Az idén fordulatot várnak a kereskedők, abban bízva, hogy a reálkeresetek emelkedése folytán jobban megnyílik majd a vásárlók pénztárcája. Annál is inkább, mert a kiskereskedelemben a húsvét a karácsony után a második legfontosabb időszak, a januári-februári mélyponthoz képest ilyenkor általában 30 milliárd forinttal nő meg az élelmiszerforgalom.
Márpedig a recessziónak vége, és Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a 3-4 százalékos valós kiskereskedelmi forgalombővülés következhet, ami a korábbi tükrében megbecsülendő eredmény lenne.
Kiskereskedők szerint a válság arra jó volt, hogy tudatosította a vásárlókban: érdemesebb kevesebb, de jó minőségű terméket a kosárba tenni. A szemléletváltásnak köszönhetően a minőség irányába mozdult el a kereslet, a korábbi dömpingáras termékek rovására. A kereskedelmi láncoknál e folyamat erősödését várják.
A láncoknál az ünnepi felkészülés már hetek óta zajlik, a Tescónál és a CBA-nál is azt mondták lapunknak, hogy tapasztalataik szerint az ünnepek előtti utolsó néhány nap hozza meg a vevőrohamot.
Fodor Attilától, a CBA kommunikációs igazgatójától megtudtuk, hogy hálózatukban jól fogynak a húsvéti csokifigurák és konyhai sütés-főzés kellékei. A cégnél abban bíznak, hogy a tavalyi szinten ragadt sonka- és a hústermékárak, valamint a tíz százalékkal olcsóbb zöldségek miatt több áru fogy a szezonban. Hasonlóan erős piacot vár az Auchan is, ott úgy számolnak, hogy az idén is hozzák a 30 százalék körüli ünnepi forgalomnövekedést.
A húsvéti piac főszereplője egyértelműen a sonka. A füstölt húsáruk szűk kétharmadát ilyenkor adják el a kiskereskedők. A Tescónál 1300-1400 tonna füstölt húsáru eladását tervezik, míg az Auchannál 400 tonnásra lőtték be az ünnepi üzleti tervet. A legkeresettebb a hagyományos érlelésű parasztsonka, a füstölt-főtt tarja, a füstölt csülök, vagy a füstölt-főtt frikandó sonka.
Az árak jókora szórást mutatnak: címkéje szerint sonkának nevezett hústerméket már lehet 800-900 forintért is kapni, de az ínyencek kilónként tízezer forintot is kiadhatnak a különlegességekre.
Az említett minőségi átrendeződés ellenére a sonkapiac javát még mindig az olcsóbb, pácolt termékek adják. Fodor Attila úgy látja: a CBA-nál a sonkaeladások 65-70 százalékát teszi ki ez a termékkör, ugyanakkor évről-évre érezhetően néhány százalékkal erősödik a hagyományos füstölt áruk piaca.
A húsvét másik „sztárja” a tojás, amelynek forgalma nagyjából 60 százalékkal nő meg ilyenkor. Az Auchan hipermarketeknél az „S” és az „M”, a CBA-nál viszont kifejezetten a közepes, „M” méretű tojások a keresettek, utóbbiakat döntően hazai termelőktől vásárolja fel az üzletlánc.
|
A bevonómasszás termékek csatát vesztettek. Teknős Miklós / Népszabadság |
Az édességeknél a magas kakaóvaj tartalmú valódi csokoládék részaránya már 70-80 százalékra nőtt, azaz a bevonómasszás termékek csatát vesztettek. Ebben szerepet játszott az is, hogy a valódi csokoládék előállítási költsége csökkent, ezzel versenyképességük nőtt.
Húsvétkor nem marad torok szárazon, de kevesebb csúszik le a garaton. Legalábbis a CBA-nál csökken a húsvétkor eladott töményszeszek forgalma. Meglehet, a vevők átpártoltak az Auchanhoz és a Tescóhoz, ahol 25-40 százalékos forgalombővülést tapasztalnak ilyenkor. A legkelendőbb a vörösbor, de egyre növekszik a rosék népszerűsége is. A töményeknél a hagyományos magyar pálinka mellé erősödik a whisky és a gyomorkeserűk fogyasztása.