galéria megtekintése

Az ODBE szerint mindenről a dohánymultik tehetnek

4 komment


Batka Zoltán
NOL

A dohánykereskedő monopolcég szerint nincs összeomlás, csak a szokásoshoz képest 180 százalékkal több megrendelést kaptak a trafikosoktól. A helyzet a Philip Morris Magyarország Kft. és az Imperial vonakodása miatt alakult ki – állítják.

Közleményt adott ki az Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) szerdai cikkünkre reagálva, mondván: szerintük nem igaz, hogy összeomlott volna a rendszerük, így december hetedikén és nyolcadikán is minden beérkezett megrendelést időben teljesítettek.

A Népszabadság trafikosok elmondása, illetve az ODBE honlapján olvashatók alapján azt írta: a trafikosok közül sokan azzal  szembesültek, hogy az internetes megrendeléseiket sorra dobta vissza a rendszer, a cég Cash & Carry (viszonteladói központjaiban) pedig sorszám alapján tudtak vásárolni, ám aki későn jött, az már nem tudott vásárolni. Az ODBE szerint viszont a viszonteladói központjaikban mindenki tudott vásárolni.

Az ODBE elismerte, hogy bizonyos termékekből hiány van, mivel készlethiány alakult ki a „hiányos gyártói beszállítás miatt”. (Ennek ellentmond lapunk lapunk értesülése: úgy tudjuk, a nagy multinacionális cégek már korábban értesítették trafikos partnerei­ket arról, hogy ők időben leszállítottak minden tételt az ODBE-nek, így miattuk biztosan nem alakulhatott ki fennakadás - a szerk.) A monopolcég azt közölte: a fenti helyzet az okozza, hogy a Philip Morris és az Imperial késve csatlakozott az ODBE rendszeréhez.

 

Mint ismeretes, az ODBE-t a Fidesz ötletére hozták létre, a „trafikosok védelmében”. A rendszer lényege, hogy a trafikos és a gyártó közé egy nagykereskedőt iktattak be, amely a dohányforgalom 3 százalékáért – 16 milliárd forint évente – felveszi a trafikosok rendelését és a gyártók hozzájuk beszállított árujából összeállítják a trafikosoknak az árukészletét, majd azt kiszállítják.

A kiválasztott cégeknek évi 16 milliárd forintos, biztos hasznot hozó üzletet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pályázat nélkül adta oda a kormányközeli, Hódmezővásárhelyi Continental Zrt. és a British American Tobacco (BAT) konzorciumának, nevetségesen alacsony, pár százmillió forintos koncessziós díjért.

Mivel az ODBE rendszere súlyos versenyhátrányba hozta a Philip Morrist és az Imperialt – akik a saját versenytársaik vállalkozására kellett hagyják a termékeik kihelyezését – ezért a PM és az Imperial sokáig nem volt hajlandó aláírni az együttműködést az ODBE-vel.

Mire a PM és az Imperial végül aláírt, már komoly készlethiány alakult ki a trafikokban. A kiskereskedők pedig megrohanták az ODBE hálózatát, ami – a cég közleménye szerint – 180 százalékos terhelést kapott.

„Emiatt a kereskedők most, a normál üzletmenethez szükségesnél jóval nagyobb árut szeretnének megrendelni, a 6000 kiskereskedő egy nap alatt szeretné a kialakult készlethiányt visszapótolni, ami a normál illetve bármilyen szezonális piaci hatásnál markánsabb keresletként jelenik meg a cégünknél. (...) Mindent megteszünk a Philip Morris Magyarország Kft. és az Imperial Tobacco miatt kialakult készlethiány kezelésére” – zárul a monopolcég közleménye.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.