galéria megtekintése

Kurultáj: társas játék halálosan komolyan

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 11. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt
Népszabadság

A bugaci rendezvényen kiderült: sokkal izgalmasabb IX. századi sámánnak öltözni, mint például múlt századi szociáldemokratának. Az ősi összejövetel szigorú házirendje egyébként nem tiltja, hogy bárki Szálasi-pólóban feszítsen.

A bugaci Kurultájon, a Magyar Törzsi Gyűlésen az egyik kamion árnyékában hűsöl mellettem egy bő pásztorgatyát viselő úr, akinek a pólóján „Trianon: Nem, nem, soha!” felirat szerepel, s aki egyszerre csak ízes magyarsággal rákiált a hatéves forma kislányára:

– Ha még egyszer a ló alá mész, igen megverlek!

Majd a kislány megszeppenését látva, békülékenyen hozzáteszi:

 

– Na jól van, énekeld el a székely himnuszt!

– Jaj, ne, azt utálom! – vágja rá a kislány. – Nem lehetne Shakirát?

Az apának olyan szép kiejtése van, csíki magyarnak vélem.

Konyhás István / Népszabadság

– Székelyföldről jöttek maguk? – fordulok hozzá, de nemet int:

– Á, sokkal messzebbről!

– Honnét? – nézek rá, mire nyugat felé mutat:

– Nagykanizsáról.

A szomorú pásztornak öltözött nagykanizsai ember később leveszi a pólóját, s látom, hogy a széles, szőrös hátára rátetováltatta Nagy-Magyarország térképét kékkel. Erről persze rögtön a feleségére gondolok. Szegény asszony. Ezek szerint még a hitvesi ágyban is történelemleckében van része, ha férje aludni tér. De a következő pillanatban megjön az asszony, s látom, aligha bánja azt a tetoválást, hiszen ő is hagyományőrző: honfoglaláskori menyecskét alakít, vélhetően László Gyula rajzai alapján. Jobbjában visszacsapó íj, s látom, használta is, mert a bal alkarja már teljesen vörös, szétverte az íj húrja.

– Miért nem vett föl alkarvédőt? – kérdem tőle sajnálkozva, mire büszkén legyint:

– Az őseink sem hordtak! Akkor én is kibírom!

– Szerintem hordtak, mert attól, hogy régen éltek, még nem voltak hülyék – válaszolom neki, de nincs vitatkozós kedvében. Úgyhogy sétára indulok a több ezer fős tömegben, de folyton meg kell állnom, mert hihetetlen figurák jönnek szembe.

Konyhás István / Népszabadság

A rendezvény házirendje szerint „a Hagyományőrzők mind ruházatukkal, felszerelésükkel és viselkedésükkel méltó módon képviselik honfoglaló őseink, valamint a Kárpát-medencében élő hun és avar ősök hagyatékát, példát mutatnak a társadalomnak emberségből, magyarságból, hazaszeretetből. Nem megengedett a pártok, politikai szervezetek szimbólumainak, jelszavainak szervezett megjelenítése vagy olyan megnyilvánulás, amely a magyarság és a rokon népeinek önérzetét, vallási meggyőződését, hagyományait, nemzeti szimbólumait sértik”.

Egy igazi hagyományőrző nem használ alkarvédőt
Egy igazi hagyományőrző nem használ alkarvédőt
Konyhás István

Milyen jó lett volna, ha egyesek ezt be is tartják, különben nem mászkáltak volna a tömegben olyan fiatalok, akiknek a pólóját Szálasi Ferenc arcképe díszítette. Sőt a házirend szerint el kellett volna távolítani a rendfenntartókat is, ők ugyanis éppen úgy néztek ki, mint a Jobbik által létrehozott Magyar Gárda emberei: szúrós tekintetű kéményseprőnek öltöztek.

Amúgy megjelent itt a mai magyar szélsőjobbos szubkultúra megannyi eleme, a mozgalom szervezettségét tanítani kellene. Rá is férne a magyar baloldalra a saját szubkultúra kialakítása, bár tagadhatatlan: sokkal érdekesebb IX. századi sámánnak öltözni, mint unalmas XX. századi szociáldemokratának.

A rendezvényről nem hiányoztak a szélsőjobbos könyvárusok sem, akik Wass Albert és Nyirő József kötetei mellé kirakták a Cion bölcseinek jegyzőkönyvét és a Nemzetközi zsidót. Ettől eltekintve éppen úgy érzem magam, mintha forgatáson lennék, ahol sajnos nem sikerült időben eldönteni, hogy pontosan melyik történelmi korban játszódik a film. Messze a sokaságtól, az egyik fa hűvösében látok egy sámánnak öltözött férfit, akinek olyan varkocsa van, mint a gonosz irokéz indiánoknak a filmekben. Ez az ember egy sámándobot ver, torokhangon dudorászik, az előadását pedig lenge öltözetű, középkorú nők hallgatják révülten mosolyogva.

A Kurultájon látott viseletek nagyjából ezer év eltérést mutatnak: látok IX. századi sztyeppei lovas harcost, XIII. századi tatárt, XVI. századi török akindzsit, XIX. századi pusztai betyárt, s persze egy sor olyan alakot, aki talán maga sem tudja, hogy kicsoda. A Kurultáj ugyanis valójában nem más, mint egy társas identitáskereső játék, csak nem gyerekek játsszák, akik még kinövik, hanem saját magukat halálosan komolyan vevő felnőttek: egy elképzelt hagyomány bűvöletében.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.