galéria megtekintése

Alitalia: jönnek az arabok, repül a vezér

0 komment


Kriván Bence

Ismét a szakadék széléről hozták vissza az Alitaliát: ezúttal az arab Etihad légitársaság érezte úgy, hogy érdemes beszállnia a jobbára már csak az alkalmazottainak számát és veszteségeit tekintve nagynak nevezhető olasz vállalatba.

Gabriele Del Torchio Alitalia-vezérigazgató készen áll arra, hogy távozzon az olasz nemzeti légitársaság éléről, amennyiben az új arab társtulajdonos, az Etihad vezetői ezt indokoltnak látják – írja a Corriere della Sera. A felajánlás előzménye, hogy az Etihad Airways 387 millió euróért 49 százalékos részesedést vásárolt a hétvégén az Alitaliában, Az ügylet tető alá hozásában Del Torchiónak oroszlánrésze volt. Ő vezette az egy éve zajló tárgyalásokat.

Hogan (balra) Del Torchióval egy pénteki római sajtótájékoztatón. A kapcsolatból az olasz légitársaság profitál, a kérdés csak az, hogy az alkalmazottai is jól járnak-e
Hogan (balra) Del Torchióval egy pénteki római sajtótájékoztatón. A kapcsolatból az olasz légitársaság profitál, a kérdés csak az, hogy az alkalmazottai is jól járnak-e
Stefano Rellandini / Reuters

A szakember 2013-ban a Ducati sportmotor-gyártótól igazolt át a nemzeti légitársasághoz azzal a megbízatással, hogy tegye nyereségessé a pénznyelő automataként működő céget. Ez a munka azonban vélhetően másra hárul majd, azt viszont sikerült elérnie, hogy ehhez erős szövetségest szerzett az Egyesült Arab Emirátusok tőkeerős légitársaságában.

 

Del Torchio sorsáról az igazgatóság dönt majd, ő maga bízik abban, hogy a stratégiaváltást is olasz vezérigazgató fogja levezényelni. Ehhez a szükséges források rendelkezésre állnak majd, hiszen az Etihad 560 millió eurós fejlesztési csomagot is hoz a vételár mellé, míg az Alitaliát hitelező bankok 600 millió eurónyi kölcsön átütemezésével és újabb 300 millió hitelkeret megnyitásával segítik a patinás légitársaság talpra állítását.

Távozik a cégtől Roberto Colaninno elnök is, de ez nem meglepő, mert ő már előre jelezte, hogy ha a partnerkeresés eredményes lesz, feláll a székéből. Olasz sajtóértesülések szerint a vezérigazgatói poszt várományosa a legendás olasz céghez, a Benetton ruházati konszernhez köthető, igaz Silvano Cassano már nem dolgozik a Treviso-i székhelyű vállalatnál.

Az Alitalia helyett az újságírók fantázia szárnyal, többen Luca Cordero di Montezemolo Ferrari-főnököt is esélyesnek tartják az elnöki posztra. Ő viszont cáfolta, hogy megkeresték volna az Alitaliától.

Stefano Rellandini / Reuters

Akárhogy is lesz, az arabok részletes reorganizációs tervvel álltak elő, amelynek egyik fontos állomása 2017-ben lesz: akkorra már nyereséget fog termelni az Alitalia. Az Etihad számára az olasz légitársaság hosszú távú stratégiai befektetést jelent, amelyet mielőbb a globális légi közlekedési piac versenyképes szereplőjévé akarnak tenni – jelezte James Hogan, az Abu Dhabi-i székhelyű Etihad vezérigazgatója. Elsősorban a hosszú távú járathálózat fejlesztésében gondolkoznak.

Az Alitalia bázisállomásai közül a római Fiumicinóról öt új interkontinentális járatot indítanak a következő négy évben, míg a milánói Malpensa repülőteréről induló hosszú távú járatok számát 2018-ra 25-re emelik, azaz megduplázzák. Nagytestű repülőik utasbefogadó kapacitásait újak vásárlásával vagy bérlésével 32 százalékkal fogják növelni, ezzel párhuzamosan viszont a kisebb gépeknél 13 százalékkal csökkentik a kapacitásokat.

A menetrendnek a vevők szempontjai szerinti átszabása már a télen megkezdődik, akkortól Rómából heti öt alkalommal indítanak majd járatot Abu Dhabiba, de Milánóból is lesz egy közvetlen járat. Jövő nyártól tovább erősödik az arab kapcsolat, turistákat hozó gépek szállhatnak majd le Velencében, Cataniában és Bolognában.

Az Alitalia Cargo, az olaszok légi szállítási részlege is újraindul, az Etihad szerint Európa harmadik legnagyobb cargo-piacán érdemes lesz befektetniük. A szállítási ágazat felfejlesztése mellett a repülőtéri árukezelésben is utaskiszolgálásban is előre szeretnének lépni. A két légitársaság szövetségével a költségek csökkentése is előtérbe kerül.

Elsősorban a masszívan veszteséges Alitalia profitálhat ebből, de a megtakarítható összegek nagyságát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Mindenesetre kevéssé valószínű, hogy az Alitalia 136 repülőből álló flottájának üzemeltetését és a kapcsolódó feladatokat a jövőben is 14 ezer alkalmazottal fogják ellátni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.