galéria megtekintése

Lehet reménykedni, hogy a Fidesz átkos öröksége nem tart negyven évig

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 22. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

A hatályos alaptörvény szerint Magyarország nemzeti ünnepe „augusztus 20. napja, az államalapítás és az államalapító Szent István király emlékére”. Korábban viszont, egészen 1989-ig ez a nap másról szólt: az 1949-ben kihirdetett az alkotmányról.

Arról az alkotmányról, amelynek preambuluma szerint a „nagy Szovjetunió fegyveres ereje felszabadította országunkat a német fasiszták igája alól, szétzúzta a földesurak és nagytőkések népellenes államhatalmát, megnyitotta a dolgozó népünk előtt a demokratikus fejlődés útját”, s a „dolgozó nép fokozatosan kiszorítja a tőkés elemeket”.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Emiatt furcsa éppen augusztus 20. kapcsán az alkotmányozásról beszélni, hiszen egy külső hatalom által az országra oktrojált dokumentum kötődik e naphoz, amelynek csaknem egyetlen máig érvényes kitétele, hogy az alkotmány az ország alaptörvénye. Legalább ennyiben hajaz tehát kései, Magyarország Alaptörvénye címen 2012 januárjában életbe lépett utódjára.

 

Az alaptörvény fordulaton kívül

még egy átfedés van: az ország fővárosa Budapest.

Mellesleg az 1949. évi XX. törvénynek ennél több köze a rendszerváltozást megalapozó – egyébként kétségkívül ideiglenesnek szánt – 1989–90-es alkotmánymódosításhoz sincs, mert akkor azt teljesen újraírták.

Azután is többször módosították, mígnem a Fidesz 2011 tavaszán a történelem szemétdombjára dobta az egészet. Valószínűleg nem tette rosszul, hiszen az MSZP–SZDSZ-koalíció már a kilencvenes években is kísérletet tett az átmeneti alkotmány újraírására. Ez a folyamat elsősorban a belső ellentétek miatt rekedt meg, de kérdéses lehetett az is, sikerül-e megnyerni legalább egy ellenzéki pártot az MDF, a kisgazdák, a kereszténydemokraták vagy a legkevesebb képviselői hellyel rendelkező Fidesz közül.

Akkor ugyanis az új alkotmány elfogadását háromnegyedes többséghez és népszavazáshoz kötötték,

miközben a balliberálisok a parlamenti mandátumoknak csak nem egészen 72 százalékával rendelkeztek. Vagyis: a kormányoldal önmérsékletet tanúsított. Nem így gondolkodott a Fidesz 2010-ben, hiszen a KDNP-vel közösen szerzett 68 százalék birtokában azonnal – egyeztetés nélkül, többnyire egyéni képviselői indítványra – nekiálltak az alkotmány barkácsolásának.

Elsőként eldöntötték, hogy a parlament legfeljebb kétszáz fős lehet – amivel nincs is baj –, majd megváltoztatták az alkotmánybírák jelölésének szabályait, szűkítették a testület hatáskörét, nyugdíjba küldték tapasztalt bírák sorát, s az alaptörvénybe foglalták, hogy a „pofátlan” végkielégítések után különadót lehet megállapítani. Volt többmás korrekció is, miközben a Fidesz már a 2010-es választások után nyilvánvalóvá tette, hogy nem éri be ennyivel.

Fotó: fortepan.hu

A kétharmados többség a kormánypárt értelmezésében ugyanis azt jelentette, hogy a választók kinyilvánították „elvárásukat” az új alkotmány megalkotására. Mondhatnánk persze, hogy nyilvánította a fene. Azt meg sokan végképp nem akarták, hogy egy ismeretlen összetételű testület társadalmi vita és politikai egyeztetés nélkül a normaszöveget, amelyhez az alaptörvény koncepciójának kidolgozására a 2010 júniusában gründolt bizottságnak sem volt sok köze.

A korábban senki által nem ismert tervezetet – amely állítólag Szájer József fideszes EP-képviselő iPadjén készült – 2011. március 9-én hozták nyilvánosságra, majd 14-én benyújtották az Országgyűlésnek, s március 22-én kezdődött meg a vita, április 18-án pedig döntöttek róla a képviselők. Már aki, mert a Jobbik-frakció kivételével – amelynek tagjai a nem gombot nyomták meg – az ellenzéki pártok bojkottálták az alkotmányozási folyamatot és a zárószavazást is.

Ha tehát valamiért most mégis aktuális az alaptörvény, az a születésének módja, mert

a pártállami után megint van egy a nemzet többségére oktrojált alkotmányunk. Ami akkor is igaz, ha nem külső kényszer, hanem a Fidesz küldetéstudatos elitje erőltette ránk.

S hogy ezt soha ne feledjük, az új alkotmányt a Fidesz választási győzelmének első évfordulóján hirdették ki, s 2011. április 25-ét az alaptörvény napjának is nyilvánították.

Mindez legalább két problémát vet fel. Miután 2010-ben nem jött létre forradalmi alkotmányozó hatalom – bár a kormányoldal bevezette a fülkeforradalom fordulatot –,

érdemes vizsgálni, volt-e alkotmányozási kényszer, és a politikai többség rendelkezett-e legitimitással az új alaptörvény megalkotásához. Az előbbire mértékadó források szerint nem a válasz.

