugró költségeiket.
Nyílt titok, hogy a központosításra a multik szarvának letörése miatt van szükség. Gyakori panasz, hogy a nagy cégek az amúgy jól fogyó slágertermékeik megvonásával büntették az esetenként renitens – vagy éppen gyengébben teljesítő – trafikokat.
Több mint kérdéses, hogy a központi dohányellátó szeptember elsejéig el tud-e indulni.
A területért felelős nemzetgazdasági tárca akár pályáztatással, akár anélkül kijelölhet egy számára kedves céget, ahogy arra már volt példa tavaly, amikor is a „megbízható kaszinótulajdonos" címet Andrew Vajnával azonosították, sokmilliárdos garantált üzletet nyújtva neki. Egyelőre az NGM nem nyilatkozik a Nemzeti Trafikellátó körüli ügyekről.
Bár erre csak a legnaivabbak számítanak, de ha mégis tiszta feltételek mellett pályáztatnák meg a nyerő üzletet, úgy a szeptemberi kezdés eleve lehetetlen, mivel a nyertesnek elvileg már régóta szerveznie kellene a piacot. Szakmai becslések szerint ugyanis legalább 6 hónapra lenne szükség a több mint hatezer trafikot lefedő ellátóhálózat kialakítására.
Ennél kevesebb szervezőmunka kell, ha olyannak szánják az üzletet, aki már vagy régóta a pályán van
– ilyen lehet a Tabán Trafik nagykereskedelmi cége révén a Lázár János köreihez sorolt Continental, vagy a szintén kormányközeli esélyesek között emlegetett Vimpex.
A „megbízható trafikkereskedő" ismérvei meglehetősen sajátosak a törvényben, így többek között beleírták, hogy a cég nem kaphatott húszmillió forintnál nagyobb bírságot. Minő furcsaság, épp ekkora büntetést rótt ki a fogyasztóvédelmi hatóság a Philip Morrisra, míg a BAT már korábban is kapott egy ennél jóval nagyobb büntetést, így a két multi logisztikai cégei kapásból kiestek a versenyből.