galéria megtekintése

Új kikötő a Parlamentnél

4 komment


Szalai Anna

Kikötő épült a Parlament előtt. Kissé váratlanul. Semmi sem jelezte előre, nem is igen reklámozták, hogy a főváros éppen itt bővítené a BKV-hajók megállóinak körét. Talán nem véletlenül. A Népszabadság információi szerint a főváros közlekedési cégét is meglepte a "fentről jövő" nyomatékos kérés: minél előbb létesüljön kikötő a pesti rakparton, közvetlenül az Országháznál.

Úgy tudjuk, a javaslat igen magasról érkezett, mondhatni kormányzati megrendelés volt, a kikötő ugyanis a gyors, dugómentes közlekedési kapcsolat megteremtését szolgálhatja a budai Várba. A Duna másik oldalán, a Várkert Bazár felújításával párhuzamosan korszerűsítették a már meglévő kikötőt.

A főváros közlekedési cégét is meglepte a
A főváros közlekedési cégét is meglepte a "fentről jövő" nyomatékos kérés
Teknős Miklós / Népszabadság

Mint emlékezhetünk, az I. kerületi önkormányzat 2012-ben vonta vissza a kikötőt korábban megépítő Magyar Kikötő Zrt. közterülethasználati engedélyét a nagy zajterhelés és a halmozódó szemét miatt. Ezzel monopolhelyzetbe hozta a kormánypárthoz közel álló Mahart PassNave ­Kft.-t, amelynek fővárosi felvásárlása is felmerült később, de végül letettek róla.

 

Mint ahogy a BKK tavaly tavasszal elfogadott Duna-partra vonatkozó fejlesztési és hasznosítási tervéből se valósult meg túl sok. A koncepció szerint a főváros tíz 130 méteres hajót vásárolt volna, a kikötők kiszolgáló központját pedig betelepítették volna a CET-be és két új szállodahajó-kikötőt létesítettek volna. Egyikből se lett semmi.

Módosították viszont a fővárosi kikötők használatára vonatkozó rendeletet, amellyel 20–30 százalékkal emelték a kikötők után fizetendő közterület-használati díjat.

Az Árpád híd és a Rákóczi híd között körülbelül 100 kikötő működik. Többségük magántulajdonosoké, és a rendezvény- vagy a turistahajózás céljait szolgálja ki. Az önkormányzati kikötők arculatát, illetve a hajókat ­uniós forrásból újították meg az elmúlt években. A főváros 48 milliót fizetett az összesen 492 millió forintos projektből.

Bár a BKK korábban sikeresnek minősítette a hajózási üzemágat, nem tagadta, hogy lassúsága miatt ez egyelőre csak a sétahajózást szolgálja, közösségi közlekedési eszközként nemigen használható. A koncepcióban kikötőlétesítés is szerepelt, mégis furcsa, hogy éppen a Parlament előtt épült meg a legújabb, alig egy kilométerre a szomszédos Jászai Mari téri állomástól.

A BKK a Népszabadság kérdésére válaszolva közölte: a cég rendelte meg a munkát, összhangban a kormányzati és fővárosi szándékokkal. A cél az, hogy javuljon a megújult, idegenforgalmi szempontból frekventált látványosságok megközelíthetősége. A fejlesztéssel ugyanis bővíteni tudták a Jászai Mari tér és a Petőfi tér között elterülő Belváros vízi elérhetőségét. Az új kikötő létesítésére pedig a Kossuth Lajos tér tűnt a legalkalmasabb helyszínnek, mivel itt megáll az M2-es metró és a 2-es villamos is. S azért épült az Országház déli oldalától 100 méterre, hogy a megújult Parlament és környéke látványát ne zavarja – árulta el a BKK.

A helyszínt a Steindl Imre Programiroda, a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint a Budapest Főváros Kormányhivatala V. Kerületi Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatala is jóváhagyta. Bár utóbbi ahhoz már nem járult hozzá, hogy fedett váró- vagy védőtető épüljön a majdani utasoknak.

A BKK szerint az új kikötő nem jelent biztonsági kockázatot. Az Országgyűlési Őrséggel lezajlott egyeztetés alapján a kihelyezett térfigyelő kamerák és az állandó őrjárat garantálja a megfelelő védelmet. A fővárosi közlekedésszervező cég ugyanakkor válaszában hangsúlyozta, hogy az új kikötőt a dunai közforgalmi hajójáratok fogják használni. Az viszont nem derült ki, hogy mire ez a nagy sietség, hiszen ősztől az egyetlen, akkor üzemelő járat, a D11-es áll meg itt.

A BKK tájékoztatása szerint most csak az építkezés első üteme zárult le, amely a hajójáratok kikötését biztosítja. A parti rész kialakítása a második ütemben készül el. A tervezés és engedélyeztetés költsége nettó 7,7 millió forint, a kivitelezés várható összköltsége nettó 49,5 millió forint. A hajóállomás kialakításának költsége várhatóan a korábban épített kikötőkkel hasonló nagyságrendű lesz.

A BKK válaszában nem tért ki az esetleges kormányzati kérésre, sem az engedélyezés elhúzódására. Azt viszont elárulták, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság már megtartotta helyszíni szemléjét, és a kikötő használatát engedélyezte. A kikötő így október ­15-től használható: tegnap megnyitották a közforgalom részére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.