galéria megtekintése

Agassi: ász vagy kettős hiba Norbitól?

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 11. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Nagyon sokba kerül az egykori teniszcsillag, Andre Agassi Schobert Norbinak, s bár az ismert arc marketingszempontból remek ötlet, erősen kérdéses, lehet-e erre piacbővítést építeni. A Norbi-részvényeket szeptember 26-ig lehet jegyezni.

Fokozza Schobert Norbi a cége körüli felhajtást: ma bemutatja Andre Agassit, újdonsült reklámemberét, aki reményei szerint terjeszkedését sikerre viszi a Norbi Update Lowcarb (NUL) Nyrt. tőzsdei bevezetése után.

Schobert annyit árult el az amerikai szerződtetéséről, hogy „több millió dollárra tehető”, piaci hírek szerint 3 millió dollár volt az ár. A NUL tavalyi tört évi forgalma 425,6 millió forint volt, míg adózott eredménye mintegy 94 millió forintra rúgott. Vagyis szédítő sikereket kellene elérni, ha csak az arc „gázsiját” ki szeretnék termelni.

Áttörést attraktív árral, kiváló értékesítési csatornával vagy ismert termékkel lehetne elérni. Ezek új piacokon nem működnek. Ekkor jöhet egy ismert arc – mondta a Népszabadságnak Berkes Péter egyetemi docens, sportmarketing-szakértő. Az USA-ban futó hirdetések nagyjából 15 százaléka valamilyen celebritáshoz köthető, Norbiék is ezt a vonalat viszik.

 

Kérdés persze, hogy a forgalmat is megdobja-e a kampány – mutat rá egy tőkepiaci szakértő. Egy felfutott kkv sikeres nemzetközi terjeszkedéséhez kevés, hogy egy ismert nemzetközi arcot kiválaszt magának és azt marketingkampánya élére teszi. A kereskedelmi modellt, a vállalat működési rendszerét a külföldi igényekre, lehetőségekre kell hangolni. Vagyis kockázatot rejt a NUL árbevételének alakulása.

A részvényt drágára árazták, a tíz forint névértékű papírt 990 forintért lehet jegyezni. A tavalyi mintegy 94 millió forint adózott eredményből, a cég 5,2 millió darabos részvényállományából, valamint a 990 forintos árból pedig 54,5-ös P/E (árfolyam/nyereség) mutatót kalkuláltunk, és ez magas. Nem ad megalapozott összehasonlításra okot, de az általunk választott élelmiszer-ipari multik hasonló mutatója ennél esetenként jóval alacsonyabb: a Danone P/E rátája 30,04, az amerikai Kraft Foods New York-i mutatója 14,45, míg az Unileveré 17,79 volt tegnap. Ha a P/E-t vesszük figyelembe, akkor a következő években nagyot kell alakítania a NUL-nak, hogy a befektetők elégedettek legyenek.

Norbi az egekig húzná a céget
Norbi az egekig húzná a céget
Konyhás István

Agassi fizikai jelenléte a tőzsdei értékesítés szeptember 8. és 26. közötti időszakában mindenképpen jó ötlet, de az áttörést nem biztos, hogy meghozza – véli Berkes. Az Old Spice márka egy aktív NFL-sztárt, Greg Jenningst tette márkaarccá a közelmúltban. A termék globális eladásai 8 százalékkal nőttek, miközben a Procter and Gamble Gillette márkája ugyanezen idő alatt 25 százalék feletti bővülést ért el márkaember nélkül.

Norbiéknak nem elég kifizetni Agassit, a helyi kampányokra is költeniük kell, ami szédítő összegeket emészthet fel, hiszen a lehetséges összes csatornát ki kell használni. A hirdetéseket is lokalizálni kellene, hiszen a Coca-Cola sem feltétlenül azokat a filmjeit futtatja Magyarországon, mint Angliában. Mindez megint csak új költségeket jelent. Az pedig már végképp bizonytalan, hogy ezeket a hirdetési hadjáratokat milyen reklámmenedzsment végzi majd.

A magyar piacon összehasonlítási alapként a Szentkirályi Ásványvíz 2008-as Luís Figo-kampánya vehető elő. A társaság tulajdonos-vezetője, Balogh Levente akkor úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi jelenlétre is súlyt fektetnek, s a korábbi háromról két éven belül 10 százalékra szerették volna növelni a Magyarországon kívül értékesített ásványvíz arányát.

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. exportárbevétele a 2008-as, 5,62 milliárd forintos teljes forgalomnak a 0,74 százaléka volt, ez az arány 2010-re 1,03 százalékra nőtt. Forintban a fejlődés mintegy 15 millió – értékesítési volumenről nem találtunk adatot. A kívánt tíz százalék export összejön, ha Balogh egy másik vállalkozását is beszámítjuk. Az elsősorban gyerekpezsgőket gyártó Vitapress Kft. 2008-ban 370 millió forint exportbevételre tett szert, míg 2010-ben ez már 723 millió forint volt. Kérdés, hogy ehhez volt-e bármi köze Luís Figónak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.