Átveszi a főváros három HÉV-vonalát a MÁV. A BKV gödöllői, ráckevei és szentendrei járatainak szerepét elővárosi vonatokra osztják. A kérdés már csak az, hogyan és mikor. A bejelentésnél többre ugyanis a kormánynak nem futotta, a feladatot még nem szignálták ki senkire.
Fónagy János ennek ellenére magabiztosan ellentmondott önmagának, amikor szerdán bejelentette a HÉV-vonalak nemzeti vasúthoz kerülését. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkárának nem lehetett új a magáévá tett ötlet, hiszen úgy nyolc évvel korábban ellenzéki politikusként még ellenezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szinte betűre azonos elképzelését. A legfőbb ellenérv akkor az volt, hogy a HÉV üzemeltetési színvonala magasabb a MÁV személyszállító cégénél megszokottnál, és így a vasút csak „lerántja" magához a BKV szolgáltatását. Azóta azonban bizonyára minden megváltozott.
A MÁV Könyves Kálmán úti vezérigazgatóságán mindenesetre hírből már hallották, hogy az olimpiai fejlesztésekre hivatkozva halálra ítélt H7-es, csepeli HÉV vonalát nem számítva, a budapesti HÉV üzemeltetésének feladata a nemzeti vasútra száll. Lapunk azonban úgy tudja: a mintegy 97 kilométernyi infrastruktúra és a hozzá kapcsolódó, naponta mintegy kétszázezer, a csepeli vonatok nélkül 160 ezer utast érintő szolgáltatások átvételéről, módjáról és idejéről hivatalos döntés még nincs. Így a MÁV és a BKV–BKK páros közötti egyeztetések sem kezdődtek még meg.
Megy a HÉV, jön a MÁV Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |