– A piros sapkásnak nem kellene idejönnie és mondania valamit az utasoknak? – integetett magából kikelve az állomásépület előtt álló forgalmista felé egy középkorú asszonyság. És felesleges vitatni, az utas nem ok nélkül méltatlankodott. A hűvös reggelen ugyanis lámpással kellett keresni a kifejezetten az utazók irányítására, segítésére vezényelt vasutasokat. Mert bármennyire is igaz, hogy szerelvény csak a főváros felé futhatott ki Gárdonyból, kihívást jelentő feladat volt kideríteni, melyik megy gyorsvonatként a Déli pályaudvarra, és melyik személyvonatként Kőbánya-Kispestre. Eligazodni a leginkább a motorvonatok oldalán világító információs táblák segíthettek. Ezeket azonban csak a kényelmetlen lépcsőzés árán megközelíthető peronokról lehetett elolvasni. A pótlóbuszokat fogadó Keszeg utcai parkolóból, illetve a sínekhez vezető aluljáróból nem. Aki pedig először rossz peronra mászott fel, készülhetett az újabb lépcsőzésre.
– Nem birkákat terelgetni szerződtem – zúgolódott a vasutasok egyike, akit az utasok sorra megtaláltak kérdéseikkel. A szemmel láthatóan nem éppen pályakezdő egyenruhás félhangosan azon zsörtölődött, hajnalban még úgy kelt fel az ágyából, hogy azt sem tudta, nem a megszokott munkahelyén teljesít majd szolgálatot. A reggeli hidegben aztán nemcsak otthon hagyott kabátja vagy az ilyen esetekben szalvétába csomagolt elemózsia hiányzott, hanem az is, hogy legalább neki elárulják: kinek, mit kell mondania. Írásos mankó azonban nem volt. És akadt olyasmi is, amiről egy ideig a vasutasok se tudták, mit gondoljanak, így aki figyelt, épületes párbeszédek fültanúja lehetett.
– Miért ott állt meg? – ordította az állomásépület előtt ácsorgó vasutas felé a nem éppen utasbarát módon az aluljáróktól, pótlóbuszoktól a lehető legmesszebb lefékező, Budapestről érkező gyorsvonatról lekászálódó idős úr. Táskával a kezében lassan ballagott visszafelé és értetlenkedve mutogatott a háta mögött álló vonatra.
– Miért engem kérdez? Kérdezze a mozdonyvezetőt! – hangzott még semleges hangon az információ híján távolságtartó válasz.
– Na, ha ezt se tudod, minek állsz ott, mint Bálám szamara? – legyintett lemondóan a MÁV személyszállító cégének szolgáltatásaiért korát tekintve már talán nem fizető, ingyen vonatozó utas.
– Hogy nézzem az ilyen vándorökröket, mint Te – vette fel a váratlanul közvetlenebbé váló hangú beszélgetés fonalát a korlátot támasztó egyenruhás.
– Ne tegezz! – kontrázott villámló tekintettel az utas. Aki, ha kedv és idő birtokában várt volna egy kicsit, idővel megtudhatta volna, hogy vonata a MÁV központi forgalomirányítóinak utasítására húzott az állomás túlsó végébe. Így ugyanis a szűkös állomás egyetlen, már foglalt vágányán még egy, később érkező vonatot is leparkolhattak.
|
Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság |
– Használni kéne a hangosan beszélőt – sivított egy másik utas a forgalmistának. Igaza volt, Gárdonyban reggel a kutya meg nem mondta a vonatról leszállóknak, hogy hol várják őket a pótlóbuszok. E helyett az utasokat sajátos jelkövető játék várta. Jól eltitkolt feladatuk az lett volna, hogy az oszlopokra ragasztott sárga, A4-es papírokról olvassák le, merre is találják az autóbuszokat. A kedvetlen utazók azonban feltehetőleg nem akartak játszani, és arra sem voltak kíváncsiak, hogy a gárdonyi állomáson dolgozóknak nem sok esélyük van a hangosanbeszélő használatára. Az előre programozott rendszer kezelői ugyanis állítólag Martonvásáron teljesítenek szolgálatot. És bár kamerák és monitorok segítségével figyelemmel kísérhetik a tőlük távol zajló eseményeket, csak lassan ismerték fel lehetőségeiket.
– Az állomás harmadik vágányán tolatást végeznek. Kérjük a vágány mellett vigyázni! – valahogy így hívta fel délelőtt háromnegyed tízkor az éppen vonata végéről az elejére igyekvő villanymozdony áthaladására a peronon ácsorgók figyelmét a hangosanbeszélő. És ahogy a mikrofonkezelők belelendültek a munkákba, a hírek szerint Székesfehérváron is jól haladtak a bontással. Így még az is lehet, hogy az előzetes ígéreteknek megfelelően pénteken 11 óra után már nem lesz szükség a Gárdony és Székesfehérvár, illetve a Gárdony és Balatonszemes között ingázó vonatpótló buszokra. Ha mégis, utasnak és vasutasnak egyaránt kaotikus hétvégéje lesz.