A trafikosok szerint a biztonságuk érdekében elengedhetetlen a törvény módosítása. A szabad be- és kilátást lehetővé kell tenni, mert a lényeg szempontjából teljesen közömbös, hogy a magányos eladót fóliával, reluxával vagy függönnyel zárják el a fürkésző tekintetek elől. Kósa Lajos a TV2 Mokka című műsorában azt az ötletet adta, hogy a boltosok „függönyözzék el a pultokat” – erről az egyik trafikos csak annyit jegyzett meg, hogy „alapszintű kereskedelmi ismeretek nélkül is köztudott, hogy 60 centiméter alatt nem lehet kihelyezni termékeket”.)
|
Adóemelésekkel és az előírások szigorításával hozta nehéz helyzetbe a kereskedőket a kormány M. Schmidt János / Népszabadság |
A politikusok által kitalált szép új trafikvilág harmincezer alkalmazottja ma
naphosszat egy mesterséges neonfénnyel bevilágított, 20-30 négyzetméteres helyiségben dolgozik, amelynek egyetlen bejárata van az utca felől, ahonnan bármikor besétálhat egy őrült a napi bevételért.
Ráadásul a trafikok alacsony jövedelmezősége miatt az alkalmazottak zöme minimálbérért kénytelen vállalni a bezártságot és a kockázatot. A videokamera sem sokat ér – ennek az ellenszerét kapucninak hívják, az üzletek pedig hiába vannak riasztószolgálatokhoz bekötve, csoda, ha még akcióközelben kiérnek, ráadásul hatósági jogkör híján csak annyit tehetnek, hogy kihívják a rendőrséget.
A baj az, hogy Lázár János és a trafiktörvényt kiagyaló többi politikus
láthatóan semmit sem tudott sem a szakmáról, sem pedig az utcáról
– mondja az egyik vidéki trafikos, hozzátéve: nyílt titok, hogy a „fiatalok megvédése” csak ürügy volt a trafikrendszer nemzetiesítésére, a valós cél a multik kiszorítása és a saját érdekkör helyzetbe hozása volt. Mindehhez mázként kitalálták az ifjúságvédelmi körítést, benne az elsötétítésről szóló passzusokkal. Ezt viszont rigorózusan betartatták velük a hatóságok. Volt olyan trafikos, aki azért kapott hivatalos figyelmeztetést a NAV-tól és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt.-től, mert a résnyire nyitott ajtónál bizonyos szögből nézve kilátszott a dohányos polc széle.
Meglepő módon a Lázárék által kialakított trafikrendszer legkeményebb kritikusait ma a trafikosok között találni. A legtöbben ma már úgy látják, hogy az állam a biztos megélhetést ígérve beleugrasztotta őket a trafiküzletbe, majd sorra megváltoztatta a szerződési feltételeket. „Mára alig maradt pár betű az NDN Zrt.-vel aláírt, eredeti koncessziós szerződésből” – érzékeltette a helyzetét az egyik forrásunk, aki ma már aligha vágna bele az egészbe. A trafiktól azonban nem tud szabadulni: ha ma lehúzná a rolót, úgy a koncessziós szerződés alapján azonnal ötmilliót kellene leszurkolnia az NDN Zrt.-nek.
|
Van, akit résnyire nyitott ajtó és egy polc sarka miatt figyelmeztettek Kurucz Árpád / Népszabadság |
„Állítom: mára a trafikok 50-60 százaléka masszívan veszteséges” – mondta egy másik trafikos, hozzátéve: erről nagyrészt az állam tehet. „Amikor belevágtunk, még 680 forint volt egy pakli cigaretta. Mára a sorozatos állami adóemelések nyomán egy doboz ára bőven ezer forint fölé szökött. Meg kellett még venni az online kasszát, a netes kapcsolatot, sőt, el kell járni az éves iparkamarai »továbbképzésekre« is, mivel a trafikpályázaton pluszpontot ért, ha valaki vállalta a kurzusokon való részvételt. Jött a vasárnapi boltbezárás, nemsokára pedig megszűnik a »slim« és a mentolos cigaretta. Nemrég újra átolvastam a koncessziós szerződést, és láttam, hogy
az NDN Zrt. arra is kötelezhet, hogy leszoktató kampányt folytassak
a saját trafikomban” – érzékeltette az állammal való bizniszelés furcsaságait az egyik trafikos.