galéria megtekintése

Összeomlott a dohányellátó rendszere, készülhetünk a cigihiányra

14 komment


Batka Zoltán

Hiába erőltették be a dohánymultikat a központosított nagykereskedelembe, a trafikosok egyelőre így is nehezen jutnak áruhoz, mert a monopolhelyzetbe hozott cég rendszere az indulás után nem sokkal megadta magát. Az ellátó szerint a probléma átmeneti, és a multik tehetnek róla.

Nem sokkal az indulás után gyakorlatilag összeomlott a monopolhelyzetbe hozott Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) dohány-nagykereskedő árumegrendelő és kiszállító rendszere – értesült lapunk több forrásból is. Az a cég honlapján is olvasható, hogy december közepéig az ODBE cash and carry (azaz viszonteladói) központjaiban készpénzzel csak korlátozott mennyiséget vásárolhatnak a kiskereskedők – ahogy a cég fogalmaz: „az ellátás biztonságának érdekében”. Ez viszont állításuk szerint csak keveseket érintő, átmeneti intézkedés.

Reagált cikkünkre az ODBE

Közleményt adott ki az Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) cikkünkre reagálva, mondván: szerintük nem igaz, hogy összeomlott volna a rendszerük, így december hetedikén és nyolcadikán is minden beérkezett megrendelést időben teljesítettek.

Az ODBE szerint valóban előfordult, hogy egyes termékekből készlethiány alakult ki a „hiányos gyártói beszállítás miatt”. (Ennek ellentmond lapunk lapunk értesülése: úgy tudjuk, a nagy multinacionális cégek már korábban értesítették trafikos partnerei­ket arról, hogy ők időben leszállítottak minden tételt az ODBE-nek, így miattuk biztosan nem alakulhatott ki fennakadás - a szerk.) A monopolcég azt közölte: a fenti helyzet az okozza, hogy a Philip Morris és az Imperial késve csatlakozott az ODBE rendszeréhez.

A korlátozás annyit jelent, hogy ezen a héten a soron kívüli, ad hoc kiszállításokat leállították, a viszonteladói központokba beérkező kiskereskedők pedig sorszámot húznak – aki viszont későn érkezik, akár áru nélkül is távozhat. „Volt, aki hatvan kilométert utazott a semmiért” – mondta egyik forrásunk, aki szerint nem sokkal jobb a helyzet az ODBE internetes árumegrendelő rendsze­rében sem. Az ugyanis hétfőn sorra dobta vissza az igényléseket, keddre pedig csak annyi változott, hogy egyre többen panaszkodtak arról: a korábbi hetek forgalmának megfelelő árumennyiséget kapnak készhez, és nem minden fajta termékhez jutottak hozzá. 

 

  Nem mindig az, nem mindig akkor és nem mindig úgy érkezik, ahogy a trafikosok rendelik
Nem mindig az, nem mindig akkor és nem mindig úgy érkezik, ahogy a trafikosok rendelik
Veres Viktor / Népszabadság

Mint azt lapunknak az OBDE-nál elmondták: a mostani problémák csak néhány trafikost érintettek, és a fennakadások rövidesen megszűnnek. Az e heti torlódást szerintük az okozta, hogy a nagy dohánygyárak egy része – elsősorban a Philip Morris – sokáig nem írta alá a szerződést velük, majd amikor november végén beadták a derekukat, és december 2-től elkezdtek kiszállítani az ODBE raktáraiba, az addigra már komoly áruhiánnyal küszködő trafikosok valósággal megrohanták a dohányellátót. Egyszerre akarták feltölteni a készletüket és a tartalékaikat is. Lapunk viszont úgy tudja: a nagy multinacionális cégek már korábban értesítették trafikos partnerei­ket arról, hogy

ők időben leszállítottak minden tételt az ODBE-nek, így miattuk biztosan nem alakulhatott ki fennakadás.


„Nem ekkora forgalomra tervezték a rendszert” – vélik a lapunknak név nélkül nyilatkozó boltosok. ­Korábban a gyártók még közvetlenül szállítottak ki, és – ha ezt a forgalom indokolta – hetente többször is megfordultak a trafikokban, ad hoc megrendelés esetén pedig egy nap alatt díjmentesen leszállították a kért terméket. A gyártók és a trafikosok közé beiktatott monopolhelyzetű nagykereskedő most a forgalom három százaléka – hozzávetőlegesen 16 milliárd forint versenymentes bevétel – fejében veszi fel a rendeléseket és szállítja ki a gyártók termékeiből összeállított csomagokat.

Az OBDE állapítja meg, hogy melyik kereskedőnek hányszor szállít. A kisebb forgalmú trafikosokhoz például csak heti egyszer, míg a nagyokhoz akár háromszor is eljut az áru, ad hoc megrendelésekre viszont havonta csak egyszer van lehetőség. „Bő egy hónappal az indulás után mind tapasztalataink, mind a visszajelzések alapján megállapíthatjuk, hogy a dohányboltok túlnyomó többsége elégedett” – kommentálta a problémákkal kapcsolatos felvetéseinket az OBDE.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.