Del Torchio sorsáról az igazgatóság dönt majd, ő maga bízik abban, hogy a stratégiaváltást is olasz vezérigazgató fogja levezényelni. Ehhez a szükséges források rendelkezésre állnak majd, hiszen az Etihad 560 millió eurós fejlesztési csomagot is hoz a vételár mellé, míg az Alitaliát hitelező bankok 600 millió eurónyi kölcsön átütemezésével és újabb 300 millió hitelkeret megnyitásával segítik a patinás légitársaság talpra állítását.
Távozik a cégtől Roberto Colaninno elnök is, de ez nem meglepő, mert ő már előre jelezte, hogy ha a partnerkeresés eredményes lesz, feláll a székéből. Olasz sajtóértesülések szerint a vezérigazgatói poszt várományosa a legendás olasz céghez, a Benetton ruházati konszernhez köthető, igaz Silvano Cassano már nem dolgozik a Treviso-i székhelyű vállalatnál.
Az Alitalia helyett az újságírók fantázia szárnyal, többen Luca Cordero di Montezemolo Ferrari-főnököt is esélyesnek tartják az elnöki posztra. Ő viszont cáfolta, hogy megkeresték volna az Alitaliától.
|
Stefano Rellandini / Reuters |
Akárhogy is lesz, az arabok részletes reorganizációs tervvel álltak elő, amelynek egyik fontos állomása 2017-ben lesz: akkorra már nyereséget fog termelni az Alitalia. Az Etihad számára az olasz légitársaság hosszú távú stratégiai befektetést jelent, amelyet mielőbb a globális légi közlekedési piac versenyképes szereplőjévé akarnak tenni – jelezte James Hogan, az Abu Dhabi-i székhelyű Etihad vezérigazgatója. Elsősorban a hosszú távú járathálózat fejlesztésében gondolkoznak.
Az Alitalia bázisállomásai közül a római Fiumicinóról öt új interkontinentális járatot indítanak a következő négy évben, míg a milánói Malpensa repülőteréről induló hosszú távú járatok számát 2018-ra 25-re emelik, azaz megduplázzák. Nagytestű repülőik utasbefogadó kapacitásait újak vásárlásával vagy bérlésével 32 százalékkal fogják növelni, ezzel párhuzamosan viszont a kisebb gépeknél 13 százalékkal csökkentik a kapacitásokat.
A menetrendnek a vevők szempontjai szerinti átszabása már a télen megkezdődik, akkortól Rómából heti öt alkalommal indítanak majd járatot Abu Dhabiba, de Milánóból is lesz egy közvetlen járat. Jövő nyártól tovább erősödik az arab kapcsolat, turistákat hozó gépek szállhatnak majd le Velencében, Cataniában és Bolognában.
Az Alitalia Cargo, az olaszok légi szállítási részlege is újraindul, az Etihad szerint Európa harmadik legnagyobb cargo-piacán érdemes lesz befektetniük. A szállítási ágazat felfejlesztése mellett a repülőtéri árukezelésben is utaskiszolgálásban is előre szeretnének lépni. A két légitársaság szövetségével a költségek csökkentése is előtérbe kerül.
Elsősorban a masszívan veszteséges Alitalia profitálhat ebből, de a megtakarítható összegek nagyságát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Mindenesetre kevéssé valószínű, hogy az Alitalia 136 repülőből álló flottájának üzemeltetését és a kapcsolódó feladatokat a jövőben is 14 ezer alkalmazottal fogják ellátni.