Intézményesítették a csalást a Volkswagennél
Világszerte 11 millió Volkswagenben és Audiban dolgozik az a szoftver, amely meghamisítja a jármű károsanyag-kibocsátására vonatkozó adatokat – ismerte el kedden a wolfsburgi konszern. Az árfolyam tovább zuhant, a VW két nap alatt közel 22 milliárd eurót veszített piaci értékéből.
Vizsgálatok sora vár a Volkswagenre a hétvégén Amerikában kirobbant dízelbotrány miatt. Már Németországban, Olaszországban és Dél-Koreában is elrendelték a vizsgálatot, hogy kiderítsék, a cég náluk is megtévesztette-e a hatóságokat és a vásárlókat a károsanyag-kibocsátási eredményeket durván manipuláló szoftver alkalmazásával. A konszern a kártérítési perek özönére is számíthat. Csak az Egyesült Államokban 482 ezer Audi és VW kapott rendszámot a valós adatok töredékét kimutató szoftvernek köszönhetően, s emiatt a legrosszabb esetben 18 milliárd dolláros bírságot varrhatnak a Volkswagen nyakába, nem szólva a kocsik átalakításának tetemes költségéről.
|
Máris sokba van a Volkswagennek, hogy megpróbálta kijátszani a szabályokat Lucy Nicholson / Reuters |
A németek 7,3 milliárd dollárt már el is különítettek a harmadik negyedéves bevételeikből erre a célra, profitvárakozásaikat pedig radikálisan csökkenteni fogják. Az érintett modellekből világszerte 11 milliót adtak el, ám mint azt kedden a Volkswagen hivatalosan is elismerte, a manipulációnak nemcsak ott látták szükségét, ahol a levegőtisztaság-védelmi előírások különösen szigorúak, hanem valamennyi, „Type EA 189” kódnevű dízelmotorral szerelt autójukba telepítették az inkriminált szoftvert –írta a The New York Times.
Tehát nem csak az Egyesült Államokban, ahol a helyi VW-főnök, Michael Horn a felfrissített Passat szedán keddi New York-i bemutatóján mélységesen elítélte a csalást, ami szerinte a cég megbízhatóságra alapozó filozófiájával szöges ellentétben áll. Ilyen soha többé nem fordulhat elő – hangoztatta. A személyi konzekvenciák levonásához idő kell, abból pedig nem sok van: a wolfsburgiak felügyelőbizottsága ma ül össze áttekinteni a legsürgősebb teendőket.
|
Martin Winterkorn vezérigazgatónak szinte biztosan mennie kell Stefanie Loos / Reuters |
Az igazgatóság pedig pénteki ülésén teszi ugyanezt, ahol döntenek Martin Winterkorn vezérigazgató megbízatásának 2018-ig történő meghosszabbításáról is. Winterkorn alá tartozott a kutatás-fejlesztés irányítása a VW-nél a kérdéses időszakban, így sokan nem csodálkoznának, ha belebukna a cég eddigi legsúlyosabb válságába. Ha tudott róla, azért; ha nem, azért alkalmatlan feladata ellátására. Lapértesülések szerint Winterkornt a Porsche első embere, Matthias Müller válthatja. Az ügyben Angela Merkel kancellár is megszólalt, magyarázatot követelve az illetékesektől. A VW-t nemcsak a hatóságok, saját részvényesei is büntetik. A cég részvényeinek árfolyama a hétfői, 18 százalék után kedden ugyanennyit esett.
A német autógyártás másik két meghatározó szereplője, a Mercedes és a BMW eközben váltig állítja, hogy az ő autóik teljesen tiszták, alapból eleget tesznek az amerikai előírásoknak. Az esküdözés helyett Michel Sapin francia pénzügyminiszter szerint az egész autóiparra vonatkozó uniós vizsgálat oszlathatná el a manipulációkkal kapcsolatos aggályokat. Az amerikaiak pedig már hozzá is láttak az átfogó vizsgálathoz.