Ehhez képest különösen meglepték a lapunk szerdai számában megjelent, kormánykörökből származó értesülések, amelyek szerint Budapestnek semmi esélye arra, hogy többletforrásokat kapjon az agglomerációs járatok üzemeltetésére. Tarlós elmondta, hogy ő viszont már egyeztetett is Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, akivel pénteken ül először tárgyalóasztalhoz. Az ehhez szükséges felhatalmazást a szerdai kormányülésen kaphatta meg a tárcavezető.
Tarlós szerint a főváros számára mindkét megoldás elfogadható: az is, ha az állam átveszi a HÉV-ek és az agglomerációs buszok üzemeltetését, illetve az is, ha különforrást biztosít Budapestnek a kormány,
hogy a szolgáltatást továbbra is ellássa. Megegyezés híján viszont a fizetési felszólítás elküldésétől számított 16. napon – azaz a jövő hét vége felé – a Budapesti Közlekedési Központ felmondja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött szolgáltatási szerződést. Ezt követően bárki is indítja el a járatokat, Budapest nem állja az üzemeltetés költségeit.
|
Tarlós beszél, Orbán hallgatja – kép a 2014-es önkormányzati választásokon aratott győzelem közös ünnepléséről Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |
A helyközi közlekedés önként vállalt feladat, amire a szűkülő fővárosi források és az évtizedek óta megoldatlan BKV-finanszírozás miatt nincs kerete az önkormányzatnak – ismételte meg Tarlós. – A tavalyi központi költségvetésben biztosított 24 milliárd forintot, illetve az idei 18 milliárdos normatívát a helyi közlekedés működésére kell fordítani. Nem költhető önként vállalt feladatra, így a helyközi közlekedésre sem.
A főpolgármester hozzáteszi:
mindez aligha javítja majd a Fidesz megítélését Budapesten. – Mint ahogy az sem teszi népszerűvé, ha Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnök kijelenti, hogy szíve szerint egyetlen fillért sem adna Budapestnek fejlesztésre,
illetve azt mondja, Budapest „irodalmi kérdés" – hangoztatta a főpolgármester, megerősítve információnkat, hogy találkozójukon ez hangzott el.
Tarlós István fontosnak tartja tisztázni: ez nem az ő csatája, hanem Budapesté és a Fideszé. Nem tőle vesznek el pénzt, hanem a fővárostól. És nem hiszi, hogy a helyében más többet tudna kiharcolni a városnak.
A főpolgármester nem tagadja: a közösségi közlekedés ügye megválasztása óta ütközőpont a kormánnyal. Mint mondja,
számára fontos a politikai közössége iránti lojalitás, de a budapestiek választották meg.
Nem könnyíti a megoldáskeresést az sem – idézzük –, hogy „Nyíradony polgármesterével kell megértetnie egy nagyváros közlekedési problémáit". (A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési ügyekért felelős államtitkára, Tasó László korábbi nyíradonyi polgármester. – A szerk.)
A főpolgármester szerint a kormánynak esze ágában sincs átvenni a BKV-t. Ezt egyébként már ő is javasolta, de egyetlen kormánytag sem kapott a lehetőség után két kézzel: a kabinet tisztában van azzal, hogy a BKV üzemeltetése nem oldható meg annyiból, amennyit most adnak.
Azt a megfogalmazást sem tudja hova tenni, hogy a „kormány nem dugódíjellenes". Ha nem az, akkor helyezze hatályon kívül a behajtási díj bevezetését tiltó törvényt
– mondta, hozzátéve: a fővárosi önkormányzat nem fogja egyedül magára húzni ezt a népszerűtlen intézkedést. A bevezetést alátámasztó munkaanyagot ráadásul már egy éve megküldték a kormánynak.
A főpolgármester mindezzel együtt leszögezi: nem harcolni akar, hanem megegyezni. Ha hagyják.