galéria megtekintése

Szabályt sért, aki Uber-autóba száll, a taxisok csak az első lépésről beszélnek

Befejeződött a taxisok hétfő óta tartó tüntetése az Uber ellen. Az érintettek a tárgyalóasztalnál folytatják a megoldáskeresést. Közben az Ubernél azon dolgoznak, hogy céges utazásokhoz is elérhetővé tegyék a szolgáltatást.

„Elmentek a sárgák, végre nyugodtan pakolhatjuk a sittet, Pista bá!" Így ért véget csütörtökön Budapest belvárosában az a taxis demonstráció, amely hétfő hajnal óta tartott az Uber magyarországi működése ­miatt. Az ominózus mondat egy munkás szájából hangzott el, aki a parkoló autók közelében álló konténerbe hordta a törmeléket, miközben éppen elgurult mellette az utolsó tüntető taxik egyike.

Nem csak a munkások voltak azonban elégedettek.

A megmozdulás végét bejelentő sajtótájékoztatót követően ugyanis megannyi „Hurrá! Ez az! Megcsináltuk!" kiáltás és taps is felhangzott. – Csütörtökön délelőtt asztalhoz ültünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) két államtitkárával, Tasó Lászlóval és Czepek Gáborral. Ezen a megbeszélésen ígéretet kaptunk arra, hogy figyelembe veszik a demonstráló taxisok véleményét, és nem az érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetnek, ahogy eddig. Az érdemi tárgyalások jövő héten kezdődnek – magyarázta a megmozdulás beszüntetésének okát Gelencsér Zsolt, az egyik szervező a Népszabadságnak.

 

OLVASÓLISTA

Vélemény
Tabu
Vélemény
Olajárroppanás
Vélemény
Puha illatú nők
Vélemény
Taxisbéke

– Mindez egyelőre csupán részeredmény, de elindultunk a jó irányba, és kihoztuk a helyzetből a maximumot – tette hozzá a sofőrök másik vezetője, Gottlieb Géza. Ő igazán elégedett mégis akkor lesz, ha olyan helyzet alakul ki, amelyben minden piaci szereplőre – így az Uberre is – ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd. Lapunknak megismételte: szakmai és nem politikai céljaik vannak, a taxis piac viszonyait szeretnék rendezni. A szakmai érdekek miatt visszautasítottak minden olyan csatlakozni vágyót, aki a sofőrökétől eltérő céllal akart rákapcsolódni az akcióra. Márpedig ilyenből akadt néhány az elmúlt napokban is – volt köztük politikai párt és civil szervezet is – jegyezte meg.

Négy nap után „Megcsináltuk!” felkiáltással hajtottak el
Négy nap után „Megcsináltuk!” felkiáltással hajtottak el
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Felvetésünkre, hogy nem éppen a taxistársadalom egységességét mutatta az a körülmény, hogy csupán 150-200 autó vett részt a demonstrációban, Gottlieb azt mondta, az elmúlt években megváltozott a piac. Nem mindenki tudta például finanszírozni a 2013-ban megalkotott szigorú szabályok pénzügyi elvárásait. Közülük sokan ma már autót bérelnek. Ennek díját pedig muszáj ­fizetniük, nem tehetik meg, hogy napokra leálljanak – magyarázta. Azt is megjegyezte,

több nagy fuvarszervező felhívta a taxisok figyelmét, hogy nem örülnének, ha társaságuk jelzéseit a demonstráló kocsik soraiban látnák. – A közösségi oldalakon azonban taxisok ezrei biztosítottak minket támogatásukról

– tette hozzá. Szerinte a teljes sofőrtársadalom kiállt mögöttük. Lapunknak azonban számos olyan, a tüntetésben egyébként nem részt vevő taxis nyilatkozott név nélkül, akik szerint az Uber-kérdést nem így kellene rendezni – igaz, a célokkal ők is egyetértettek.

A fejleményekkel kapcsolatban kerestük az Ubert is. A társaság lapunknak jelezte: amennyiben lehetőséget kapnak a tárgyalásokon való részvételre, élni fognak ezzel. Céljuk, hogy egy előremutató szabályozási keret szülessen, és ismét felhívták a figyelmet arra: az Uber nem taxivállalat, hanem egy technológiai platform. Budapesten 90 ezres felhasználói bázisuk van, ennyi ember véleményét és fogyasztói preferenciáit nem lehet figyelmen kívül hagyni. A számlaadás lehetőségét firtató kérdésünkre a cég a taxisok számára akár aggodalomra is okot adó választ adott: mivel egyre több utasuk érdeklődik, hogy miként használhatná az Ubert üzleti utazásokra is, a meglévőkön túl egy új megoldáson is dolgoznak.

Lettországot ajánlják

Nemcsak a sofőr és a szolgáltatást szervező cég, hanem az utas is szabályt sért (csak ő nem bírságolható), amikor igénybe veszi az Uber szolgáltatását – derült ki eközben a Nemzeti Közlekedési Hatóság Metál Zoltánnak, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnökének írt válaszleveléből. Metál még tavaly augusztusban panaszolta be a hatóságnál az Ubert, amiért „az úgy végez díj ellenében közúti személyszállítási szolgáltatást", hogy sem a cég, sem a sofőrök, sem az általuk vezetett autók nem felelnek meg a vonatkozó törvény és a kormányrendeletek előírásainak.

Válaszlevelében a hatóság megerősítette, hogy

az Uber Hungary Kft. Magyarországon nem rendelkezik a személyszállításhoz szükséges tevékenységi engedéllyel. Nem is rendelkezhet, a cégbíróságon bejegyzett fő tevékenysége ugyanis „egyéb kiegészítő üzleti szolgáltatás".

Ennek alapján – sok más mellett – levél-előrendezés, adósságbehajtási szolgáltatás nyújtására, parkolóóraérem-gyűjtésre, független árverésre és hűségprogramok adminisztrációjára is jogosult. Csakhogy az Uber magyarországi tevékenységéhez szükséges internetes fuvarközvetítő szolgáltatást nem ez a cég nyújtja, hanem a Hollandiában bejegyzett anyagcége.

Az Ubert az elmúlt hónapokban ellenőrizte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az elsőfokú közlekedési hatóság, a területileg illetékes kormányhivatal közlekedési ügyosztálya is.

Az ellenőrök utasként vették igénybe az Uber szolgáltatását, majd miután nem kaptak papíralapú számlát, nyugtát az utazás végén, felfedték kilétüket, és eljárást indítottak a sofőrök ellen.

A fellebbezések következtében azóta több ügy is a témában másodfokon illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság elé került. Jogerős döntés még nem született. A holland anyacéget azonban ők sem vizsgálhatják – róluk és tőlük csak az ügyészség közreműködésével szerezhetnek adatokat Hollandiából.

Információink szerint a hatósági ellenőrzésekben részt vevő szakemberek közül többen az ismereteik szerint az Uberrel eddig egyedül sikeres megállapodást kötött lettek példáját javasolják megfontolásra a magyar kormánynak – már ha megkérdezik őket.

A lettek ugyanis elérték, hogy a cég adja át a regisztrált sofőrök adatait,

vonja le és utalja át az adóhatóságnak a fuvarok után járó adót.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.