galéria megtekintése

Nincs pénz Simicska sztrádájára

3 komment

NOL

Nem Simicska Lajos „bosszantására”, hanem forráshiány miatt állította le a kormány az M4-es autópálya építését – közölte Lázár János a szokásos heti kormányszóvivői tájékoztatón. Azt is bejelentette: 2018-ig 600 milliárdos költségvetési forrásból 350 kilométer új sztráda épül.

Leállította a kormány az M4-es autópálya építését, miután az Európai Bizottság végérvényesen megvonta a támogatását a projekttől – jelentette be Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón. Az építőkkel az utolsó fillérig elszámolnak – ígérte. Minden számlát megvizsgálnak, hogy a teljesítés arányban áll-e a számlán lévő összeggel.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

„Évek óta hallani, hogy Magyarországon milyen drágán épülnek az autópályák, itt a lehetőség, hogy a szakma bebizonyítsa, árai reálisak" – mondta némi iróniával Lázár, aki arról is beszélt, hogy az állam le akarja törni a sztrádaépítés árát, s hogy az állami szabályozásnak is megvan a felelőssége abban, hogy annyiért épülnek a sztrádáink, amennyiért. Áttekintik, s ha szükséges, módosítják az előírásokat. Például, ha egy út költségvetésének 12 százaléka fordítható kisajátításra, senki ne értelmezhesse és alkalmazhassa ezt a szabályt a jövőben úgy, hogy a költségvetés 12 százalékát kisajátításra kell költeni.

 

A Népszabadságnak arra a kérdésére, hogy az M4-es elszámolásához hasonló szigorral felülvizsgálják-e azoknak a sztrádáknak az elszámolását is, amelyeket építésük idején a korrupció és a kartellezés gyanúja lengte körül, Lázár azt mondta, előbb nézzünk meg, mennyiből épült az M4-es.

A miniszter megismételte, az Európai Bizottság eleinte sejteni engedte, hogy a projekt egyes elemeinek módosítása esetén esetleg mégis finanszírozná a Szolnokra vezető sztrádát, noha kezdettől kifogásolták a célját, az indokoltságát és az árát egyaránt. Márciusban végérvényesen eldőlt: nem számíthatunk uniós pénzekre az M4-es építéséhez, a költségvetésben e célra pedig nincs pénz, ezért kellett leállítani. A kivitelezőkkel elszámolnak, Lázár számításai szerint 22 milliárd jár vissza az államnak. Arról később döntenek, hogy az eredeti nyomvonalon folytatják az építést, vagy Szolnokot összekötik az M5-össel. Bármelyik megoldás mellett döntenek, új tendert írnak ki, amelyen indulhatnak azok a cégek is, amelyek eddig építették az M4-est. Mert nem azért állították le most az építkezést, hogy borsot törjenek az M4-est eddig építő cég tulajdonosa, a miniszterelnökkel összetűzésbe keveredett Simicska Lajos orra alá – szögezte le egy újabb kérdésre válaszolva Lázár.

Az M4-esre nincs pénz a költségvetésben, más autópályákra azonban van. Lázár bejelentette, hogy költségvetési forrásból 2018-ig 350 kilométer autópályát, illetve kétszer két sávos gyorsforgalmi utat építenek összesen mintegy 600 milliárd forintból. Elkészül az M85-ös az országhatár, Sopron és az M1-es között, valamint az M44-es Békéscsaba és Kecskemét között. Autópálya köti majd össze Debrecent Mátészalkával, és gyorsforgalmi út Ózdot Bátonyterenyével. Autópálya-kapcsolat létesül Esztergom és az M1-es között is.

Döntött a kormány 84 Buda-Cash-károsult önkormányzat támogatásáról, az ehhez szükséges kétmilliárd forintot a Belügyminisztérium rendelkezésére bocsátották. A kormány támogatja az MNB javaslatát, hogy a befektető-biztosítási alap a jövőben a jelenlegi 20 ezer helyett százezer euróig biztosítsa a befektetőket. Azt az Igazságügyi Minisztériumnak kell tisztáznia, hogy egy ilyen módosítás már alkalmazható lehet-e a Quaestor-károsultakra. Ha igen, úgy a brókercég befektetőinek túlnyomó többsége automatikusan visszakapná a befektetését.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Szeptembertől 320 ezer óvodás és iskolás juthat napi háromszori ingyen étkezéshez. Lényegében mindazok, akinek a családjában egy főre kevesebb jut havi 90 ezer forintnál.

Lázár elmondta: a kormány azt javasolja a parlamentnek, hogy a reklámadó maximális mértéke 5,3 százalék legyen. Ugyanakkor azt még vizsgálják, hogy legyenek, lehetnek-e, akik nulla százalékkal adóznak, és hogy beépíthető-e a rendszerbe egy második kulcs.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.