galéria megtekintése

A neten is tudni kell viselkedni, nem csak a templomban

2 komment


Hajba Ferenc

Bognár Amália netviselkedést is oktat
Bognár Amália netviselkedést is oktat
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Egyáltalán nem természetes, hogy az iskola a gyerekek számára a borzalmak háza legyen – mondja a vibráló csornai tanárnő, Bognár Amália. Nem a levegőbe beszél a kétgyermekes pedagógus, hiszen ismerői azt tartják: ő ma a hazai digitális pedagógia egyik legeredetibb személyisége. „E-tantermében” nem bűn okostelefont használni, ha a tananyaghoz kapcsolódó élményeket osztanak meg azzal, vagy épp irodalmi szinonimákat keresnek egy novella gyakran ismételt kifejezéséhez, esetleg maguk a gyerekek írnak történeteket.

Bognár Amália, a Csornai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola irodalom–történelem tanárnője Dörben, egy közeli kis faluban kezdte a pályafutását. Amikor ott megszűnt az iskola, ment a gyerekekkel együtt Csornára. Hamar felismerte, hogy kikerülhetetlen az „e-kultúra” a tanításban, bár pontosan tudja, ez a módszer sem kizárólagos és nem is mindenható. De azért sokkal több, mint egy eszköz: rendszer, gondolkodásmód, amelyet nem visszaszorítani kell, hanem élni az adottságaival.

 

Az ötödikesek Petőfiről tanultak – idéz fel egy példát. A tanárnő a QR-kódokban elrejtett egy-egy mondatot Petőfi életéről. Ezt kellett kibontani, elolvasni a tableten. Az iskolai alapítvány jóvoltából két gyerekre jut egy táblagép, azon dolgoznak, hogy azok se kerüljenek hátrányba, akinek nincs pénzük ilyen készülékre. Bognár Amália irodalmi kávéházat is működtet felsős tanulóinak. Ő viszi a pogácsát, a gyerekek az általuk készített vagy talált irodalmi érdekességeket, idézeteket, játékokat. Minden osztálynak van egy tanári honlapon működő zárt csoportja, ahol külön is konzultálhatnak a tanárnővel. A folyosóra mindig elhelyez valaki egy saját könyvet, amelyet bárki elvihet és elolvashat. A könyvek cserélődnek, pedig sokan e-bookon olvasnak.

Nemrég adott egy feladatot a gyerekeknek, hogy újságból kivágott betűkből rakjanak össze idézeteket. Ismerjék meg a lapokat, az újság betűit is, ne csak a számítógépek kínálta variációs lehetőségeket. Maga sem akart hinni a fülének, amikor a gyerekek munka közben Ady Párizsban járt az Ősz című versét éneklik. A verseknek ugyanis a megzenésített változatát is megismerteti velük. Ahogy kortárs verseket is. Sokszor vitatkoznak azon, hogy mennyire stílszerű vagy mennyire szalonképes egy-egy kifejezés használata, próbálják megfejteni, miért volt ilyen provokatívan szókimondó a költő.

Ezek a játékok, iskolai foglalkozások persze nem esetlegesek, átgondolt pedagógiai programjának elemei. Hosszabb felkészülést igényelnek a hagyományos órák vázlatának megírásánál. S a digitális pedagógiai munkásságáért kitüntetett pedagógus azt is tudja, hogy az iskolára hárul a netviselkedés kialakítása is.

– A helyes viselkedéskultúra kialakítása ugyanúgy fontos a számítógép mögé bújva, mint amikor szemtől szemben áll egymással két ember, vagy bemegy a boltba, templomba

– magyarázza a tanárnő. – Ez utóbbit megtanították nekünk a szüleink, hiszen elmondták, hogy ha bemegyek a boltba, illik köszönni, vagy ha belépek a templomba, összekulcsolom a kezem és csendben vagyok. A szülők most tanácstalanok, ők maguk is belecsöppentek a digitális helyzetbe, ezért a pedagógusra hárul a feladat, hogy az interneten való megfelelő viselkedést kialakítsa a diákokban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.