galéria megtekintése

Fatális véletlenek sora vezetett a szolnoki tragédiához

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 18. számában
jelent meg.


Danó Anna
Népszabadság

– Zavartalanul és biztonságosan működik a mentőszolgálat, még akkor is, ha nem minden esetben tudunk olyan gyorsan a helyszínre érkezni, mint szeretnénk. Most is azon dolgozunk, hogy még ritkábban forduljanak elő az utóbbi hetekben a sajtóból is ismert sajnálatos esetek – mondta az újságíróknak az Országos Mentőszolgálat új irányítási központjának szerdai bemutatóján Burány Béla főigazgató. Úgy véli, nagy baj volna, ha a lakosság bizalma meginogna a mentés biztonságában.

Modernizációval javítanák a hatékonyságot
Modernizációval javítanák a hatékonyságot
Szabó Miklós

Emlékezetes több nagy nyilvánosságot kapott eset is: egy bajba jutott ember júliusban másfél órát, egy másik két hete 68 percet, a harmadik december elején 32 percet várt a mentőre. Burány Béla erre így reagált a Népszabadságnak: – Ezen rendhagyó esetek mellett az évente több mint egymillió hívás harmadánál öt percen belül, az esetek túlnyomó többségében pedig 15 percen belül odaérnek a mentősök a bajbajutottakhoz.

A főigazgató úgy fogalmazott: akkor sem tudnának mindenkit megmenteni, ha a baleset pillanatában a helyszínen lennének. Munkájuk sajátossága, hogy olyan életveszélyes állapotban lévő embereket mentenek, akik olykor a legszakszerűbb segítségnyújtás mellett is meghalnak. Az már a szervezet közleményéből kiderült: az OMSZ szerint a szolnoki esetnél nem hibáztak, amikor 32 percig nem értek oda a gázolás helyszínére.

 

A szerdai Bors számolt be arról, hogy a zebrán elgázoltak egy fiút, akihez több mint fél óra elteltével érkezett ki a mentőautó, miközben a baleset helyszínétől a kórház egy, a mentőállomás kilenc és fél percnyi útra volt. A fiú másnap a kórházban meghalt.

Az OMSZ vizsgálata szerint akkor hajnalban három gázolás történt. A mentőket 5 óra 50 perckor riasztották a Tószegi úti gázoláshoz, a fiú esetéhez. Az esetkocsi azonnal elindult a helyszínre, ám amikor a Nagy Imre körúthoz ért, a járókelők leállították egy újabb gázoláshoz, ahol egy súlyos sérült ellátását kezdték meg. Az autó személyzete rögtön visszajelzett a rádión a központnak, hogy elakadt. A központ egy percen belül riasztott egy másik mentőegységet a Tószegi úti címre.

A második egység is azonnal kivonult, de útközben, a Hetényi Géza Kórház előtt őket is leintették egy újabb gázoláshoz, ahol egy fiatal nőt kezdtek újraéleszteni. Ekkor riasztották a harmadik mentőegységet, amelyik végül az első gázolás sérültjét ellátta és kórházba szállította. Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs igazgatója közölte: a mentők szabályosan jártak el, a riasztások azonnal megtörténtek, hiba, mulasztás nem történt.

Rendszerváltás

A hasonló tragédiák elkerülésében segíthetné a mentőket az uniós támogatásból finanszírozott, de a gyakorlatban még csak részlegesen működő új mentésirányítási rendszer, melynek része az a panel, amely egy csekklista mentén azonosítja a segélykérőtől érkező információt. A szisztémát dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos mutatta meg az újságíróknak. Mint mondta: ennek használatával tovább csökken a hibalehetőség.

A központ informatikai rendszere sokféle tevékenységet standardizál, így még gyorsabban juthat el a mentő a beteghez. Miközben kikérdezik a telefonálót, a rendszer automatikusan üzenetet küld a helyszínhez legközelebbi mentőautónak, így már a beszélgetés idején úton lehet a segítség. A kocsik listáját, tartózkodási helyüket, riaszthatóságukat (foglaltak vagy sem) is látja a képernyőn a hívást fogadó. Az új rendszerből még csak néhány panel működik, fokozatosan térnek át a használatára. Amíg ez megtörténik, addig a mentésirányítók hagyományos telefonvonalon, „jegyzetfüzet” segítségével is koordinálják a munkát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.