galéria megtekintése

Lázárék keményen megvezették a trafikosokat

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 02. számában
jelent meg.


Batka Zoltán
Népszabadság

A trafikosok elismerik, hogy tényleg nem volt kötelező, csak melegen ajánlott az üzletek lefóliázása. A fólia szerintük csak egy tünet: probléma a trafikrendszer torz kialakításával van. A két éve még irigyelt trafikosok zömének egyre súlyosabb gondokat okoznak a rendszer torzulásai.

Bárki bármit mond is most, a fólia kötelezően ajánlott volt a dohányboltok üzemeltetői számára – reagáltak egybehangzóan a lapunk által megkérdezett trafikosok a kaposvári tragédia nyomán fellángolt fóliavitában elhangzott kormányzati magyarázkodásra. Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető többször is hangsúlyozta, hogy eddig sem volt kötelező a fólia, a törvény „mindössze” annyit ír elő, hogy az utcáról ne látszódhasson a dohányáru, illetve annak átadási helye. Az üzemeltetők

egybehangzóan állítják, a politikus nyilatkozata kőkemény csúsztatás.


Mivel a trafikok jellemzően kicsik, így ahhoz, hogy az utcáról ne látszódjanak a cigaretták és az átadás helye, a teljes kirakatot el kell takarni.

 

A trafikosok szerint a biztonságuk érdekében elengedhetetlen a törvény módosítása. A szabad be- és kilátást lehetővé kell tenni, mert a lényeg szempontjából teljesen közömbös, hogy a magányos eladót fóliával, reluxával vagy függönnyel zárják el a fürkésző tekintetek elől. Kósa Lajos a TV2 Mokka című műsorában azt az ötletet adta, hogy a boltosok „függönyözzék el a pultokat” – erről az egyik trafikos csak annyit jegyzett meg, hogy „alapszintű kereskedelmi ismeretek nélkül is köztudott, hogy 60 centiméter alatt nem lehet kihelyezni termékeket”.)

Adóemelésekkel és az előírások szigorításával hozta nehéz helyzetbe a kereskedőket a kormány
Adóemelésekkel és az előírások szigorításával hozta nehéz helyzetbe a kereskedőket a kormány
M. Schmidt János / Népszabadság

A politikusok által kitalált szép új trafikvilág harmincezer alkalmazottja ma

naphosszat egy mesterséges neonfénnyel bevilágított, 20-30 négyzetméteres helyiségben dolgozik, amelynek egyetlen bejárata van az utca felől, ahonnan bármikor besétálhat egy őrült a napi bevételért.

Ráadásul a trafikok alacsony jövedelmezősége miatt az alkalmazottak zöme minimálbérért kénytelen vállalni a bezártságot és a kockázatot. A videokamera sem sokat ér – ennek az ellenszerét kapucninak hívják, az üzletek pedig hiába vannak riasztószolgálatokhoz bekötve, csoda, ha még akcióközelben kiérnek, ráadásul hatósági jogkör híján csak annyit tehetnek, hogy kihívják a rendőrséget.

A baj az, hogy Lázár János és a trafiktörvényt kiagyaló többi politikus

láthatóan semmit sem tudott sem a szakmáról, sem pedig az utcáról

– mondja az egyik vidéki trafikos, hozzátéve: nyílt titok, hogy a „fiatalok megvédése” csak ürügy volt a trafikrendszer nemzetiesítésére, a valós cél a multik kiszorítása és a saját érdekkör helyzetbe hozása volt. Mindehhez mázként kitalálták az ifjúságvédelmi körítést, benne az elsötétítésről szóló passzusokkal. Ezt viszont rigorózusan betartatták velük a hatóságok. Volt olyan trafikos, aki azért kapott hivatalos figyelmeztetést a NAV-tól és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt.-től, mert a résnyire nyitott ajtónál bizonyos szögből nézve kilátszott a dohányos polc széle.

Meglepő módon a Lázárék által kialakított trafikrendszer legkeményebb kritikusait ma a trafikosok között találni. A legtöbben ma már úgy látják, hogy az állam a biztos megélhetést ígérve beleugrasztotta őket a trafiküzletbe, majd sorra megváltoztatta a szerződési feltételeket. „Mára alig maradt pár betű az NDN Zrt.-vel aláírt, eredeti koncessziós szerződésből” – érzékeltette a helyzetét az egyik forrásunk, aki ma már aligha vágna bele az egészbe. A trafiktól azonban nem tud szabadulni: ha ma lehúzná a rolót, úgy a koncessziós szerződés alapján azonnal ötmilliót kellene leszurkolnia az NDN Zrt.-nek.

Van, akit résnyire nyitott ajtó és egy polc sarka miatt figyelmeztettek
Van, akit résnyire nyitott ajtó és egy polc sarka miatt figyelmeztettek
Kurucz Árpád / Népszabadság

„Állítom: mára a trafikok 50-60 százaléka masszívan veszteséges” – mondta egy másik trafikos, hozzátéve: erről nagyrészt az állam tehet. „Amikor belevágtunk, még 680 forint volt egy pakli cigaretta. Mára a sorozatos állami adóemelések nyomán egy doboz ára bőven ezer forint fölé szökött. Meg kellett még venni az online kasszát, a netes kapcsolatot, sőt, el kell járni az éves iparkamarai »továbbképzésekre« is, mivel a trafikpályázaton pluszpontot ért, ha valaki vállalta a kurzusokon való részvételt. Jött a vasárnapi boltbezárás, nemsokára pedig megszűnik a »slim« és a mentolos cigaretta. Nemrég újra átolvastam a koncessziós szerződést, és láttam, hogy

az NDN Zrt. arra is kötelezhet, hogy leszoktató kampányt folytassak

a saját trafikomban” – érzékeltette az állammal való bizniszelés furcsaságait az egyik trafikos.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.