galéria megtekintése

Nagy késéssel, de elindult végre a Bubi

1 komment


Szalai Anna
NOL

Ünnepélyes megnyitó helyett záróeseménnyel adták át a fővárosiaknak a budapesti közbringarendszert. Az almazöld kerékpárokat többéves várakozás után vehették birtokba a városlakók. Végül több mint egymilliárdból készült el, de még javítanak rajta.

Zöldbe borult minden: lufi, kerékpár, nyakkendő és szemetestartály. Csupa fontosság, hivatalnok, médiamunkás, meg egy kukásember. Utóbbi nagy serényen vonszolja át a böhöm nagy tartályt az Erzsébet téri hófehér csipkeruhás, zakós snájdig csoportosuláson. Mígnem megakasztja egy rendező: nem vihetné ezt máshol? Az ember sűrűn káromkodik, hogy neki nem szóltak és másból csináljanak hülyét, meg minek ácsorognak itt ennyien munkaidőben... De közben már fordítja a kukát és eloldalog. A kedélyek megnyugszanak, és Szeneczey Balázs elérkezettnek látja az időt, hogy belecsapjon.

László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Szeneczey Balázs, Nagy Ervin színművész és Bubi-színű nyakkendőben Vitézy Dávid
Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Rendes tenger nem nevel ki jó tengerészeket – bölcselkedik a főpolgármester-helyettes, majd megnyugtatja a bizonytalankodókat: „Eljött a szélcsend ideje. Budapest belépett azon városok exkluzív táborába, ahol közbringarendszer működik. De még ott is kitűnik a többi közül, mivel a magyar közösségi kerékpár különleges lakattal, defektbiztos gumival felszerelt."

 

Szeneczey Balázs úgy vélte, hogy a város lakói megérdemlik a Bubit, és Tarlós István főpolgármester programjának is fontos eleme a kerékpáros közlekedés fejlesztése. Arról nem szólt, hogy a városvezető akkor miért is kerülte el az 1,1 milliárd forintból megvalósított MOL Bubi „záróeseményét". (Ez volt a hivatalos meghívón.) Holott azt szinte a Városháza mellett rendezték. Talán ezért nem minősült az esemény ünnepélyes átadónak.

Szeneczey arra is felhívta a figyelmet, hogy egyetlen nagyobb baleset sem történt a tesztüzem alatt, és botrányok nélkül sikerült lezárniuk. A több hónapos csúszás nem a városvezetés, hanem a T-Systems felelőssége, sőt a most induló éles üzem esetleges fennakadásaiért is ők tehetnek majd.

A főpolgármester-helyettes egyébként nem tart a rendszer összeomlásától. Mint arról beszámoltunk, a T-Systems már júliusban elérte a kötbér vállalkozói szerződésben rögzített maximumát. Ez a nettó szerződéses ár (900 millió forint) 20 százaléka, azaz 179,8 millió forint. A cég elismerte a követelést, a BKK a múlt héten mégis lehívta a – T-Systemet is magába foglaló – Közbringa Kft. 140 millió forintos bankgaranciáját.

Szeneczey végezetül bejelentette, hogy a projekt sikerére tekintettel – a tesztüzem alatt akadt olyan nap, amikor 2500 használót számláltak – már dolgoznak a kiterjesztésén a Hungária körútig, illetve a Kelenföldi Pályaudvarig. Majd a fotósok gyűrűjében segített átvenni egy biciklit egy spontán érkező csíkos sortos, szőke hölgynek.

A mellette zöld nyakkendőben feszítő Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója nem kapott szót. Így később a médiamunkásoknak mondhatta el egyenként: a magyar tesztüzem nem volt hosszabb, mint a német, a kerékpár tömör gumija valóban nehéz, de két hónap alatt lecserélik könnyebbre, a rendszer szoftvereit azért volt nehéz összehangolni, mert olyan funkciókat tartalmaz, amilyen így együtt sehol a világon nincsen.

Tagadta, hogy a Bubi drága lenne, különösen az indulással együtt meghirdetett akciókkal. Két hétig például 100 forintos napi, heti jeggyel használhatják a közbiciklit  a kipróbálni vágyók, az év végéig 3000 forintért, félévre 8000, egy évre 12000 forintért váltható bérlet. Jegyet venni hétfőtől a főbb gyűjtőállomások érintőképernyős felületein és a MOL Bubi weboldalán lehet, míg bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban.

A 900 millió forint uniós támogatással megvalósuló beruházás keretében 76 gyűjtőállomáson összesen 1100 almazöld, hangsúlyozottan strapabíró kerékpár vehető bérbe. Az üzemeltetés évi 250 millió forintos költségéből egy támogatói szerződés révén évi 125 milliót áll a MOL. A tesztüzem idejére viszont nem fizettek. A költségvetés többi része a 75 millió forintosra becsült díjbevételből, illetve az önkormányzat 50 milliós támogatásából áll össze. A karbantartás a konzorcium feladata.

A projektet még az előző városvezetés indította útjára, a BKK 2011-ben vette át. Akkor 2013. tavaszi átadást ígértek. A rendszer kiépítésére és a kerékpárok beszerzésére vonatkozó tendert azonban csak 2013 elején sikerült kiírni, a vállalkozói szerződést pedig tavaly augusztusban köthették meg. A határidő akkor idén április volt. A rendszer integrációja azonban jócskán elhúzódott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.