A sokszor módosított – vagy inkább újraírt – 1949. évi XX. törvény sok sebből vérzett, és nem vált tökéletessé, ám az Alkotmánybíróságnak többé-kevésbé sikerült használható tartalommal kitöltenie.

Az alapjogokat illetően így nagyjából rendben volt a dolog, tehát semmi sem indokolta a rapid, a társadalmi és a politikai erők közötti párbeszédet mellőző alkotmányozást. Helyette nemzeti konzultációt hirdettek, de az az irányított kérdésektől eltekintve is igencsak álságos volt, mert amikor a beérkezett válaszokat 2011 márciusának végén összegezték, a parlament már tárgyalt az alaptörvény tervezetéről.

A legitimációt illetően viszont nem lehet senkinek kételye, mert a korábbi alkotmány – amelyet a Fidesz érvénytelennek nyilvánított ugyan, mégis arra hivatkozva hozta meg saját alaptörvényét – nem tett különbséget a törvényhozó és az alkotmányozó hatalom között, s ez ma is így van. Vagyis minősített többséggel rendelkező politikai erő megváltoztathatja, sőt újra is írhatja az alaptörvényt. Érdekes, hogy erre a rendszerváltozás idején nem gondoltak, miközben – főként az MSZP-vel szembeni bizalmatlanság okán –számos, az alapvető jogokat érintő törvény módosítását kétharmadhoz kötötték.

Mészáros János / Mediaworks-archív

Úgy tűnik, nem számoltak viszont azzal, hogy egy párt – vagy pártszövetség – valaha is egymagában meghatározó többséget szerez, ráadásul nekiáll alkotmányozni. Ez a helyzet már 1994-ben bekövetkezett, ám akkor az SZDSZ belső ellenzékként működött, így szóba sem jöhetett volna, hogy a kerekasztal-tárgyalásokon konszenzussal kialakított rendszert alapjaiban fogassák fel. Egyetlen párt jutott viszont 2010-ben akkora többséghez, amelynek birtokában bármit megtehetett. Így felszámolhatta a fékek és ellensúlyok rendszerét, maga alá gyűrhette a független ellenőrző szerveket, amelyek élére kizárólag megbízható embereit állította, és saját képére formálhatta az ország alkotmányát.

Mindez olyan hihetetlen módszerességgel folyt, hogy csapdába ejtették a következő kormányokat is: akinek nem lesz kétharmada, a sarkalatos törvények sokasága miatt a Fidesz kottájából játszhat jó ideig.

Nem változtathatnak például a nemzeti vagyonra, a termőföldre, a nyugdíjrendszerre, az adókra vagy a jegybankra vonatkozó szabályokon, nem módosíthatják a választási rendszert, nem adhatják vissza az Alkotmánybíróság korábbi jogköreit, s nem írhatják újra a bíróságok igazgatásáról szóló – az Országos Bírósági Hivatal elnökének túlhatalmat biztosító – jogszabályokat.

Nem mellesleg együtt kell dolgozniuk azokkal a fideszes káderekkel, akiket kilenc–tizenkét évre betonoztak be a többi közt a Kúria, az ügyészség, a számvevőszék, a médiahatóság élén meg az Alkotmánybíróságon. Kétharmad híján természetesen nem módosítható az alaptörvény sem. Pedig lenne mit tenni: világnézetileg semleges, az alapvető jogokat hiánytalanul elismerő, a közhatalom valódi korlátját jelentő, a bíróságok és az alkotmánybíráskodás függetlenségét garantáló, a polgároknak a közügyekben érdemi részvételi lehetőséget teremtő új alkotmányra van szükség.

Azt azonban egyelőre nemigen tudni, hogy ezt egyszerű többséggel miként lehet megvalósítani. Jogállami módon valószínűleg sehogy. Nem jogállami eszközökkel pedig – bár a parlament az alaptörvény elfogadásának körülményeire hivatkozva esetleg kimondhatná annak érvénytelenségét – életveszélyes lenne próbálkozni. Egyszerűbb lenne a helyzet, ha egy politikai erő minősített többséggel nyerne 2018-ban, ami azonban elég valószínűtlennek tűnik. De ha ez bekövetkeznék is, egy új alkotmányról csak széles körű társadalmi, szakmai és politikai egyeztetés után dönthetne a parlament, és a dokumentumot – annak legitimitását erősítendő – népszavazásnak kellene megerősítenie.

S tanulva a múltból:

az alaptörvénynek tartalmaznia kell megváltoztathatatlan rendelkezéseket, valamint garanciát arra, hogy az alapjogok korábban elért védelmi szintjét soha senki ne ronthassa le.

A realitás persze sokkal inkább az, hogy ha a Fidesz veszít is, senkinek nem lesz kétharmada. Tehát arra kell felkészülni, miként lehet együtt élni az átkos örökséggel. Rosszabbik esetben a negyedik Orbán-kormánnyal. Meg lehet reménykedni abban, hogy a nemzeti együttműködés rendszerének ránk kényszerített alaptörvénye rövidebb életűnek bizonyul, mint a negyven évet megért sztálinista alkotmány.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.