– Mindez egyelőre csupán részeredmény, de elindultunk a jó irányba, és kihoztuk a helyzetből a maximumot – tette hozzá a sofőrök másik vezetője, Gottlieb Géza. Ő igazán elégedett mégis akkor lesz, ha olyan helyzet alakul ki, amelyben minden piaci szereplőre – így az Uberre is – ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd. Lapunknak megismételte: szakmai és nem politikai céljaik vannak, a taxis piac viszonyait szeretnék rendezni. A szakmai érdekek miatt visszautasítottak minden olyan csatlakozni vágyót, aki a sofőrökétől eltérő céllal akart rákapcsolódni az akcióra. Márpedig ilyenből akadt néhány az elmúlt napokban is – volt köztük politikai párt és civil szervezet is – jegyezte meg.
|
Négy nap után „Megcsináltuk!” felkiáltással hajtottak el Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Felvetésünkre, hogy nem éppen a taxistársadalom egységességét mutatta az a körülmény, hogy csupán 150-200 autó vett részt a demonstrációban, Gottlieb azt mondta, az elmúlt években megváltozott a piac. Nem mindenki tudta például finanszírozni a 2013-ban megalkotott szigorú szabályok pénzügyi elvárásait. Közülük sokan ma már autót bérelnek. Ennek díját pedig muszáj fizetniük, nem tehetik meg, hogy napokra leálljanak – magyarázta. Azt is megjegyezte,
több nagy fuvarszervező felhívta a taxisok figyelmét, hogy nem örülnének, ha társaságuk jelzéseit a demonstráló kocsik soraiban látnák. – A közösségi oldalakon azonban taxisok ezrei biztosítottak minket támogatásukról
– tette hozzá. Szerinte a teljes sofőrtársadalom kiállt mögöttük. Lapunknak azonban számos olyan, a tüntetésben egyébként nem részt vevő taxis nyilatkozott név nélkül, akik szerint az Uber-kérdést nem így kellene rendezni – igaz, a célokkal ők is egyetértettek.
A fejleményekkel kapcsolatban kerestük az Ubert is. A társaság lapunknak jelezte: amennyiben lehetőséget kapnak a tárgyalásokon való részvételre, élni fognak ezzel. Céljuk, hogy egy előremutató szabályozási keret szülessen, és ismét felhívták a figyelmet arra: az Uber nem taxivállalat, hanem egy technológiai platform. Budapesten 90 ezres felhasználói bázisuk van, ennyi ember véleményét és fogyasztói preferenciáit nem lehet figyelmen kívül hagyni. A számlaadás lehetőségét firtató kérdésünkre a cég a taxisok számára akár aggodalomra is okot adó választ adott: mivel egyre több utasuk érdeklődik, hogy miként használhatná az Ubert üzleti utazásokra is, a meglévőkön túl egy új megoldáson is dolgoznak.
Lettországot ajánlják
Nemcsak a sofőr és a szolgáltatást szervező cég, hanem az utas is szabályt sért (csak ő nem bírságolható), amikor igénybe veszi az Uber szolgáltatását – derült ki eközben a Nemzeti Közlekedési Hatóság Metál Zoltánnak, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnökének írt válaszleveléből. Metál még tavaly augusztusban panaszolta be a hatóságnál az Ubert, amiért „az úgy végez díj ellenében közúti személyszállítási szolgáltatást", hogy sem a cég, sem a sofőrök, sem az általuk vezetett autók nem felelnek meg a vonatkozó törvény és a kormányrendeletek előírásainak.
Válaszlevelében a hatóság megerősítette, hogy
az Uber Hungary Kft. Magyarországon nem rendelkezik a személyszállításhoz szükséges tevékenységi engedéllyel. Nem is rendelkezhet, a cégbíróságon bejegyzett fő tevékenysége ugyanis „egyéb kiegészítő üzleti szolgáltatás".
Ennek alapján – sok más mellett – levél-előrendezés, adósságbehajtási szolgáltatás nyújtására, parkolóóraérem-gyűjtésre, független árverésre és hűségprogramok adminisztrációjára is jogosult. Csakhogy az Uber magyarországi tevékenységéhez szükséges internetes fuvarközvetítő szolgáltatást nem ez a cég nyújtja, hanem a Hollandiában bejegyzett anyagcége.
Az Ubert az elmúlt hónapokban ellenőrizte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az elsőfokú közlekedési hatóság, a területileg illetékes kormányhivatal közlekedési ügyosztálya is.
Az ellenőrök utasként vették igénybe az Uber szolgáltatását, majd miután nem kaptak papíralapú számlát, nyugtát az utazás végén, felfedték kilétüket, és eljárást indítottak a sofőrök ellen.
A fellebbezések következtében azóta több ügy is a témában másodfokon illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság elé került. Jogerős döntés még nem született. A holland anyacéget azonban ők sem vizsgálhatják – róluk és tőlük csak az ügyészség közreműködésével szerezhetnek adatokat Hollandiából.
Információink szerint a hatósági ellenőrzésekben részt vevő szakemberek közül többen az ismereteik szerint az Uberrel eddig egyedül sikeres megállapodást kötött lettek példáját javasolják megfontolásra a magyar kormánynak – már ha megkérdezik őket.
A lettek ugyanis elérték, hogy a cég adja át a regisztrált sofőrök adatait,
vonja le és utalja át az adóhatóságnak a fuvarok után járó adót.