galéria megtekintése

Három éve ért véget a Malév-történet

0 komment


Varga G. Gábor
NOL

Három éve szűnt meg a nemzeti légitársaság. Mindenki a turizmust féltette, amely ennek ellenére, úgy látszik, virágzik. A fapados légitársaságok pörgetik a turizmust, ellenben a légi közlekedés idehaza nem tölti be azt az infrastruktúra funkciót, amely fontos lenne a gazdaságnak.

2012. február harmadikán hajnalban a tel-avivi repülőtér egy komolyabb összegű számlát nyújtott be az adósságait maga előtt görgető Malévnak, hogy fizessen ki egy jókora adagot korábban felhalmozott tartozásaiból.

Földön maradt a Malév-flotta
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Mivel a cég már ekkor is napról napra élt, napi gazdálkodása pengeélen táncolt, mindenki tudta, hogy ez a lépés az első dominó elborításával volt egyenlő – az akkori menedzsment a kormánnyal is egyeztetve úgy döntött: a cég vagyonának megóvása érdekében azonnal leáll a légitársaság. Hatvanhat éves szép, ám meglehetősen kétes megítélésű történet ért véget három évvel ezelőtt a magyar légi közlekedésben, ám egyszersmind egy hasonló kezdődött, amelynek hosszát egyelőre még nem tudjuk. 

 
Utasok tolonganak a Malév ferihegyi pultjánál
Reviczky Zsolt / Népszabadság

2012 februárjában már két éve volt nemzeti légitársasága Kambodzsának – a Cambodia Angkor Air hetekkel ezelőtt ünnepelte fennállásának ötödik évét. A Magyarországnál meglehetősen rosszabb gazdasági helyzetben lévő országban felismerték, hogy szükségük van egy olyan légitársaságra, amely a helyi üzleti szektor igényeit szolgálja ki, s besegít a fejlődő turizmusnak is. A kambodzsai kormány a vietnami nemzeti légitársaságot, a Vietnam Airlinest találta partnerül, amely felerészben lett tulajdonos. 

Internetes járatinformáció: törölve
Szolgálati járatinformáció: törölve
Népszabadság

A Malévből csaknem 2500 embert küldtek el – jó részük máig nem talált munkát a szakmájában, jó részük külföldön keresett megélhetést. Az elküldött dolgozók jelentős része több évet várt jogos járandóságai kifizetésére, s még ma is vannak páran, akik nem kapták meg száz százalékban, ami nekik jár. A légitársaság felszámolása máig nem fejeződött be.

Lapunk korábbi információi szerint kétezer hitelező összesen 160-170 milliárd forintra tart igényt. Így a legnagyobb hitelező és volt többségi tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 milliárdot meghaladó követeléssel ragadt bent a cégben, akárcsak a Boeing gépeket lízingelő amerikai ILFC. A Budapest Airport esetében is hasonló nagyságrendet emlegetnek forrásaink. A jelek szerint a VEB-bel nem sikerült kormányközi szinten megegyezni erről a tartozásról. Erre utal, hogy nem rendeződik a szintén VEB-tulajdonú dunaújvárosi acélmű, a Dunaferr ügye, s a bank továbbra is bíróságon támadja a Malév-leánycégek (Malév Ground Handling és Aeroplex of Central Europe) állami tulajdonba vételét.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Tavalyelőtt nagy csinnadrattával próbálták megalapítani néhányan a Sólyom Hungarian Airwayst, ám a tervből ezidáig nem lett üzleti vállalkozás. A fordulatos történetből viszont már készített szappanoperát az állami tévé. 

A Népszabadság 2012-ben igényes magazinnal emlékezett meg a légitársaságra, amelyben érdekes történetek olvashatók a cég gépeiről, baleseteiről, szolgáltatásairól. A magazin ma is megrendelhető, digitális formátumban a www.dimag.hu oldalról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.