galéria megtekintése

Tarlós úgy visszavágott Orbánnak, hogy Budapest adja a másikat

37 komment


Szalai Anna

A fővárosban emelni fogják a jegyárakat, és ritkítják a járatokat, ha a kormány ehhez köti a közösségi közlekedés finanszírozását, és a Fidesz meg is szavazza – mondta lapunknak Tarlós István. A neki címzett kormányzati üzenetekre markánsan válaszoló főpolgármester szerint nem használ majd a Fidesz fővárosi népszerűségének, amit Budapesten számon kérnek.

Üzenetet kaptam kedd este:

a kormány átveszi az agglomerációs járatokat vagy forrást biztosít az üzemeltetésükhöz

– jelentette ki Tarlós István a Népszabadságnak. A Budapest számára előnyös hírt tartalmazó üzenet forrásáról csak annyit árult el a főpolgármester, hogy „autentikus".

 

Ehhez képest különösen meglepték a lapunk szerdai számában megjelent, kormánykörökből származó értesülések, amelyek szerint Budapestnek semmi esélye arra, hogy többletforrásokat kapjon az agglomerációs járatok üzemeltetésére. Tarlós elmondta, hogy ő viszont már egyeztetett is Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, akivel pénteken ül először tárgyalóasztalhoz. Az ehhez szükséges felhatalmazást a szerdai kormányülésen kaphatta meg a tárcavezető.

Tarlós szerint a főváros számára mindkét megoldás elfogadható: az is, ha az állam átveszi a HÉV-ek és az agglomerációs buszok üzemeltetését, illetve az is, ha különforrást biztosít Budapestnek a kormány,

hogy a szolgáltatást továbbra is ellássa. Megegyezés híján viszont a fizetési felszólítás elküldésétől számított 16. napon – azaz a jövő hét vége felé – a Budapesti Közlekedési Központ felmondja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött szolgáltatási szerződést. Ezt követően bárki is indítja el a járatokat, Budapest nem állja az üzemeltetés költségeit.

Tarlós beszél, Orbán hallgatja – kép a 2014-es önkormányzati választásokon aratott győzelem közös ünnepléséről
Tarlós beszél, Orbán hallgatja – kép a 2014-es önkormányzati választásokon aratott győzelem közös ünnepléséről
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

A helyközi közlekedés önként vállalt feladat, amire a szűkülő fővárosi források és az évtizedek óta megoldatlan BKV-finanszírozás miatt nincs kerete az önkormányzatnak – ismételte meg Tarlós. – A tavalyi központi költségvetésben biztosított 24 milliárd forintot, illetve az idei 18 milliárdos normatívát a helyi közlekedés működésére kell fordítani. Nem költhető önként vállalt feladatra, így a helyközi közlekedésre sem.

A főpolgármester hozzáteszi:

mindez aligha javítja majd a Fidesz megítélését Budapesten. – Mint ahogy az sem teszi népszerűvé, ha Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnök kijelenti, hogy szíve szerint egyetlen fillért sem adna Budapestnek fejlesztésre,

illetve azt mondja, Budapest „irodalmi kérdés" – hangoztatta a főpolgármester, megerősítve információnkat, hogy találkozójukon ez hangzott el.

Tarlós István fontosnak tartja tisztázni: ez nem az ő csatája, hanem Budapesté és a Fideszé. Nem tőle vesznek el pénzt, hanem a fővárostól. És nem hiszi, hogy a helyé­ben más többet tudna kiharcolni a városnak.

A főpolgármester nem tagadja: a közösségi közlekedés ügye megválasztása óta ütközőpont a kormánnyal. Mint mondja,

számára fontos a politikai közössége iránti lojalitás, de a budapestiek választották meg.

Nem könnyíti a megoldáskeresést az sem – idézzük –, hogy „Nyíradony polgármesterével kell megértetnie egy nagyváros közlekedési problémáit". (A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési ügyekért felelős államtitkára, Tasó László korábbi nyíradonyi polgármester. – A szerk.)

A főpolgármester szerint a kormánynak esze ágában sincs átvenni a BKV-t. Ezt egyébként már ő is javasolta, de egyetlen kormánytag sem kapott a lehetőség után két kézzel: a kabinet tisztában van azzal, hogy a BKV üzemeltetése nem oldható meg annyiból, amennyit most adnak.

Azt a megfogalmazást sem tudja hova tenni, hogy a „kormány nem dugódíjellenes". Ha nem az, akkor helyezze hatályon kívül a behajtási díj bevezetését tiltó törvényt

– mondta, hozzátéve: a fővárosi önkormányzat nem fogja egyedül magára húzni ezt a népszerűtlen intézkedést. A bevezetést alátámasztó munkaanyagot ráadásul már egy éve megküldték a kormánynak.

A főpolgármester mindezzel együtt leszögezi: nem harcolni akar, hanem megegyezni. Ha hagyják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető